• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IPPP3/443-300/10-2/MG

Interpretacja indywidualna
z dnia 14 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2010 r. (data wpływu 25.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu– jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 25.03.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania jest Stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 marca 2007 roku o wspieraniu Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.U. z 2007 r. nr 64, poz. 427). W 2009 roku Stowarzyszenie wystąpiło do Samorządu Województwa z wnioskiem o wybór Lokalnej Grapy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Dnia 27 maja 2009 r. LGD podpisało umowę na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju oraz dnia 01 września 2009, na funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013 na rok 2009. Dnia 11 lutego 2010 r. LGD podpisało umowę na funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013 na rok 2010. Na podstawie ww. umów LGD otrzymuje dotację, którą przeznacza (bez udziału środków własnych) na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju i funkcjonowanie LGD.

Wydatki realizowane z otrzymywanych dotacji zawierają w sobie podatek VAT. LGD nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Realizując powyższą operację LGD nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, ponieważ działalność Stowarzyszenia nie jest działalnością dochodową generującą przychody, tym samym nie są wystawiane faktury VAT z działalności Stowarzyszenia. W takim przypadku Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie będąc podatnikiem podatku VAT i realizując Lokalną Strategię Rozwoju może odzyskać podatek VAT...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Lokalna Grupa Działania nie może odzyskać naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) — zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysług uje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca otrzymuje dotację, którą przeznacza (bez udziału środków własnych) na realizację Lokalnej Strategii oraz na funkcjonowanie LGD. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, jego działalność nie generuje przychodów.

Mając na uwadze wskazany przepis art. 86. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie ma związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy, nie będącego podatnikiem podatku VAT.Jeżeli zatem nabywane w ramach opisanego projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Stowarzyszeniu, które nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...