• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP4/443-568/10/AZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 21 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010r. (data wpływu 26 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pod nazwą „xxx” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizacji projektu pod nazwą „xxx”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następując stan faktyczny:

Gmina - płatnik - wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projektu inwestycyjnego „xxx”. Gmina realizuje projekt samodzielnie i ponosi wszelkie koszty związane z realizacją projektu, w tym koszty związane z podatkiem od towarów i usług na: roboty budowlane i usługi, które zostały wymienione poniżej. Zatem faktory związane z realizacja ww. zadań wystawiane były i będą na Wnioskodawcę, który posiada odrębny NIP oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od 5 lipca 1993r

Projekt swoim zakresem obejmuje:

1. Opracowanie studium wykonalności i dokumentację techniczną.

2. Przebudowę/rozbudowę dróg gminnych i parkingów wraz z budową ścieżek rowerowych, chodników i kanalizacji deszczowej,

3. Budowę schodów terenowych,

4. Budowę/przebudowę oświetlenia,

5. Przebudowę alejek parkowych,

6. Budowę monitoringu,

7. Budowę muszli koncertowej wraz z przyłączami (instalacje wodno - kanalizacyjne, elektryczne, wentylacyjne) oraz ogólnodostępnym wc,

8. Zagospodarowanie parku miejskiego (obiekty małej architektury, zieleń, fontanna, pergola, miasteczko ruchu, skate-park, place zabaw),

9. Budowę boiska wielofunkcyjnego,

10. Remont/renowację zbiorników wodnych.

Po zakończeniu kolejnych etapów realizacji inwestycji wszystkie nakłady będą zaliczone do ewidencji środków trwałych gminy, w szczególności:

-przebudowane/rozbudowane drogi gminne, parkingi, ścieżki rowerowe, chodniki, kanalizacja deszczowa, schody terenowe, oświetlenie, alejki parkowe, zagospodarowanie parku miejskiego (obiekty małej architektury, zieleń, fontanna, pergola, miasteczko ruchu, skate-park, place zabaw), zbiorniki znajdą się w ewidencji majątku trwałego gminy, a ich zarządcą będzie prezydent miasta.

Gmina nie uzyskuje i nie uzyska jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania ww. elementów środków trwałych.

Wybudowany monitoring, muszla koncertowa wraz z przyłączami oraz ogólnodostępnym wc, boisko wielofunkcyjne znajdą się w ewidencji majątku trwałego gminy a ich zarządcą będzie prezydent miasta.

Gmina nie uzyska jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania ww. elementów środków trwałych; gmina, zachowując wytworzone elementy infrastruktury w swojej ewidencji majątku trwałego, przekaże je do bezpłatnego korzystania swoim jednostkom organizacyjnym, które pomimo faktu, iż uzyskują przychody opodatkowane podatkiem VAT z tytułu prowadzenie swojej działalności statutowej (tworzenie warunków do rozwoju twórczości artystycznej, zainteresowań i talentów oraz zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców miasta, wspieranie sportu masowego i rekreacji, zapewnienie porządku publicznego) w okresie trwałości projektu nie będą uzyskiwały jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania ww. elementów środków trwałych.

Korzystanie z ww. wszystkich elementów infrastruktury będzie bezpłatne i będą one ogólnodostępne, a wszelkie koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem majątku ponosić będzie gmina. Poszczególne obiekty nie będą również wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie będą służyły wykonaniu czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku VAT w okresie 5 lat od daty zakończenia projektu, tj. w okresie trwałości projektu.

W związku z realizacją projektu inwestycyjnego gmina zobowiązana jest określić czy VAT dotyczący wydatków kwalifikowanych związanych z realizacją inwestycji stanowi koszt kwalifikowany czy nie. Zgodnie z podręcznikiem Kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 (stan aktualny na luty 2010): „22.1. podatek od towarów i usług VAT może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy gdy: a) został faktycznie poniesiony przez beneficjenta, oraz b) beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT”. W przypadku braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od należnego, a więc uznania go przez odpowiednie instytucje za koszt kwalifikowany, udział dofinansowania liczony będzie od kwoty brutto stanowiącej koszt inwestycji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania w całości lub części podatku VAT poniesionego przy realizacji całej inwestycji. Zgodne z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia ministra finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku: „czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych”. Zadanie te wynikają z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm. - „zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy”).

Przedmiotowy projekt nie przewiduje sprzedaży, w szczególności opodatkowanej, a nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT. Prawo to przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W myśl § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Należy również wyjaśnić, iż zwolnienie to nie obejmuje czynności „przebudowy i budowy obiektów”, bowiem realizacja takiej inwestycji związana jest z dokonywaniem zakupów towarów i usług. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, a nie nabycie towarów i usług.

Nie można zatem uznać, iż budowa obiektów jako zadanie własne gminy wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. Czynność budowy nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie wybudowanym majątkiem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z treści wniosku wynika, iż Gmina wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projektu inwestycyjnego „xxx”. Gmina realizuje projekt samodzielnie i ponosi wszelkie koszty związane z realizacją projektu, w tym koszty związane z podatkiem od towarów i usług na: roboty budowlane i usługi. Zatem faktory związane z realizacja ww. zadań wystawiane były i będą na wnioskodawcę, który posiada odrębny NIP oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od 5 lipca 1993r.

Po zakończeniu kolejnych etapów realizacji inwestycji wszystkie nakłady będą zaliczone do ewidencji środków trwałych gminy. Gmina nie uzyskuje i nie uzyska jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania ww. elementów środków trwałych.

Gmina zachowując wytworzone elementy infrastruktury w swojej ewidencji majątku trwałego, przekaże je do bezpłatnego korzystania swoim jednostkom organizacyjnym, które pomimo faktu, iż uzyskują przychody opodatkowane podatkiem VAT z tytułu prowadzenia swojej działalności statutowej (tworzenie warunków do rozwoju twórczości artystycznej, zainteresowań i talentów oraz zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców miasta, wspieranie sportu masowego i rekreacji, zapewnienie porządku publicznego) w okresie trwałości projektu nie będą uzyskiwały jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania ww. elementów środków trwałych.

Korzystanie z ww. wszystkich elementów infrastruktury będzie bezpłatne i będą one ogólnodostępne, a wszelkie koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem majątku ponosić będzie gmina. Poszczególne obiekty nie będą również wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie będą służyły wykonaniu czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku VAT w okresie 5 lat od daty zakończenia projektu, tj. w okresie trwałości projektu.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast w rozpatrywanej sytuacji nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, nie uzyskuje i nie uzyska jakichkolwiek przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania ww. elementów środków trwałych.

Gmina wytworzone elementy infrastruktury przekaże do bezpłatnego korzystania swoim jednostkom organizacyjnym, a zatem ewentualne obroty opodatkowane podatkiem VAT będą osiągały te jednostki.

Z uwagi więc na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą „…..

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Gmina korzysta ze zwolnienia w zakresie realizacji zadań własnych lecz tym, że zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Nadmienia się również, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...