ILPP2/443-441/10-3/AK
Interpretacja indywidualna
z dnia 5 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 24 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 24 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia – brak daty sporządzenia (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz o własne stanowisko w sprawie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Celem złożenia wniosku o wydanie interpretacji podatkowej jest zdefiniowanie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w związku z przedstawionymi poniżej zakupami dotyczącymi inwestycji dofinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Zainteresowany będzie realizował projekt inwestycyjny pod nazwą XX ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013 w ramach Osi priorytetowej IV Społeczeństwo Informacyjne Działanie lV.3 – E-Technologie dla przedsiębiorstw nabór III Forma dofinansowania – pomoc bezzwrotna ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa posiadanego portalu internetowego XX, który jest wyszukiwarką cenową i asortymentową materiałów budowlanych na rynek angielski i krajów niemieckojęzycznych. Inwestycja ta ma z jednej strony umożliwić rozwój eksportu polskim producentom, dystrybutorom materiałów budowlanych, instalacyjnych i wykończeniowych, z drugiej zaś strony umożliwić import do Polski poszukiwanych zagranicznych materiałów budowlanych w cenach producenta. Dzięki realizacji inwestycji Wnioskodawca poszerzy grono klientów Portalu oraz zdywersyfikuje przychody. Przedmiotem projektu inwestycyjnego jest znacząca rozbudowa serwisu poprzez poszerzenie zasięgu jego oddziaływania na rynki niemieckie i angielskie oraz zaproponowanie nowych funkcjonalności portalu. Aby tego dokonać niezbędne są nakłady inwestycyjne związane z zakupem aplikacji i dostosowaniem narzędzi do potrzeb wersji anglojęzycznej i niemieckojęzycznej, a w szczególności:
1. Zakup oprogramowania:
1. zakup portalu budowlanego XX w wersji anglojęzycznej i niemieckojęzycznej,
2. zakup aplikacji do tworzenia sklepów internetowych w wersji angielskiej i niemieckiej,
3. zakup aplikacji do zarządzania i aktualizowania bazy danych produktów budowlanych dostępnych w obrocie rynkowym krajów angielskich oraz niemieckich,
4. zakup oprogramowania ERP – modułu finansowo-księgowego umożliwiającego obsługę zagranicznych klientów portalu oraz zakup aplikacji x – do wsparcia i usprawnienia procesów zarządczych w przedsiębiorstwie.
2. Zakup bazy danych zawierającej produkty i materiały budowlane, instalacyjne i wykończeniowe dostępne na rynkach angielskich i niemieckich.
3. Zakup specjalistycznych usług doradczych związanych z wdrożeniem nowych e-usług w przedsiębiorstwie.
Opisana inwestycja będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. W efekcie realizacji projektu będzie generowany dochód. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu, dofinansowywanego ze środków Unii Europejskiej, istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów usług (VAT)...
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty, które Wnioskodawca będący płatnikiem podatku VAT zamierza ponieść w trakcie realizacji projektu, stanowią kategorię kosztów, które kwalifikują się do odzyskania podatku VAT zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zainteresowany uważa, że istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług VAT od zakupów będących przedmiotem projektu inwestycyjnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Zainteresowany będzie realizował projekt inwestycyjny pod nazwą XX ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013 w ramach Osi priorytetowej IV Społeczeństwo Informacyjne Działanie lV.3 – E-Technologie dla przedsiębiorstw nabór III Forma dofinansowania – pomoc bezzwrotna ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem inwestycji będzie rozbudowa posiadanego portalu internetowego XX, który jest wyszukiwarką cenową i asortymentową materiałów budowlanych na rynek angielski i krajów niemieckojęzycznych, poprzez zakup stosownych aplikacji oraz oprogramowań. Efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych – jak wskazał we wniosku Zainteresowany – w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.
Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu indentyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach (…) – art. 87 ust. 2 ustawy.
Art. 87 ust. 6 ustawy stanowi, iż na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:
1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.),
2. dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
3. importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji
– przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz zwrotu różnicy tego podatku na rachunek bankowy, wynikającego z faktur zakupu towarów związanych z realizacją projektu ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.