IPPP3/443-176/10-2/MG
Interpretacja indywidualna
z dnia 25 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej przedstawione we wniosku z dnia 19.02.2010 r. (data wpływu 22.02.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 22.02.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Ochotnicza Straż Pożarna jest jednostką posiadającą status organizacji pożytku publicznego. Prowadzi nieodpłatną działalność statutową. Nie prowadzi działalności gospodarczej przynoszącej dochód. Nie jest zarejestrowa jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Nie dokonuje sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT. Realizuje inwestycję w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie: Odnowa wsi. Projekt zatytułowany jest „Modernizacja części budynku OSP na potrzeby świetlicy wiejskiej w S. wraz z zagospodarowaniem terenu”. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej.
Zrealizowany obiekt wykorzystywany będzie przez społeczność wiejską jako świetlica. Mieszkańcy korzystać będą z tego budynku nieodpłatnie. Pomieszczenia świetlicy nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej prowadzonej przez inne podmioty.
OSP zamierza włączyć naliczony podatek VAT za wykonywane roboty budowlane do kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji, bowiem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy OSP ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu p.n „Modernizacja świetlicy wiejskiej w S. wraz z zagospodarowaniem terenu”...
Stanowisko Wnioskodawcy:
OSP nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, bowiem nie prowadzi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt. „Modernizacja części budynku OSP na potrzeby świetlicy wiejskiej w S. wraz z zagospodarowaniem terenu”. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Zrealizowany obiekt wykorzystywany będzie przez społeczność wiejską jako świetlica. Mieszkańcy korzystać będą z tego budynku nieodpłatnie. Pomieszczenia świetlicy nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej prowadzonej przez inne podmioty. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów.
Reasumując, ze względu na fakt, iż realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych - nie będzie więc spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawcy zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w wydatkach poniesionych na realizację przedmiotowego działania zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
