ITPP2/443-1087/09/MD
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 18 lutego 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania w ramach działania 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”- jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania w ramach działania 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Fundacja działa jako Lokalna Grupa Działania na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 659), a także w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Będzie realizować zadania zawarte we wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja", na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634). Zgodnie z tym rozporządzeniem do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług uiszczany w związku z poniesieniem kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a) Rozporządzenia nr 1698/2005. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 2). Według obowiązujących przepisów nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest „płatnikiem” podatku od towarów i usług, zatem nie może wnioskować o jego zwrot.
W związku z powyższym w uzupełnieniu z dnia 18 stycznia 2010 r., zadano następujące pytanie.
Czy w myśl przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towaru i usług, Fundacja ma możliwość odzyskania podatku naliczanego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu w ramach bezpłatnej działalności statutowej, tj. działania 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja"...
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w ww. uzupełnieniu, w związku z tym, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług oraz z uwagi na fakt, iż nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma możliwości odzyskania podatku w ramach realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi 4 „Leader”, działanie 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".
Z uwagi na brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług Fundacja wystąpi o jego zrefundowanie w ramach kosztów kwalifikowanych ze środków pomocowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z powyższego przepisu wynika, że przedmiotowe prawo, które nie ma bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony dotyczy zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3–7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika (ust. 2 pkt 1 ww. artykułu).
Stosownie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Niemniej należy mieć na uwadze fakt, iż prawo do odliczenia podatku można w sposób uprawniony zrealizować, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jedna z takich przesłanek została określona w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 10 tego rozporządzenia.
Od dnia 1 stycznia 2010 r. powyższa kwestia regulowana jest odpowiednio przepisami rozdziału 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że koszty ponoszone przez Fundację (podmiot niebędący podatnikiem podatku od towarów i usług) w związku z realizacją zadania w ramach działania 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”, dofinansowanego ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, nie będą związane z wykonywaniem sprzedaży opodatkowanej (Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy), natomiast będą związane z realizacją nieodpłatnej działalności statutowej.
W związku z powyższym nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji Fundacja nie ma prawa do odliczenia (a tym samym otrzymania zwrotu) podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. zadania. Fundacja nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., ponieważ środki, o które się ubiega, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.
Jednocześnie należy podkreślić, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
