IBPP4/443-222/10/AŚ
Interpretacja indywidualna
z dnia 5 marca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010r. (data wpływu 8 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2010r. (data wpływu 2 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu pn. „Modernizacja i remont dróg gminnych” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 8 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu pn. „Modernizacja i remont dróg gminnych”.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina, której zadania realizowane są między innymi przez Urząd Gminy, składa wniosek pod nazwą „Modernizacja i remont dróg gminnych" do dofinansowania z funduszy pochodzących z dotacji EFRR w ramach programu RPO W 2007-2013 z działania „Drogi lokalne".
Po zrealizowaniu przedsięwzięcia droga nadal pozostanie na majątku Gminy. Zadanie jakim będzie realizowana inwestycja zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym jest zadaniem własnym gminy. Gmina po zakończeniu zadania nie będzie uzyskiwała z tego tytułu przychodu, tj. wykonywała czynności opodatkowanych - najem, dzierżawa itp.
W piśmie z dnia 16 lutego 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.
Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT–7.
W związku z realizacją projektu faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę.
Projekt zakłada modernizację i remont trzech dróg gminnych:
* ul. P. od 0 + 000 km do 0 + 354,0 km;
* ul. L. od 0 + 000 km do 0 + 530,4 km;
* ul. P. od 0 + 000 km do 0 + 487 km.
Łączna długość zmodernizowanych dróg wyniesie 1,37 km. Głównym elementem inwestycji jest wykonanie nowej nawierzchni z kostki betonowej. Drogi nie będą miały chodników, ale ich funkcję będą pełnić dwustronne 0,5 metrowe pobocza gruntowe. Dodatkowo wymienione zostaną przestarzałe elementy kanalizacyjne oraz system odwodnienia modernizowanych dróg. Część prac zostanie przeprowadzonych również na drodze powiatowej. Ich charakter ma jednak tylko przygotować rów odwadniający do przyjęcia wody z systemu odwodniającego remontowanych dróg.
Przebudowane drogi będą publiczne, ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom, a zatem towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w ramach ww. projektu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 16 lutego 2010r.), nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu pn. „Modernizacja i remont dróg gminnych ”.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).
Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).
W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).
Jak wynika z powyższego, urząd gminy (miasta) nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.
Zatem Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.
Z treści wniosku wynika, że Gmina, której zadania realizowane są między innymi przez Urząd Gminy, składa wniosek pod nazwą „Modernizacja i remont dróg gminnych" do dofinansowania z funduszy pochodzących z dotacji EFRR w ramach programu RPO W 2007-2013 z działania „Drogi lokalne".
Po zrealizowaniu przedsięwzięcia droga nadal pozostanie na majątku gminy.
Zadanie jakim będzie realizowana inwestycja zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym jest zadaniem własnym gminy. Gmina po zakończeniu zadania nie będzie uzyskiwała z tego tytułu przychodu, tj. wykonywała czynności opodatkowanych - najem, dzierżawa itp.
Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT – 7.
W związku z realizacją projektu faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę.
Projekt zakłada modernizację i remont trzech dróg gminnych:
* ul. P. od 0 + 000 km do 0 + 354,0 km;
* ul. L. od 0 + 000 km do 0 + 530,4 km;
* ul. P. od 0 + 000 km do 0 + 487 km.
Łączna długość zmodernizowanych dróg wyniesie 1,37 km. Głównym elementem inwestycji jest wykonanie nowej nawierzchni z kostki betonowej. Drogi nie będą miały chodników, ale ich funkcję będą pełnić dwustronne 0,5 metrowe pobocza gruntowe. Dodatkowo wymienione zostaną przestarzałe elementy kanalizacyjne oraz system odwodnienia modernizowanych dróg. Część prac zostanie przeprowadzonych również na drodze powiatowej. Ich charakter ma jednak tylko przygotować rów odwadniający do przyjęcia wody z systemu odwodniającego remontowanych dróg.
Przebudowane drogi będą publiczne, ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom, a zatem towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.