• Interpretacja indywidualn...
  15.11.2024

ITPP2/443-1092a/09/AK

Interpretacja indywidualna
z dnia 5 marca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 17 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 15 lutego 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu „Przygotowanie dokumentacji dla terenów przemysłowych" - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 17 grudnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu „Przygotowanie dokumentacji dla terenów przemysłowych".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 30 czerwca 2008 r., w ramach poddziałania 6.2.2. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą "Przygotowanie dokumentacji dla terenów przemysłowych". Okres realizacji projektu określono w terminie od 1 stycznia 2009 r. do 30 sierpnia 2009 r.

Projektem objęte zostały grunty położone na obszarze byłego lotniska, stanowiące własność Gminy. Zgodnie z ustaleniami początkowymi wniosku Gmina otrzymała dofinansowanie na całkowity koszt realizacji projektu oraz wydatki kwalifikowane z tym związane, w maksymalnej wysokości stanowiącej 85% kosztów kwalifikowanych.

W okresie realizacji projektu Gmina w całości sfinansowała ze środków własnych zakupy wynikające z faktur VAT za wykonanie odpowiednio:

* raportu pod tytułem: "Ocena rozwoju funkcji przemysłowych na terenach ok. 372 ha po byłym lotnisku na stan środowiska naturalnego w ich obrębie oraz na terenach sąsiednich",

* analizy geologicznej pod tytułem "Dokumentacja geotechniczna dla wstępnego rozpoznania warunków gruntowo-wodnych na terenach przemysłowych".

Po czym dnia 6 października 2009 r. wydatkowane środki zostały zrefundowane.

Pierwsze opracowanie stanowiło ocenę wpływu rozwoju funkcji przemysłowych na terenie Parku, zlokalizowanego na obszarze byłego lotniska, na środowisko naturalne na jego terenie oraz na terenach sąsiednich. W ramach opracowania wykonana została inwentaryzacja środowiskowa na terenie 372 hektarów zlokalizowanych na byłym lotnisku oraz przedstawiona została propozycja rozwoju terenów przemysłowych w taki sposób, aby w przyszłości nie nastąpiło zdegradowanie środowiska na przedmiotowych terenach, bądź w ich sąsiedztwie. Opracowanie to jest materiałem informacyjnym dla Gminy Miasta, dzięki któremu możliwe będzie wytyczenie kierunków rozwoju Parku w taki sposób, aby nie wpływał on negatywnie na stan środowiska naturalnego oraz komfortu mieszkańców osiedla.

W ramach drugiego opracowania wykonana została sieć odwiertów oraz pobrane zostały próby gleby i wody gruntowej, które następnie zostały zbadane pod kątem obecności substancji ropopochodnych oraz metali ciężkich. Na podstawie ww. badań sporządzone zostało opracowanie przedstawiające ogólne warunki geotechniczne na obszarze Parku oraz stanu środowiska gruntowo-wodnego. Opracowanie to stanowi materiał informacyjny dla inwestorów, dzięki któremu uzyskają oni wstępne dane na temat właściwości nośnych gruntu oraz braku zanieczyszczeń na przedmiotowym terenie. Ze względu na fakt, iż przy badaniach geotechnicznych dla posadowienia budynków stosuje się siatkę odwiertów znacznie gęstszą, niż w przypadku przedmiotowego opracowania, ma ono jedynie charakter informacyjny.

W okresie realizacji projektu nastąpiło przeniesienie aktem notarialnym prawa własności jednej z działek położonych na obszarze objętym badaniem na rzecz Spółki z o.o. Jednakże z uwagi na wartość merytoryczną opracowanie raportu pod tytułem: "Ocena rozwoju funkcji przemysłowych na terenach ok. 372 ha po byłym lotnisku na stan środowiska naturalnego w ich obrębie i na terenach sąsiednich" dotyczyło wpływu na środowisko rozwoju całości terenów przemysłowych.

Gmina wskazała, iż środki otrzymane na dofinansowanie projektu p.n. „Przygotowanie dokumentacji dla terenów przemysłowych” nie są środkami, o których mowa w § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowią one wartość wsparcia udzielonego ze środków publicznych w formie dotacji rozwojowej, o którym mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec zaistniałych zdarzeń oraz możliwości udostępnienia w przyszłości przedmiotowych terenów dla inwestorów na podstawie umów najmu, dzierżawy lub sprzedaży Gmina Miasto ma prawo do odzyskania poniesionego ostatecznie podatku od towarów i usług, zawartego w opisanych we wniosku fakturach, związanych z realizacją przedmiotowego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, poddziałanie 6.2.2. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka - "Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych" (w ramach, którego realizowany jest projekt), jest instrumentem wsparcia, którego celem jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej terenów będących w posiadaniu jednostek samorządu terytorialnego. Poddziałanie zakłada dofinansowanie wstępnego przygotowania dużych, atrakcyjnych działek pod inwestycje, które w przyszłości będą oferowane inwestorom, jako tereny inwestycyjne i udostępniane na podstawie umów najmu lub dzierżawy, a więc Gmina będzie dokonywała tym samym dostawy opodatkowanej towarów.

Jak wskazała, opracowanie raportu pod tytułem: "Ocena rozwoju funkcji przemysłowych na terenach ok. 372 ha po byłym lotnisku na stan środowiska naturalnego w ich obrębie oraz na terenach sąsiednich", jest jedynie materiałem informacyjnym, który pozwoli na odpowiedzialne środowiskowo gospodarowanie terenami inwestycyjnymi.

Natomiast opracowanie analizy geologicznej pod tytułem: "Dokumentacja geotechniczna dla wstępnego rozpoznania warunków gruntowo-wodnych na terenach przemysłowych" jest ogólną informacją dla inwestorów, która pozwoli im na zapoznanie się z warunkami geotechnicznymi i gruntowo-wodnymi na terenach Parku.

Żadne z opracowań nie niesie bezpośrednich korzyści dla inwestorów, jako że nie zwalnia ich z konieczności przygotowania osobnej oceny wpływu na środowisko oraz badania geologicznego.

Żadne z opracowań wykonanych w ramach projektu pod nazwą "Przygotowanie dokumentacji dla terenów przemysłowych" nie miało również związku z działką sprzedaną Spółce z o.o., ponieważ firma ta we własnym zakresie przeprowadziła badania geotechniczne przedmiotowej działki oraz opracowała ocenę wpływu na środowisko przedsięwzięcia inwestycyjnego, polegającego na budowie montowni maszyn przeładunkowych.

Siatka odwiertów założona przy opracowaniu analizy geologicznej pod tytułem: "Dokumentacja geotechniczna dla wstępnego rozpoznania warunków gruntowo-wodnych na terenach przemysłowych" nie obejmowała działki sprzedanej Spółce z o.o., gdyż w momencie wykonywania badań inwestor posiadał już zrobione we własnym zakresie badanie geotechniczne przedmiotowej działki.

Tereny objęte obydwoma opracowaniami wchodzą w skład Parku, który stanowi obszar oferowany inwestorom pragnącym lokować swoje projekty inwestycyjne na terenie Gminy. Nie są one jednak elementem pakietu zachęt inwestycyjnych skierowanego do inwestorów.

W świetle zaistniałych oraz przyszłych zdarzeń Gmina stoi na stanowisku, iż nie ma możliwości prawnych odzyskania poniesionego ostatecznie podatku od towarów i usług wynikającego z faktur związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

ak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 10 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co do zasady, podlega tylko takie świadczenie które ma charakter odpłatny.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Ww. zadania realizowane są przez Gminy zgodnie z opracowaną koncepcją zagospodarowania terenu.

Zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej oraz zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy określa ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 ww. ustawy, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w zakresie zadań własnych zrealizowała zadanie pod nazwą „Przygotowanie dokumentacji dla terenów przemysłowych". Zadanie obejmowało wykonanie raportu pod nazwą "Ocena rozwoju funkcji przemysłowych na terenach ok. 372 ha po byłym lotnisku na stan środowiska naturalnego w ich obrębie oraz na terenach sąsiednich" oraz analizy geologicznej pod tytułem "Dokumentacja geotechniczna dla wstępnego rozpoznania warunków gruntowo-wodnych na terenach przemysłowych". W ramach pierwszego opracowania wykonana została inwentaryzacja środowiskowa na terenie 372 hektarów zlokalizowanych na byłym lotnisku oraz przedstawiona została propozycja rozwoju terenów przemysłowych w taki sposób, aby w przyszłości nie nastąpiło zdegradowanie środowiska na przedmiotowych terenach, bądź w ich sąsiedztwie. Opracowanie to jest materiałem informacyjnym dla Gminy Miasta, dzięki któremu możliwe będzie wytyczenie kierunków rozwoju Parku w taki sposób, aby nie wpływał on negatywnie na stan środowiska naturalnego oraz komfortu mieszkańców osiedla. W ramach drugiego opracowania wykonana została sieć odwiertów oraz pobrane zostały próby gleby i wody gruntowej, które następnie zostały zbadane pod kątem obecności substancji ropopochodnych oraz metali ciężkich. Na podstawie ww. badań sporządzone zostało opracowanie przedstawiające ogólne warunki geotechniczne na obszarze Parku oraz stanu środowiska gruntowo-wodnego. Opracowanie to stanowi materiał informacyjny dla inwestorów, dzięki któremu uzyskają oni wstępne dane na temat właściwości nośnych gruntu oraz braku zanieczyszczeń na przedmiotowym terenie. Ze względu na fakt, iż przy badaniach geotechnicznych dla posadowienia budynków stosuje się siatkę odwiertów znacznie gęstszą, niż w przypadku przedmiotowego opracowania, ma ono jedynie charakter informacyjny. W okresie realizacji projektu nastąpiło przeniesienie aktem notarialnym prawa własności jednej z działek położonych na obszarze objętym badaniem na rzecz Spółki z o.o.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast przedmiotem projektu realizowanego przez Gminę jest utworzenie dokumentacji, która jest niezbędna do realizowania zadań własnych Gminy z zakresu zagospodarowania terenu i ochrony środowiska w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb ludności.

Skoro więc dokumentacja utworzona w ramach realizacji projektu nie służy bezpośrednio wykonywaniu przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „Przygotowanie dokumentacji dla terenów przemysłowych". Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., ponieważ środki otrzymane w ramach dofinansowania nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia. Fakt, iż nastąpiło przeniesienie aktem notarialnym prawa własności jednej z działek położonych na obszarze objętym badaniem na rzecz Spółki z o.o., nie ma wpływu na brak możliwości odliczenia bądź odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach, związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...