ILPP2/443-477/10-2/SJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 7 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 29 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej Spółka), jako czynny podatnik VAT przygotowuje projekt pod nazwą. Środki na realizację zamierzenia mają być pozyskane z dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa IV: społeczeństwo informacyjne działanie IV.3 e-technologie dla przedsiębiorstw. Spółka jest dystrybutorem oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz dostawcą specjalistycznych usług informatycznych. Sprzedaż towarów, jak i świadczenie usług w całości opodatkowane jest stawką 22% VAT.
Planowany projekt dotyczy obecnej działalności Spółki i stanowi realizację długofalowej strategii firmy, ukierunkowanej na rozwój usług i sprzedaży on-line oraz komunikację z klientem przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii informacyjno -komunikacyjnych. Realizacja projektu składać się będzie z kilku działań, w ramach których nabyte zostaną specjalistyczne aplikacje internetowe oraz sprzęt. Będą one służyły obsłudze zgłoszeń świadczonych usług, jak również pomocy zdalnej on-line (serwis, konsultacje, wsparcie techniczne).
Spóła zakupione oprogramowanie zaliczy do wartości niematerialnych i prawnych, a pozostałe elementy zaliczy do środków trwałych i będzie je wykorzystywała wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakup powyżej omówionych oprogramowań oraz innych przedmiotów, nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Podatek od towarów i usług wykazany na fakturach zakupu nie jest wydatkiem kwalifikowanym.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z dokonywaniem zakupów opodatkowanych, podlegających dofinansowaniu dotacją.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Treść tego przepisu wskazuje, iż:
* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT czynnym,
* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Należy również podkreślić, że otrzymana kwota dotacji nie wpływa na cenę sprzedawanych przez Wnioskodawcę towarów i świadczonych usług, a więc nie stanowi ona obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. w efekcie kwota ta pozostaje neutralna z punktu widzenia VAT. Wykluczone jest jednak również wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego ze względu na fakt, iż otrzymanie dotacji stanowi czynność nieopodatkowaną VAT. w opinii Wnioskodawcy, istotny z punktu widzenia prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest wyłącznie związek pomiędzy nabywanymi towarami lub usługami a działalnością opodatkowaną. Skoro – jak wskazano powyżej – taki związek istnieje, to podatkowa kwalifikacja dotacji nie ma w przedmiotowej sprawie znaczenia.
Spółka pragnie również wskazać, że w związku z uchyleniem z dniem 1 grudnia 2008 r. przepisów art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 ustawy o VAT, w przedmiotowym stanie faktycznym, bez znaczenia dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego pozostaje również kwestia możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodu.
Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto, z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi,) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Wnioskodawca świadczy tylko i wyłącznie usługi opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22%.
Zatem, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów związanych z tymi czynnościami.
Reasumując, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację projektu, a pokrywane dotacją w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 90 i art. 91 oraz ograniczeń zawartych w art. 88 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (D. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…) – art. 88 ust. 4 ustawy.
Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj.:
* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, czynny podatnik podatku VAT, zamierza pozyskać dotację z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa IV: społeczeństwo informacyjne działanie IV.3 e-technologie dla przedsiębiorstw, na realizację projektu. Zamierzony projekt będzie dotyczył obecnej działalności Wnioskodawcy – który jest dystrybutorem oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz dostawcą specjalistycznych usług informatycznych – w całości opodatkowanej stawką VAT w wysokości 22%. Ww. projekt stanowi realizację długofalowej strategii firmy, ukierunkowanej na rozwój usług i sprzedaży on-line oraz komunikację z klientem przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Realizacja projektu składać się będzie z kilku działań, w ramach których nabyte zostaną specjalistyczne aplikacje internetowe oraz sprzęt, służące obsłudze zgłoszeń świadczonych usług, jak również pomocy zdalnej on-line (serwis, konsultacje, wsparcie techniczne). Zakupy, które zostaną sfinansowane ww. dotacją, będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywa czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Z uwagi zatem na fakt, iż zakupy sfinansowane otrzymanymi środkami będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych – jak wskazał we wniosku Zainteresowany – w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Przy czym bez znaczenia pozostaje sposób w jaki zakupy te zostaną sfinansowane.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, jako podatnik VAT czynny, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją projektu, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
