ITPP1/443-235/10/AT
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2010 r. (data wpływu 5 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizowanym projektem „Koncepcja programowo-przestrzenna terenów położonych w rejonie ulic G., P., U.”, w części dotyczącej obszaru przewidzianego pod funkcje inwestycyjne (57ha) ze środków unijnych – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 5 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizowanym projektem „Koncepcja programowo-przestrzenna terenów położonych w rejonie ulic G., P., U.”, w części dotyczącej obszaru przewidzianego pod funkcje inwestycyjne (57ha) ze środków unijnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest właścicielem niezagospodarowanego gruntu o powierzchni 417 ha. W dniu 1 lutego 2007 r. Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w którym określiła następujące funkcje dla tego terenu: mieszkaniową wielorodzinną, mieszkaniową jednorodzinną, usługową i tereny inwestycyjne. W celu dalszego określenia sposobu zagospodarowania ww. terenu, w listopadzie 2007 r. Gmina zleciła wykonanie „Wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej terenów położonych w rejonie ulic G., P., U., zawierającej szczegółowe rozwiązania w zakresie lokalizacji sieci uzbrojenia terenu, jak i analiz kosztowych, w tym:
1. map sytuacyjno-wysokościowych dla celów projektowych;
2. map stanu prawnego;
3. dokumentacji geologiczno-inżynierskiej dla określenia warunków posadowienia sieci infrastrukturalnych;
4. projektu koncepcyjnego układu drogowego;
5. projektu koncepcyjnego uzbrojenia terenu w sieci infrastrukturalne;
6. projektu koncepcyjnego niezbędnej przebudowy istniejących sieci infrastrukturalnych;
7. inwentaryzacji przyrodniczej i technicznej.
Ww. „Koncepcja” wykorzystywana będzie w pracach planistycznych oraz projektowych związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi (sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej, drogi z kanalizacją deszczową, oświetlenie, sieci telekomunikacyjne, gazowe oraz cieplne) realizowanymi przez Gminę i inne podmioty. Część przedmiotowego terenu, o powierzchni 57 ha, Gmina postanowiła oferować inwestorom jako działki przeznaczone pod inwestycje i udostępniane na podstawie umów najmu, umów dzierżawy, umów sprzedaży, wieczystego użytkowania lub trwałego zarządu. Ostateczna forma transakcji nie została określona.
W celu pozyskania inwestorów, Gmina przeprowadziła w 2008 r. szereg działań o charakterze promocyjnym, tj.:
1. sporządzenie Kart promocyjnych w wersji polskiej i angielskiej;
2. wykonanie filmu multimedialnego wybranych terenów inwestycyjnych oraz powielanie go w ilości 1.000 kopii;
3. sporządzenie katalogu ofert inwestycyjnych.
Wykonanie „Wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej terenów położonych w rejonie ulic w rejonie ulic G., P., U. oraz materiałów promocyjnych, Gmina zleciła realizując zadanie publiczne nałożone na mocy art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Czynności te zwolnione są od podatku VAT, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).
15 października 2008 r. Gmina złożyła w Ministerstwie Gospodarki wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Koncepcja programowo-przestrzenna terenów położonych przy ul.: X., Y. i Z., w części dotyczącej obszaru przewidzianego pod funkcje inwestycyjne (57 ha) ze środków unijnych, tj. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym, Działanie 6.2. Rozwój sieci centrów obsługi eksporterów i inwestorów oraz powstawanie nowych centrów inwestycyjnych, Poddziałanie 6.2.2. Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych”.
Projekt obejmuje opracowanie koncepcyjne dla terenu inwestycyjnego (57 ha), jak i działania promocyjne. Do złożonego wniosku o dofinansowanie, Gmina dołączyła oświadczenie, że nie ma prawnej możliwości odzyskania lub odliczenia poniesionego ostatecznie kosztu podatku VAT i jednocześnie zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej w ramach programu części podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie lub odliczenie tego podatku. Podatek VAT został zatem wykazany przez Gminę jako koszt kwalifikowany projektu, podlegający refundacji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części zapłaconego za opracowanie „Wielobranżowej Koncepcji Programowo-Przestrzennej dla terenów położonych w rejonie ulic: G., P., U.”, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.
Powołując się na treść przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca uważa, ze prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zrealizowany projekt zakłada dofinansowanie wstępnego przygotowania dużych, atrakcyjnych działek przeznaczonych pod inwestycje, które w przyszłości będą oferowane (udostępniane) inwestorom jako tereny inwestycyjne. Jednakże forma prawna tego przedsięwzięcia nie została dotąd określona – mogą to być umowy najmu, umowy dzierżawy, umowy sprzedaży, wieczystego użytkowania gruntu, jak i też trwały zarząd (do dnia dzisiejszego nie zawarto żadnej transakcji związanej z udostępnieniem ww. gruntów).
W ocenie Wnioskodawcy, nabycie „Wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej terenów położonych w rejonie ulic G., P., U.” będzie służyło do opracowania szczegółowych dokumentacji projektowych dla poszczególnych rodzajów sieci infrastrukturalnych, realizowanych przez inne niż Gmina podmioty. Nie występuje zatem bezpośredni związek pomiędzy wydatkami związanymi z ww. opracowaniem i zawartymi przez Gminę transakcjami.
W związku z tym, według Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części od ww. opracowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 ustawy.
Przepis art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 wskazanej ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina, jako właściciel niezagospodarowanego gruntu o powierzchni 417 ha, na mocy uchwały Rady Miasta w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, określiła dla tego terenu funkcje: mieszkaniowe (zarówno wielorodzinne, jak i jednorodzinne), usługowe i inwestycyjne. W celu dalszego określenia sposobu zagospodarowania ww. terenu, w listopadzie 2007 r. część przedmiotowego terenu, o powierzchni 57 ha, Gmina postanowiła zaoferować inwestorom w postaci działek przeznaczonych pod inwestycje i udostępnianych na podstawie: umów najmu, umów dzierżawy, umów sprzedaży, wieczystego użytkowania lub trwałego zarządu. Ostateczna forma transakcji nie została jednakże do chwili obecnej jeszcze określona.
15 października 2008 r. Gmina złożyła w Ministerstwie Gospodarki wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Koncepcja programowo-przestrzenna terenów położonych przy ul.: X., Y. i Z., w części dotyczącej obszaru przewidzianego pod funkcje inwestycyjne (57 ha) ze środków unijnych, tj. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 6. Polska gospodarka na rynku międzynarodowym, Działanie 6.2. Rozwój sieci centrów obsługi eksporterów i inwestorów oraz powstawanie nowych centrów inwestycyjnych, Poddziałanie 6.2.2. Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych”.
Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, że opisane powyżej rozważane propozycje „zagospodarowania inwestycji” – za wyjątkiem czynności oddania inwestycji w trwały zarząd – wykazują, poprzez swoją formę (umowy cywilnoprawne takie jak: umowy najmu, dzierżawy i sprzedaży; ustanowienie prawa wieczystego użytkowania gruntu), związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku bowiem wyczerpują one znamiona określone w przepisie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z kolei oddanie mienia (nieruchomości) w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony. Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.
Reasumując, w przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z treści złożonego wniosku – w tym konkretnym przypadku na chwilę obecną Gmina faktycznie nie wiąże w jednoznaczny sposób formy prawnej opisanego we wniosku przedsięwzięcia z konkretnie określoną czynnością, jaką jest oddanie terenów inwestorom w trwały zarząd, co – w kontekście rozważanych propozycji przekazania inwestycji – jako czynność nie mająca charakteru cywilnoprawnego pozbawiłoby Gminę prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na otrzymanych fakturach VAT, to tym samym jako nieprawidłowe należy uznać stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę, zgodnie z którym nie przysługuje w tej sytuacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku ze wskazanym we wniosku projektem. W konsekwencji Gmina winna dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych ze wskazanym projektem i udokumentowanych fakturami VAT według zasad wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z jednoczesnym uwzględnieniem przepisu art. 88 tej ustawy.
Wskazać należy, iż w przypadku gdyby jednak po zakończeniu inwestycji nastąpiło przekazanie inwestycji w trwały zarząd (czynność niepodlegająca VAT), zastosowanie znajdą zasady dotyczące korekty podatku naliczonego zawarte w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie wskazuje się, iż powołane przez Wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 stycznia 2010 r. utraciło moc.
Końcowo informuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
