• Interpretacja indywidualn...
  04.05.2025

IPPP2/443-113/10-2/JW

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 26.02.2010r. (data wpływu 04.03.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego programu pn. Marka lokalna gwarantem rozwoju przedsiębiorczości współfinansowanego z budżetów gmin partnerskich oraz z funduszy pochodzących z Polsko - Szwajcarskiego Programu Współpracy - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 04.03.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego programu pn. Marka lokalna gwarantem rozwoju przedsiębiorczości współfinansowanego z budżetów gmin partnerskich oraz z funduszy pochodzących z Polsko - Szwajcarskiego Programu Współpracy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zawarła z innymi gminami porozumienie w sprawie wspólnej realizacji zadania. Celem zadania jest wspieranie w podregionie mechanizmów rozwoju przedsiębiorczości opartej o lokalne potencjały i zasoby. Gminy Partnerskie podjęły decyzję o napisaniu wniosku aplikacyjnego do Polsko - Szwajcarskiego Programu Współpracy o realizację programu „Marka lokalna gwarantem rozwoju przedsiębiorczości”. Celem działania tego programu będzie udzielanie wsparcia przedsiębiorczości, które ma pozytywnie wpłynąć na rozwój gmin wchodzących w skład porozumienia. Wniosek zyskał aprobatę i jego realizacja będzie współfinansowana z budżetów gmin partnerskich oraz z funduszy pochodzących z Polsko - Szwajcarskiego Programu Współpracy, który jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W ramach programu „Marka Lokalna gwarantem rozwoju przedsiębiorczości” realizowanych będzie 5 niezależnych projektów, służących rozwojowi przedsiębiorczości. Za każdy z projektów odpowiedzialna jest konkretna gmina wchodząca w skład porozumienia. Projekty wspierają się wzajemnie w osiągnięciu celu całego programu. Gmina stworzy Zespół, który będzie wykonywał zadania polegające na analizowaniu stopnia realizacji programu, prezentacji tego stanu innym gminom partnerskim, opracowywania niezbędnych analiz, zatrudniania merytorycznego personelu projektu lub specjalistów z dziedzin wymagających wiedzy fachowej, wspierania beneficjentów poprzez opracowywanie strategii i koncepcji projektów dotacyjnych. Działania w zakresie funkcjonowania Zespołu będą nieodpłatne dla beneficjentów. Zespół może dokonywać zakupu towarów i usług w celu realizacji zadań dla których został utworzony, a Gmina w zakresie funkcjonowania Zespołu nie będzie sprzedawała swoich usług i towarów innym. Dla pełnego obrazu należy dodać, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionej sytuacji Gmina realizując zadania Zespołu, które nie będą świadczone odpłatnie na zewnątrz może odzyskać podatek naliczony od towarów i usług od zakupów związanych z funkcjonowaniem Zespołu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina nie może odzyskać podatku naliczonego VAT w związku z funkcjonowaniem programu „Marka lokalna gwarantem rozwoju przedsiębiorczości” realizując zadania wykonywane przez Zespół, który jest powołany do analizowania stopnia realizacji projektu, informowania o nim gmin partnerskich, ewentualnego zatrudniania specjalistów z dziedzin niezbędnych dla prawidłowej realizacji programu i wspierania beneficjentów poprzez opracowywanie strategii i projektów dotacyjnych. W związku z tym, że działania Zespołu nie będą polegały na odpłatnym świadczeniu usług czy sprzedaży towarów, towary i usługi nabyte w celu realizacji zadań Zespołu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 6 powołanej ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z ust.2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina wspólnie z gminami partnerskimi będzie realizowała program pod nazwą „Marka lokalna gwarantem rozwoju przedsiębiorczości”, celem którego będzie udzielanie wsparcia przedsiębiorczości, które ma pozytywnie wpłynąć na rozwój gmin. W ramach programu Gmina stworzy Zespół, który będzie wykonywał zadania polegające na analizowaniu stopnia realizacji programu, prezentacji tego stanu innym gminom partnerskim, opracowywania niezbędnych analiz, zatrudniania merytorycznego personelu projektu lub specjalistów z dziedzin wymagających wiedzy fachowej, wspierania beneficjentów poprzez opracowywanie strategii i koncepcji projektów dotacyjnych. Realizowane zadanie nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej, gdyż Gmina w zakresie funkcjonowania Zespołu nie będzie sprzedawała swoich towarów i usług, lecz będzie wspierać w podregionie mechanizmy rozwoju przedsiębiorczości opartej o lokalne potencjały i zasoby. W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji przedmiotowego zadania, z uwagi na fakt, że nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust.1 ustawy o VAT, brak będzie bowiem związku nabywanych w ramach wykonywanego zadania towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, w oparciu o powołane przepisy i przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego programu. W związku z powyższym Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...