ITTP2/443-1022b/09/AK
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 15 lutego 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu leasingu specjalistycznej maszyny – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 27 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu leasingu specjalistycznej maszyny.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od 2005 r. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej bloków i płyt granitowych. Towar handlowy stanowią bloki granitowe importowane z zagranicy (większość z Ukrainy), płyty granitowe pochodzące z przerabianych bloków granitowych lub jako gotowe wyroby kupowane w kraju lub importowane z zagranicy. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Spółka prowadzi sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług i jest „płatnikiem” tego podatku. W dniu 4 czerwca 2009 r. Spółka zawarła umowę leasingu z krajowym podmiotem finansującym, której przedmiotem jest specjalistyczna maszyna - wiertnica dla przemysłu kamieniarskiego, z przeznaczeniem na podnajem ukraińskiemu kontrahentowi, w celu zwiększenia dostaw surowca przez tegoż kontrahenta stronie polskiej. Długość trwania umowy w ratach wynosi 48 miesięcy. Całkowita wartość netto umowy, w tym rata wstępna, raty kapitałowe i odsetkowe wynoszą ok. 154 tys. eur.
Podmiot finansujący wyraził zgodę na używanie maszyny na terytorium Ukrainy. Klientem korzystającym z usług dzierżawy maszyny za zgodą finansującego, jest podmiot gospodarczy z Ukrainy, z którym Spółka zawarła umowę dzierżawy na 4 lata, z możliwością jej przedłużenia lub wymówienia. Ukraiński dzierżawca finansuje koszty związane z eksploatacją, obsługą serwisową oraz pokrywa koszty napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych dzierżawionej maszyny. Jest to stały partner Spółki, od którego kupuje bloki granitowe.
W okresie trwania umowy dzierżawy Spółka uzyskała prawo pierwokupu na wydobywany surowiec, stabilność ceny i zwiększone ilości nabywanego surowca. Dzięki tym warunkom, ukraiński surowiec stał się bardziej atrakcyjny i zwiększył się jego popyt na polskim rynku.
Dotychczasowe faktury za wstępną ratę leasingową i raty bieżące Spółka uznała za wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodu oraz obniżyła kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymanych od finansującego.
Tytułem czynszu dzierżawnego Spółka wystawia na rzecz ukraińskiego kontrahenta miesięczne faktury bez podatku od towarów i usług jako świadczenie usług poza terytorium kraju, niepodlegające opodatkowaniu w Polsce. Podatek rozlicza nabywca usługi na terytorium kraju trzeciego, gdzie prowadzi działalność gospodarczą i posiada siedzibę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w tym przypadku Spółka jako strona korzystająca postąpiła prawidłowo obniżając kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego określonego w otrzymanych od finansującego fakturach VAT za wstępną ratę leasingowa (zaliczkową i resztową fakturę rozliczeniową), oraz za dotychczasowe raty leasingowe (kapitałowe i odsetkowe)...
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Spółka jako podmiot korzystający miała prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego określonego w fakturach VAT za wstępną ratę leasingową i dotychczasowe raty leasingowe, ponieważ prowadzi sprzedaż opodatkowaną, do której zalicza się sprzedaż usług podnajmu i wynajmu ruchomości. W ocenie Spółki, mimo że sprzedaż usług wynajmu na Ukrainę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, to usługobiorca dotychczas rozliczał i w przyszłości będzie rozliczał ten podatek na terytorium kraju trzeciego, gdzie prowadzi działalność gospodarczą i posiada siedzibę.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
W ustawie nie sprecyzowano, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi mają być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną może mieć charakter bezpośredni (zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty administracyjne).
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.
W oparciu o art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
W związku z powyższym przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy uzależnia możliwość skorzystania z prawa do obniżenia podatku od towarów i usług od spełnienia łącznie wskazanych w tym przepisie warunków, a mianowicie:
kwota podatku naliczonego, która ma obniżać kwotę podatku należnego, musi być związana z importowanymi lub nabywanymi towarami i usługami, które dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,
podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z przestawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zawarła umowę leasingu z krajowym podmiotem finansującym, której przedmiotem jest specjalistyczna maszyna - wiertnica dla przemysłu kamieniarskiego, z przeznaczeniem na podnajem ukraińskiemu kontrahentowi. Podmiot finansujący wyraził zgodę na używanie maszyny na terytorium Ukrainy. Klientem korzystającym z usług dzierżawy maszyny za zgodą finansującego jest podmiot gospodarczy z Ukrainy - gdzie prowadzi działalność gospodarczą i posiada siedzibę – z którym Spółka zawarła umowę dzierżawy na 4 lata, z możliwością jej przedłużenia lub wymówienia. Ukraiński dzierżawca finansuje koszty związane z eksploatacją, obsługą serwisową oraz pokrywa koszty napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych dzierżawionej maszyny. Tytułem czynszu dzierżawnego Spółka wystawia faktury co miesiąc. prowadzi sprzedaż opodatkowaną, do której zalicza się sprzedaż usług podnajmu i wynajmu ruchomości.
Miejsce świadczenia i opodatkowania usługi dzierżawy przedmiotowej maszyny będzie znajdować się poza terytorium kraju, co zostało rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-1022a/09/AK. Należy podkreślić, że usługa ta nie została wymieniona w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w jej przepisach wykonawczych, jako zwolniona od podatku. Zatem, gdyby miejscem jej świadczenia było terytorium Polski, przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług z nią związanych.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż Spółka zawarła umowę leasingu maszyny (wiertnicy dla przemysłu kamieniarskiego) z przeznaczeniem na podnajem ukraińskiemu kontrahentowi, Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wstępną ratę leasingową (zaliczkową i resztową fakturę rozliczeniową), oraz za dotychczasowe raty leasingowe (kapitałowe i odsetkowe), pod warunkiem, że jest w posiadaniu dokumentów, które potwierdzają związek odliczonego podatku ze świadczeniem usług poza terytorium kraju, o ile nie zachodzą ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Końcowo wskazać należy, iż kwestie dotyczące sposobu dokumentowania świadczenia na rzecz podmiotu ukraińskiego usługi dzierżawy specjalistycznej maszyny oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących obciążenie z tytułu leasingu tej maszyny (zdarzenie przyszłe), rozstrzygnięte zostały w interpretacjach nr ITPP2/443-1022a/09/AK i ITPP2/443-1022c/09/AK.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
