• Interpretacja indywidualn...
  17.06.2024

ITPP2/443-205/10/AF

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „spotkania przy rybce”– jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 8 marca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „ spotkania przy rybce”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat złożył wniosek o dofinansowanie w ramach środka 3.4 „Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne”, w ramach programu operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i obszarów rybackich 2007-2013”. Wstępny budżet projektu zakłada pomoc finansową na kampanię promocyjną ryb i produktów rybnych w Powiecie.

Projekt zakłada działania promocyjne na obszarze Powiatu i powiatów ościennych, do realizacji w latach 2010-2011 poprzez:

* konferencje z wykładami i degustacją;

* festyny z konkursami i nagrodami, konkursy tematyczne;

* pikniki i prezentacje kulinarne z degustacją;

* warsztaty z nauką gotowania;

* prezentacje w lokalnej prasie przepisów kulinarnych, wsparte konkursem dla wędkarzy i kącikiem porad.

Projekt obejmuje opracowanie, wydruk, dystrybucję ulotek, plakatów i innych materiałów promocyjnych na jego temat. Opisane promocje skierowane będą na konsumpcję ryb i produktów rybnych, dlatego też będą wymagały zabezpieczenia sanitarnego i medycznego, z ochroną terenu, organizacji sceny wraz z nagłośnieniem oraz prowadzeniem imprez.

Powiat nie będzie pobierał od uczestników kampanii żadnych opłat za wskazane działania i usługi. Płatnikiem faktur dotyczących realizacji projektu będzie Starostwo Powiatowe, działające w imieniu i na rzecz Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Starostwo Powiatowe realizując na rzecz Powiatu działania promocyjne w latach 2010-2011, w ramach opisanego projektu, nie może odzyskać podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług dotyczących jego realizacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na względzie treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Starostwo Powiatowe nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług dotyczących realizacji przedmiotowego projektu, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przytoczonego przepisu wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane w sposób bezpośredni i bezsporny z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W rozdziale 9, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Powiat złożył wniosek o dofinansowanie projektu zakładającego pomoc finansową na kampanię promocyjną ryb i produktów rybnych. Powiat nie będzie pobierał od uczestników kampanii żadnych opłat za wskazane działania i usługi. Płatnikiem faktur dotyczących realizacji projektu będzie Starostwo, działające w imieniu i na rzecz Powiatu.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Starostwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Starostwu nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego zgłoszenia rejestracyjnego przez Starostwo powiatowe bądź Powiat, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...