IBPP4/443-569/10/AŚ
Interpretacja indywidualna
z dnia 7 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010r. (data wpływu 19 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. „…” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 19 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. „…”.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zamierza realizować zadanie inwestycyjne pn. „…". Projekt ten realizowany będzie w latach 2011-2012.
Celem ogólnym projektu jest nadanie nowych funkcji terenom zdegradowanym, jakimi są zabytkowy budynek remizy OSP oraz teren do niego przylegający. Poprzez realizację projektu zwiększy się atrakcyjność społeczna Gminy.
W ramach realizacji projektu zostanie przebudowany dwukondygnacyjny zabytkowy budynek remizy OSP z 1910 roku oraz zagospodarowany teren do niego przylegający
W wyremontowanym obiekcie mieścić się będzie Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna, z której możliwość korzystania będą mieli zarówno mieszkańcy Gminy, jak i mieszkańcy innych gmin. Na parterze budynku mieścić się będzie hol wystawienniczy, w którym ze względu na charakter budynku umiejscowiona zostanie stała ekspozycja historii pożarnictwa, a okolicznościowo również wystawy fotografii, malarstwa itp. W pomieszczeniach tego budynku organizowane będą również różnego rodzaju zajęcia i lekcje biblioteczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Ponadto na piętrze budynku będzie znajdowała się czytelnia połączona z pracownią komputerową w której będzie funkcjonował ministerialny program "…", w ramach którego zostanie zapewniona dla wszystkich zainteresowanych możliwość skorzystania z komputerów i szerokopasmowego internetu. W zależności od okoliczności w pomieszczeniu przeznaczonym na czytelnię będą organizowane spotkania autorskie z poetami, malarzami itp. Wszystkie usługi świadczone będą nieodpłatnie. Na terenie przyległym do budynku remizy przeprowadzone zostaną prace związane z wykonaniem odcinka chodnika zagospodarowaniem terenu zieleni z nasadzeniami drzew oraz ogrodzeniem tego terenu. Ponadto zostanie wykonany słup ogłoszeniowy nawiązujący wyglądem z przebudowanym budynkiem.
Na powyższy zakres Gmina, jako beneficjent zamierza aplikować o środki unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Działanie 6.2 zagospodarowanie terenów zdegradowanych.
Mienie, towary, urządzenia lub usługi powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w jakikolwiek sposób związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Za zadania w zakresie realizacji zadań związanych z funkcjonowaniem budynku oraz terenu przyległego po jego rzeczowej realizacji ze środków RPO W 2007-2013 odpowiada dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Rekreacji.
W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów. Realizacja projektu wynika z wykonywanych zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.), obejmujących sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków opieki nad zabytkami.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do realizowanego przez Gminę projektu istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będąc podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach zadań własnych gminy zamierza realizować zadanie inwestycyjne pn. „…". Projekt ten realizowany będzie w latach 2011-2012.
Celem ogólnym projektu jest nadanie nowych funkcji terenom zdegradowanym, jakimi są zabytkowy budynek remizy OSP oraz teren do niego przylegający. Poprzez realizację projektu zwiększy się atrakcyjność społeczna Gminy.
W ramach realizacji projektu zostanie przebudowany dwukondygnacyjny zabytkowy budynek remizy OSP z 1910 roku oraz zagospodarowany teren do niego przylegający
W wyremontowanym obiekcie mieścić się będzie Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna, z której możliwość korzystania będą mieli zarówno mieszkańcy Gminy, jak i mieszkańcy innych gmin. Na parterze budynku mieścić się będzie hol wystawienniczy, w którym ze względu na charakter budynku umiejscowiona zostanie stała ekspozycja historii pożarnictwa, a okolicznościowo również wystawy fotografii, malarstwa itp. W pomieszczeniach tego budynku organizowane będą również różnego rodzaju zajęcia i lekcje biblioteczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Ponadto na piętrze budynku będzie znajdowała się czytelnia połączona z pracownią komputerową w której będzie funkcjonował ministerialny program "…", w ramach którego zostanie zapewniona dla wszystkich zainteresowanych możliwość skorzystania z komputerów i szerokopasmowego internetu. W zależności od okoliczności w pomieszczeniu przeznaczonym na czytelnię będą organizowane spotkania autorskie z poetami, malarzami itp. Wszystkie usługi świadczone będą nieodpłatnie. Na terenie przyległym do budynku remizy przeprowadzone zostaną prace związane z wykonaniem odcinka chodnika zagospodarowaniem terenu zieleni z nasadzeniami drzew oraz ogrodzeniem tego terenu. Ponadto zostanie wykonany słup ogłoszeniowy nawiązujący wyglądem z przebudowanym budynkiem.
Na powyższy zakres Gmina, jako beneficjent zamierza aplikować o środki unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Działanie 6.2 zagospodarowanie terenów zdegradowanych.
Mienie, towary, urządzenia lub usługi powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w jakikolwiek sposób związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z ww. projektem.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
