IBPP4/443-253/10/EJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 5 marca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2010r. (data wpływu 10 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. „Rozbudowa budynku …” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 10 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizowanym projektem pn. „Rozbudowa budynku …”.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest beneficjentem realizującym projekt pn. „Rozbudowa budynku …” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 5.2 „Podniesienie jakości usług publicznych poprzez wspieranie placówek edukacyjnych i kulturalnych” Osi 5 „Wzrost jakości infrastruktury społecznej oraz inwestycje w dziedzictwo kulturowe, turystykę i sport” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na podstawie umowy zawartej z Województwem. Okres realizacji projektu: rozpoczęcia dnia 10 lutego 2009r. – zakończenie dnia 31 sierpnia 2010r. Realizacja przedmiotowego projektu była spowodowana złym stanem technicznym budynku szkoły oraz brakiem odpowiedniej ilości sal lekcyjnych i wynikającą z tego koniecznością prowadzenia zajęć lekcyjnych w systemie dwuzmianowym. Przedmiotem projektu jest rozbudowa budynku polegająca na rozbudowie istniejącego kompleksu o obiekt parterowy, nie podpiwniczony, o poddaszu nieużytkowym, połączony z budynkiem głównym za pomocą łącznika. Oprócz robót kubaturowych przewidziane jest także zagospodarowanie terenu – wykonanie podjazdów dla osób niepełnosprawnych, komunikacji pieszo-jezdnej i obiektów małej architektury. Obiekt Zespołu Szkół będzie rozbudowany o jeden obiekt, zapewniający dostęp dla osób niepełnosprawnych, w którym będą znajdować się następujące pomieszczenia: 6 sal lekcyjnych, 2 pomieszczenia klas zerowych, biblioteka, czytelnia, szatnie, dwie toalety dla dzieci, toalety dla mężczyzn, kobiet i osób niepełnosprawnych, portiernia, pomieszczenia techniczne oraz łącznik. Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7. Wnioskodawca realizuje ten projekt w ramach zadań własnych gminy zgodnie z ustawami:
* z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) – art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 8
* z dnia 7 września 1971r. o systemie oświaty – art. 5 ust. 5, ust. 7 pkt 2.
Obiekt Zespołu Szkół w C. stanowi majątek Gminy, który został przekazany drogą decyzji administracyjnej Wójta Gminy P. w trwały zarząd do użytkowania Zespołowi Szkół w C. na podstawie art. 45 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.). Jednostką zarządzającą projektem w trakcie jego realizacji jest Gmina P. Wnioskodawca nie będzie prowadzić na wytworzonym mieniu działalności gospodarczej opodatkowanej. Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu wartość nakładów zostanie nieodpłatnie przekazana jednostce organizacyjnej Wnioskodawcy - Zespołowi Szkół w C. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu służy wyłącznie czynnościom administracyjnym, które na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336). Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie ma prawdo obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Rozbudowa budynku …”.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „Rozbudowa budynku …” i przyznanego dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „Rozbudowa budynku …” i przyznanego dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje projekt pn. „Rozbudowa Zespołu …”. Przedmiotem projektu jest rozbudowa budynku polegająca na rozbudowie istniejącego kompleksu o obiekt parterowy, nie podpiwniczony, o poddaszu nieużytkowym, połączony z budynkiem głównym za pomocą łącznika. Oprócz robót kubaturowych przewidziane jest także zagospodarowanie terenu – wykonanie podjazdów dla osób niepełnosprawnych, komunikacji pieszo-jezdnej i obiektów małej architektury. Obiekt Zespołu Szkół będzie rozbudowany o jeden obiekt, zapewniający dostęp dla osób niepełnosprawnych, w którym będą znajdować się następujące pomieszczenia: 6 sal lekcyjnych, 2 pomieszczenia klas zerowych, biblioteka, czytelnia, szatnie, dwie toalety dla dzieci, toalety dla mężczyzn, kobiet i osób niepełnosprawnych, portiernia, pomieszczenia techniczne oraz łącznik. Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu wartość nakładów zostanie nieodpłatnie przekazana jednostce organizacyjnej Gminy – Zespołowi Szkół w C. Wnioskodawca nie będzie prowadzić na wytworzonym mieniu działalności gospodarczej opodatkowanej. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie są w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.
W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo tut. organ zauważa, iż odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie rozbudowany budynek nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Ponadto należy podkreślić, że tutejszy organ nie wypowiada się w niniejszej interpretacji w zakresie wskazania przez Wnioskodawcę, iż czynności administracyjne którym ma służyć powstałe w wyniku realizacji projektu mienie, objęte jest zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie zadano w tym zakresie pytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska. Powyższe zostało potraktowane jako element opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.