IBPP4/443-531/10/AZ
Interpretacja indywidualna
z dnia 9 kwietnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010r. (data wpływu 17 lutego 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2010r. (data wpływu 29 marca 2010r.) oraz pismem z dnia 8 kwietnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu w ramach działania 4.3 pod nazwą „xxx” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 17 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu w ramach działania 4.3 pod nazwą „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-307/10/AZ z dnia 11 marca 2010r. oraz pismem z dnia 8 kwietnia 2010r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia tj. świadczy usługi zdrowotne na rzecz ludności i jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność wg PKD (PKD 2007) 8610Z Działalność szpitali. Wnioskodawca ubiega się o środki z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2007-2013 dla działania 4.3 pod nazwą „xxx”.
Wydatki poniesione na realizację projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT. Zakupiony sprzęt, przebudowane budynki pozostaną własnością Wnioskodawcy przez okres co najmniej 5 lat co wynika z obowiązków dotyczących okresu trwałości projektu.
Przedmiotem projektu pod nazwą „xxx” jest modernizacja kotłowni, sieci cieplnych, węzłów cieplnych oraz termomodernizacja dwóch obiektów szpitala. Obecnie w kotłowni zainstalowane są dwa kotły wodne WR 2-5 o 5,8 mocy cieplnej opalanych miałem węglowym. Wnioskodawca sprzedaje około 57% energii cieplnej. Odbiorcami energii cieplnej są wspólnoty mieszkaniowe, Dom Pomocy Społecznej, Regionalny Ośrodek Psychiatrii Sądowej, Szkoła Podstawowa, Gimnazjum. W kotłowni podgrzewana jest ciepła woda a następnie za pośrednictwem sieci dostarczana jest do poszczególnych obiektów (szpitala oraz odbiorców zewnętrznych). Rozliczanie za dostarczoną ciepłą wodę obliczane jest na podstawie wskazań wodomierzy zainstalowanych u odbiorców w ich obiektach oraz kalkulacji jednostkowej podgrzania 1 m#179;. Na koniec każdego miesiąca odbiorcom zewnętrznym wystawiane są faktury VAT. Wnioskodawca sprzedaje odbiorcom zewnętrznym około 50% wyprodukowanej cieplej wody.
Sieć cieplna wykonana jest w systemie tradycyjnym tzn. dwu przewodowej prowadzonej w kanałach ciepłowniczych oraz częściowo napowietrzną izolowaną wełną mineralną około 600 mb sieci cieplnej Wnioskodawca ma wymienioną na preizolowaną. Obecnie Wnioskodawca posiada jednofunkcyjne węzły cieplne, które wyposażone są w wymienniki WS. W ramach projektu planuje się wykonać prace termomodernizacyjne na dwóch obiektach szpitalnych. W budynkach mieszczą się oddziały psychiatryczne są to budynki wybudowane około 1930 roku.
W ramach przebudowy systemu energetycznego planowane jest:
* zainstalowanie w kotłowni kotła na słomę o mocy cieplnej około 0,5MW (zwiększenie mocy cieplnej kotłowni do 6,3MW), modernizacja magazynu na słomę, montaż nowych układów pompowo-stabilizacyjnych, montaż zasobnika pojemnościowego, wymiana zmiękczarni wody kotłowej.
* wymiana sieci cieplnych na preizolowane (energooszczędne, planowana jest wymiana około 2100 mb)
* modernizacja węzłów cieplnych na węzły dwufunkcyjne wyposażone w pełną automatykę oraz produkujące ciepłą wodę bezpośrednio na obiektach (około 20 szt.),
* termomodernizacja dwóch obiektów Szpitala, które w całości planowane są do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), w ramach termomodernizacji planowana jest wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, wymiana instalacji co i cwu, wodno¬kanalizacyjnej, instalacji elektrycznej, wentylacyjnej, ocieplenie ścian, wymiana dachu.
Sieci cieplne związane ze Szpitalem znajdują się na jego obecnym terenie, a także wychodzą poza jego obręb i prowadzą do budynków znajdujących się obok dzisiejszego terenu Szpitala (osiedle mieszkalne, wille). Taki stan rzeczy jest wynikiem uwarunkowań historycznych. Niegdyś tereny i posiadłości znajdujące się obecnie poza terenem szpitala stanowiły jego własność - cała struktura tworzyła samowystarczalny organizm. Po przekształceniach tereny te zostały od Szpitala odłączone, natomiast sieć cieplna nie, co skutkowało produkcją ciepła na potrzeby Szpitala i budynków zewnętrznych. W chwili obecnej Szpital produkuje ciepło na potrzeby własne, a nadwyżki ciepła są sprzedawane do wyżej opisanych budynków. Reszta zabudowań w B. ogrzewana jest przez mieszkańców we własnym zakresie, najbliższe ciepłownie znajdują się w K. oraz w czeskiej ....
Zgodnie ze statutem Szpitala jego główną działalnością jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, które są nieopodatkowane. Szpital prowadzi również wydzieloną działalność gospodarczą, która jest, jak już wyżej zaznaczono, uwarunkowana historycznie. Jest to: Zakład Rolny w M., Zakład Usług Drukarskich, Introligatorskich oraz Zakład Energetyki Cieplnej (obecnie tzw. Sekcja Energetyki Cieplnej). Źródłami przychodów ZEC jest sprzedaż energii cieplnej oraz sprzedaż ciepłej wody użytkowej, a nadwyżka przychodów Zakładu nad kosztami działalności stanowi zysk Szpitala. Sprzedaż jest opodatkowana 22% podatkiem VAT, a faktury są wystawiane przez ZEC.
Z założenia Szpital nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego, jednakże w przypadku wydzielonej działalności gospodarczej Szpital odzyskuje część podatku VAT (sprzedaż usług z trzech jednostek organizacyjnych - Zakład Rolny w M., Zakład Usług Drukarskich, Introligatorskich oraz Zakład Energetyki Cieplnej, (w tym w 2009r. 3,63% to VAT odzyskany z tytułu sprzedaży ciepła), co jest wyliczane z proporcji „sprzedaż opodatkowana/sprzedaż ogółem-sprzedaż środków trwałych+dotacje”. W roku 2009 podatek VAT naliczony podlegający odliczeniu z tytułu sprzedaży ciepła wyniósł 3,36%.
W uzupełnieniu do wniosku, pismem z dnia 8 kwietnia 2010r. wyjaśniono, iż faktury za sprzedaż energii cieplnej wystawiane są przez Wnioskodawcę (Samodzielny Wojewódzki Szpital) i przychody z tego tytułu wykazywane są w deklaracji VAT-7 składanej przez Wnioskodawcę.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
1. Czy Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie projektu w ramach RPO WO 2007-2013 ma prawo do zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na roboty związane z termomodemizacją budynków C i D (bezpośrednia alokacja wyłącznie na cele związane ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku VAT) związanych z realizacją projektu w ramach działania 4.3...
2. Czy Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie projektu w ramach RPO WO 2007-2013 ma prawo do zwrotu podatku VAT od wydatków poniesionych na zakupy i roboty związane z przebudową sieci, węzłów i wymianą kotła (częściowo na cele związane ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku VAT, a częściowo na cele prowadzenia działalności opodatkowanej VAT - zgodnie z proporcją wynikającą ze stosunku sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej) związane z realizacją projektu w ramach działania 4.3...
Zdaniem Wnioskodawcy (sformułowanym ostatecznie w piśmie z dnia 22 marca 2010r.), nie ma on prawa do zwrotu podatku VAT od wydatków związanych z termomodernizacją dwóch obiektów szpitala.
Od pozostałych poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą „xxx” Wnioskodawca zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. z 2004r. nr 54 poz.535 ze zm.) odlicza 5% naliczonego podatku i w związku z powyższym wskazuje, że Szpital ma prawo do zwrotu 5% podatku VAT od wydatków związanych z modernizacją kotłowni, modernizacją sieci cieplnych oraz modernizacją wymiennikowi, od pozostałych 95% podatku VAT Samodzielny Szpital w B. nie ma prawa do zwrotu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia tj. świadczy usługi zdrowotne na rzecz ludności i jest zarejestrowany jako podatnik VAT. Wnioskodawca ubiega się o środki z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego 2007-2013 dla działania 4.3 pod nazwą „xxx”.
Wydatki poniesione na realizację projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT. Zakupiony sprzęt, przebudowane budynki pozostaną własnością Wnioskodawcy przez okres co najmniej 5 lat co wynika z obowiązków dotyczących okresu trwałości projektu.
Przedmiotem projektu pod nazwą „Przebudowa systemu energetycznego w B. z wykorzystaniem odnawialnych źródeł ciepła” jest modernizacja kotłowni, sieci cieplnych, węzłów cieplnych oraz termomodernizacja dwóch obiektów szpitala.
Sieci cieplne związane ze Szpitalem znajdują się na jego obecnym terenie, a także wychodzą poza jego obręb i prowadzą do budynków znajdujących się obok dzisiejszego terenu Szpitala (osiedle mieszkalne, wille). W chwili obecnej Szpital produkuje ciepło na potrzeby własne, a nadwyżki ciepła są sprzedawane do wyżej opisanych budynków.
Odbiorcami energii cieplnej są wspólnoty mieszkaniowe, Dom Pomocy Społecznej, Regionalny Ośrodek Psychiatrii Sadowej, Szkoła Podstawowa, Gimnazjum. W kotłowni podgrzewana jest ciepła woda a następnie za pośrednictwem sieci dostarczana jest do poszczególnych obiektów (szpitala oraz odbiorców zewnętrznych). Rozliczanie za dostarczoną ciepłą wodę obliczane jest na podstawie wskazań wodomierzy zainstalowanych u odbiorców w ich obiektach oraz kalkulacji jednostkowej podgrzania 1 m#179;. Na koniec każdego miesiąca odbiorcom zewnętrznym wystawiane są faktury VAT. Wnioskodawca sprzedaje odbiorcom zewnętrznym około 50% wyprodukowanej cieplej wody.
W ramach przebudowy systemu energetycznego planowane jest:
* zainstalowanie w kotłowni kotła na słomę o mocy cieplnej około 0,5MW (zwiększenie mocy cieplnej kotłowni do 6,3MW), modernizacja magazynu na słomę, montaż nowych układów pompowo-stabilizacyjnych, montaż zasobnika pojemnościowego, wymiana zmiękczarni wody kotłowej.
* wymiana sieci cieplnych na preizolowane (energooszczędne, planowana jest wymiana około 2100 mb)
* modernizacja węzłów cieplnych na węzły dwufunkcyjne wyposażone w pełną automatykę oraz produkujące ciepłą wodę bezpośrednio na obiektach (około 20 szt.),
* termomodernizacja dwóch obiektów Szpitala, które w całości planowane są do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), w ramach termomodernizacji planowana jest wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, wymiana instalacji co i cwu, wodno¬kanalizacyjnej, instalacji elektrycznej, wentylacyjnej, ocieplenie ścian, wymiana dachu.
Zgodnie ze statutem Szpitala jego główną działalnością jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, które są nieopodatkowane. Szpital prowadzi również wydzieloną działalność gospodarczą. Jest to: Zakład Rolny w M., Zakład Usług Drukarskich, Introligatorskich oraz Zakład Energetyki Cieplnej (obecnie tzw. Sekcja Energetyki Cieplnej). Źródłami przychodów ZEC jest sprzedaż energii cieplnej oraz sprzedaż ciepłej wody użytkowej, a nadwyżka przychodów Zakładu nad kosztami działalności stanowi zysk Szpitala. Sprzedaż jest opodatkowana 22% podatkiem VAT. W przypadku wydzielonej działalności gospodarczej Szpital odzyskuje część podatku VAT (sprzedaż usług z trzech jednostek organizacyjnych - Zakład Rolny w M., Zakład Usług Drukarskich, Introligatorskich oraz Zakład Energetyki Cieplnej, w tym w 2009r. 3,63% to VAT odzyskany z tytułu sprzedaży ciepła), co jest wyliczane z proporcji „sprzedaż opodatkowana/sprzedaż ogółem-sprzedaż środków trwałych+dotacje". W roku 2009 podatek VAT naliczony podlegający odliczeniu z tytułu sprzedaży ciepła wyniósł 3,36%.
Z powyższego wynika, iż w ramach projektu pod nazwą „Przebudowa systemu energetycznego Szpitala w B. z wykorzystaniem odnawialnych źródeł ciepła” przeprowadzona będzie termomodernizacja dwóch obiektów Szpitala oraz modernizacja sieci cieplnej.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).
Termomodernizacja dwóch obiektów, które w całości planowane są do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie w treści wniosku wskazano, iż Wnioskodawca dokonuje bezpośredniej alokacji wydatków poniesionych na roboty związane z termomodemizacją budynków na cele związane ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku VAT.
W odniesieniu więc do zakupów dokonanych w związku z termomodernizacją ww. budynków nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów usług zwianych z termomodernizacją dwóch obiektów szpitala. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto w ramach realizacji projektu pod nazwą „Przebudowa systemu energetycznego Szpitala w B. z wykorzystaniem odnawialnych źródeł ciepła” będzie przeprowadzona modernizacja kotłowni, sieci cieplnych i węzłów cieplnych.
Szpital prowadzi głównie działalność w zakresie ochrony zdrowia, prowadzi jednak również wydzieloną działalność gospodarczą. Wnioskodawca poprzez jednostkę organizacyjną jaką jest Zakład Energetyki Cieplnej (obecnie tzw. Sekcja Energetyki Cieplnej) osiąga obroty opodatkowane podatkiem VAT. Źródłami przychodów ZEC jest sprzedaż energii cieplnej oraz sprzedaż ciepłej wody użytkowej, a nadwyżka przychodów Zakładu nad kosztami działalności stanowi zysk Szpitala.
W roku 2009 podatek VAT naliczony podlegający odliczeniu z tytułu sprzedaży ciepła wyniósł 3,36%. Faktury za sprzedaż energii cieplnej wystawiane są przez Wnioskodawcę (Samodzielny Wojewódzki Szpital) i przychody z tego tytułu wykazywane są w deklaracji VAT-7 składanej przez Wnioskodawcę.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie więc wykorzystywał sieci ciepłownicze zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku.
W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.
Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.
Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.
Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, przekroczyła 2% - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące modernizacji kotłowni, sieci cieplnych i węzłów cieplnych, zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy o VAT. W przypadku więc, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika według zasad określonych w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki przedakcesyjnych Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości wyliczonego przez Wnioskodawcę wskaźnika proporcji, bowiem w tym zakresie nie przedstawiono stanu faktycznego i nie zadano pytania. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż zakupy i roboty związane z przebudową sieci, węzłów i wymianą kotła częściowo są związane ze świadczeniem usług zwolnionych z podatku VAT, a częściowo z prowadzeniem działalności opodatkowanej VAT, a w roku 2009 podatek VAT naliczony podlegający odliczeniu z tytułu sprzedaży ciepła wyniósł 3,36%.
Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.