• Interpretacja indywidualn...
  26.11.2024

IBPP4/443-472/10/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 27 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2010r. (data wpływu 25 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 kwietnia 2010r. (data wpływu 20 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy finansowane z Komisji Europejskiej związane z działalnością statutową oraz zwrotu nadwyżki podatku naliczonego –jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 25 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy finansowane z Komisji Europejskiej związane z działalnością statutową oraz zwrotu nadwyżki podatku naliczonego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 kwietnia 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-472/10/AŚ z dnia 7 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W miesiącu lutym 2010r. Wnioskodawca otrzymał dotację ze środków Komisji Europejskiej na realizację działań statutowych Stowarzyszenia.

Realizacja działania rozpoczęła się w dniu 1 marca 2010r. i od tego dnia Wnioskodawca rozpoczął zakupy ze środków dotacji.

Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT od tych zakupów, gdyż dotyczą one działalności zwolnionej.

W związku z powyższym podatek VAT naliczony jest w całości kosztem kwalifikowalnym.

W piśmie z dnia 13 kwietnia 2010r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje VAT-7.

Stowarzyszenie oprócz działalności statutowej prowadzi niewielką działalność gospodarczą.

Wydatki dotyczące działalności statutowej dokumentowane są zarówno fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, jak i rachunkami jeżeli zakup dokonywany jest podatnika zwolnionego z podatku.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanego projektu są i będą związane tylko z realizacją zadań statutowych, które korzystają ze zwolnienia – PKWiU 91.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 13 kwietnia 2010r.):

Czy Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy finansowane z dotacji otrzymanej z Komisji Europejskiej związane z działalnością statutową, oraz zwrotu nadwyżki podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT od zakupów, finansowanych ze środków pochodzących z Komisji Europejskiej.

Nie ma takiej możliwości, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należneg kwotę podatku naliczonego.

Dotacja została przyznana na realizację działań statutowych, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (PKWiU 91).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał w miesiącu lutym 2010r. dotację ze środków Komisji Europejskiej na realizację działań statutowych Stowarzyszenia.

Realizacja działania rozpoczęła się w dniu 1 marca 2010r. i od tego dnia Wnioskodawca rozpoczął zakupy ze środków dotacji.

Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT od tych zakupów, gdyż dotyczą one działalności zwolnionej.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje VAT-7.

Stowarzyszenie oprócz działalności statutowej prowadzi niewielką działalność gospodarczą.

Wydatki dotyczące działalności statutowej dokumentowane są zarówno fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, jak i rachunkami jeżeli zakup dokonywany jest podatnika zwolnionego z podatku.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanego projektu są i będą związane tylko z realizacja zadań statutowych, które korzystają ze zwolnienia – PKWiU 91.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Tym samym nie ma on prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.).

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się stwierdzeniu Wnioskodawcy, że towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanego projektu są i będą związane tylko realizacją zadań statutowych, które korzystają ze zwolnienia – PKWiU 91.

Natomiast zasadność stosowania zwolnienia od podatku VAT, jak i klasyfikowania świadczonych usług do grupy PKWiU 91 nie była przedmiotem oceny, albowiem Wnioskodawca nie przedstawił zapytania w tej kwestii.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...