• Interpretacja indywidualn...
  09.10.2024

IBPP4/443-236/10/KG

Interpretacja indywidualna
z dnia 14 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010r. (data wpływu 9 lutego 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2010r. (data wpływu 6 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 9 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 kwietnia 2010r. (data wpływu 6 kwietnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-236/10/KG z dnia 22 marca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik posiada status stowarzyszenie i jest czynnym podatnikiem VAT. W związku z prowadzoną działalnością stale dokonuje sprzedaży opodatkowanej (np. z tytułu sprzedaży czasopism, usług marketingowych).

W dniu 26 listopada 2008r. Wnioskodawca zawarł z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej umowę o dofinansowanie projektu pn. „…” realizowanego w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Beneficjent z otrzymanych środków pomocowych w IV kwartale 2009r. zakupił szereg towarów i usług, jak: usługi związane z zarządzaniem projektem, wyposażenie biura, sprzęt audiowizualny, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, materiały biurowe, najem lokalu, druk materiałów promocyjnych i reklamowych, obsługa księgowa itp.

Stowarzyszenie w myśl zawartej umowy z instytucją wdrożeniową, realizując przedmiotowy projekt pomocowy może odzyskać we własnym zakresie podatek VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu (podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowanym). W rozliczeniu podatku VAT za IV kwartał 2009r. (deklaracja VAT-7K) Stowarzyszenie odliczyło całość naliczonego podatku VAT z tytułu zakupionych towarów i usług, tj. kwotę 25 516 zł.

Podatnik zgodnie z opisaną na wstępie umową i załączonym do niej harmonogramem realizuje zaplanowane zadania określone w poszczególnych etapach projektu. W szczególności zadania takie dotyczą założenia i prowadzenia specjalnej strony internetowej, organizacji spotkań i konsultacji społecznych, a także konferencji i prelekcji, przy czym wszystkie te czynności świadczone są bez pobierania należności (dotyczy również udostępniania strony internetowej).

Docelowym efektem programu ma być stworzenie opracowań analitycznych oraz opracowanie, druk i publikacja końcowa (wdrożenie systemu). Publikacja końcowa w formie książkowej ma być odpłatnie rozprowadzana poprzez sprzedaż w siedzibie Stowarzyszenia, sprzedaż wysyłkową (poprzez internet) oraz tradycyjną dystrybucję w punktach sprzedaży detalicznej (jak księgarnie).

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą miały związek zarówno z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również z wykonywaniem czynności niepodlegającym podatkowi VAT.

Realizacja przedmiotowego projektu nie jest bezpośrednio związana z prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą, jednakże postanowienia umowy o dofinansowanie projektu w żaden sposób nie wyłącza możliwości uzyskania przychodu w związku z realizacją projektu.

Wszystkie nabyte przez Stowarzyszenie towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych w postaci sprzedaży specjalistycznej publikacji książkowej oraz świadczenia usług reklamowych.

Przedmiotowe towary i usługi służyć będą jednocześnie wykonywaniu czynności niepodlegających podatkowi VAT, takich jak nieodpłatna organizacja spotkań, konsultacje społeczne, konferencje i prelekcje, jednakże nie będą służyły wykonywaniu czynności przedmiotowo zwolnionych z podatku VAT.

Przykładowo na zakupionym komputerze i notebookach zbierane będą materiały i dane niezbędne do planowanej publikacji książkowej, jak też na wymienionych nośnikach będzie powstawała sama treść ksiązki, jednakże urządzenia służyć będą również do przygotowania materiałów szkoleniowych, np. na spotkania, czy też do protokołowania konferencji.

Tak samo stworzona strona internetowa służyć będzie konsultacjom społecznym i udzielaniu porad, ale też zawarte na niej będą informacje o wydawnictwie książkowym, strona taka umożliwi także zakup publikacji przez Internet.

Zgodnie z zapisami zawartymi w § 11 ust. 1 i 2 umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 26 listopada 2008r. beneficjent ma obowiązek ujawnienia wszystkich przychodów, które powstają w związku z realizacja projektu, a w przypadku gdy projekt generuje na etapie realizacji przychody, beneficjent wykazuje we wnioskach o płatność wartość uzyskanego przychodu i dokonuje jego zwrotu.

Powyższe regulacje jednoznacznie wskazują, ze przedmiotowa umowa dopuszcza możliwość osiągnięcia z realizacji projektu przychodów, co oznacza, będzie on powiązany z prowadzona przez Podatnika działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy w rozliczeniu podatku VAT za IV kwartał 2009r. przysługiwało prawo do odliczenia w całości kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 1 kwietnia 2010r.), przysługuje mu prawo do odliczenia całości podatku naliczonego zawartego w zakupionych towarach i usługach – powołaniem się na przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Finalizacją wdrażanego projektu unijnego będzie opracowanie i publikacja pozyskanych w czasie realizacji projektu materiałów w formie książkowej oraz sprzedaż takiego specjalistycznego wydawnictwa

Ponadto Stowarzyszenie przewiduje zamieszczenie w wydawnictwie na specjalnych stronach odpłatnych reklam firm i jednostek z tut. regionu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów związanych z realizacją projektu pn. „…”, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne).

Należy zaznaczyć, że zgodnie z ogólnymi regułami konstrukcyjnymi VAT odliczeniu może podlegać tylko ten podatek naliczony (ta jego część), który związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Ustawa stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi.

Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy podkreślić, iż podatnik ma prawo do określenia części podatku podlegającej odliczeniu przy zastosowaniu proporcji opartej na strukturze sprzedaży jedynie w ściśle określonych przypadkach.

Dla możliwości skorzystania z tej formy określenia podatku podlegającego odliczeniu konieczne jest jednoczesne spełnienie dwóch przesłanek:

1. wystąpienie zakupów związanych zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i nieopodatkowaną (tj. zwolnioną od podatku, której nie należy utożsamiać z niepodlegającą opodatkowaniu);

2. niemożność wyodrębnienia kwot podatku naliczonego dla poszczególnych rodzajów sprzedaży.

Z powyższego wynika, że w przypadku podatku związanego tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (nie jest on natomiast związany z czynnościami zwolnionymi od podatku) podatnik nie stosuje odliczenia częściowego według proporcji.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 26 listopada 2008r. zawarł z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej umowę o dofinansowanie projektu pn. „…” realizowanego w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Beneficjent z otrzymanych środków pomocowych w IV kwartale 2009r. zakupił szereg towarów i usług, jak: usługi związane z zarządzaniem projektem, wyposażenie biura, sprzęt audiowizualny, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, materiały biurowe, najem lokalu, druk materiałów promocyjnych i reklamowych, obsługa księgowa itp.

Docelowym efektem programu ma być stworzenie opracowań analitycznych oraz opracowanie, druk i publikacja końcowa (wdrożenie systemu). Publikacja końcowa w formie książkowej ma być odpłatnie rozprowadzana poprzez sprzedaż w siedzibie Stowarzyszenia, sprzedaż wysyłkową (poprzez internet) oraz tradycyjną dystrybucje w punktach sprzedaży detalicznej (jak księgarnie).

Wszystkie nabyte przez Stowarzyszenie towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych w postaci sprzedaży specjalistycznej publikacji książkowej oraz świadczenia usług reklamowych.

Przedmiotowe towary i usługi służyć będą jednocześnie wykonywaniu czynności niepodlegających podatkowi VAT, takich jak nieodpłatna organizacja spotkań, konsultacje społeczne, konferencje i prelekcje, jednakże nie będą służyły wykonywaniu czynności przedmiotowo zwolnionych z podatku VAT.

Przykładowo na zakupionym komputerze i notebookach zbierane będą materiały i dane niezbędne do planowanej publikacji książkowej, jak też na wymienionych nośnikach będzie powstawała sama treść ksiązki, jednakże urządzenia służyć będą również do przygotowania materiałów szkoleniowych, np. na spotkania, czy też do protokołowania konferencji.

Tak samo stworzona strona internetowa służyć będzie konsultacjom społecznym i udzielaniu porad, ale też zawarte na niej będą informacje o wydawnictwie książkowym, strona taka umożliwi także zakup publikacji przez Internet.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu będą miały związek zarówno z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również z wykonywaniem czynności niepodlegającym podatkowi VAT.

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z realizowanym projektem dokonuje nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. sprzedaży specjalistycznej publikacji książkowej oraz świadczenia usług reklamowych), jak również z wykonywaniem czynności niepodlegającym podatkowi VAT (tj. nieodpłatna organizacja spotkań, konsultacje społeczne, konferencje i prelekcje).

W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego zadania poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz podziału musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, bowiem przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych, natomiast w pozostałej części związanej z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu, prawa do odliczenia nie ma.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...