ITPP2/443-201/10/AJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 2 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2010 r. (data wpływu 10 marca 2010 r.), uzupełnionym dnia 12 , 16 i 26 marca 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Baza rekreacyjno-biwakowa” i otrzymania zwrotu podatku - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 10 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12, 16 i 26 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Baza rekreacyjno-biwakowa” i otrzymania zwrotu podatku.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Powiat realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i korzysta z dofinansowania (środki EFRR -74,11%, udział własny 25,89%). Podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym projektu. Bezpośrednią realizację projektu powierzono Zarządowi Dróg Powiatowych, który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Zarząd Dróg Powiatowych nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku. Koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją rezultatów projektu należeć będą do Powiatu. Projekt ma charakter inwestycji użyteczności publicznej, której głównym celem jest zaspokajanie potrzeb społecznych, a nie jest osiąganie zysków. Z uwagi na charakter projektu nie przewiduje się pobierania jakichkolwiek opłat za korzystanie przez obywateli z infrastruktury wybudowanej w ramach tego projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Powiat (beneficjent projektu) jako jednostka samorządu terytorialnego ma możliwość odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach zrealizowanego projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją ww. inwestycji poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonanych w ramach zrealizowanego projektu lub ubiegania się w oparciu o art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług o zwrot podatku, gdyż nie świadczy usług, które są przedmiotem umowy o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Uzyskane środki finansowe nie stanowią środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (dz. U. Nr 224, poz. 1799).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następujące okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
W treści złożonego wniosku wskazano, iż Powiat w związku z realizacją projektu nie osiągnie żadnego przychodu. Pomoc finansowa, o którą się ubiega przeznaczona będzie na realizację inwestycji pn. „Baza rekreacyjno-biwakowa”, która po zakończeniu będzie nieodpłatnie udostępniana obywatelom.
Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Powiatowi w związku z realizacją ww. inwestycji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
