ITPP1/443-97c/10/AT
Interpretacja indywidualna
z dnia 11 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniach 12 i 27 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową obiektów kubaturowych (inkubator technologiczny i centrum technologiczne), realizowaną w ramach projektu „(…) Park Naukowo-Technologiczny” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 4 lutego 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową obiektów kubaturowych (inkubator technologiczny i centrum technologiczne), realizowaną w ramach projektu „(…) Park Naukowo-Technologiczny”.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Miasto, na własnych terenach o powierzchni 26 ha, planuje utworzenie parku naukowo-technologicznego, jako miejsca dla współpracy biznesu i strefy naukowo-badawczej. Projekt pod nazwą „(…) Park Naukowo-Technologiczny” realizowany będzie przy współfinansowaniu z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Jest on umieszczony na indykatywnej liście projektów kluczowych Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 w ramach Działania 1.3 „Wspieranie innowacji”.
Przedmiotem projektu jest budowa budynku centrum technologicznego i budynku inkubatora technologicznego wraz z wyposażeniem, a także kompleksowe przygotowanie przyległych terenów inwestycyjnych wraz z budową dróg dojazdowych i infrastruktury technicznej.
Projekt zakłada, że obszar o powierzchni ok. 6 ha przeznaczony zostanie pod budowę dwóch obiektów kubaturowych parku wraz z zagospodarowaniem terenu. Obiekty kubaturowe wybudowane w ramach projektu zostaną przeznaczone na cele wynajmu dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (w początkowej fazie prowadzenia działalności na warunkach preferencyjnych) oraz dla podmiotów gospodarczych świadczących usługi okołobiznesowe.
Pozostała część terenów parku (ok. 20 ha), po wykonaniu uzbrojenia (za wyjątkiem gruntów położonych w pasach drogowych), zostanie sprzedana bądź wydzierżawiona przedsiębiorcom z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej. Sprzedażą/dzierżawą objęte zostaną jedynie grunty, które będą posiadały dostęp do wybudowanego w ramach projektu uzbrojenia terenu.
W zakresie rzeczowym projekt zakłada realizację następujących typów zadań inwestycyjnych:
* budowę dwóch obiektów kubaturowych: inkubatora technologicznego i centrum technologicznego wraz z ich wyposażeniem, w tym zakup wyposażenia laboratoryjnego – specjalistycznego;
* budowę, bądź przebudowę, infrastruktury drogowej (drogi publiczne) obejmującą budowę 3 nowoprojektowanych ulic oraz przebudowę 5 istniejących ulic wraz z infrastrukturą techniczną obejmującą: sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć kanalizacji deszczowej, sieć ciepłowniczą i sieć teleinformatyczną oraz ewentualne przebudowy sieci gazowej i energetycznej.
Miasto przewiduje, że po zrealizowaniu projektu (ok. II połowy 2012 r.) wykonane inwestycje zostaną rozdysponowane w następujący sposób:
1. obiekty kubaturowe parku (inkubator technologiczny i centrum technologiczne) wraz z urządzonym terenem wokół nich pozostaną własnością Miasta, przy czym rozważane są dwa modele zarządzania nimi, tj.:
1. przekazanie w trwały zarząd jednostce organizacyjnej podległej Miastu (np. jednostka budżetowa) w drodze decyzji administracyjnej, zgodnie z wymogami rozdziału 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami
lub
2. powierzenie prowadzenia działalności podmiotowi wyłonionemu w drodze przetargu, zgodnie z § 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 kwietnia 2009 r. w sprawie udzielenia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na rozwój ośrodków innowacyjności w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 (Dz. U. Nr 70, poz. 604).
Majątek wytworzony w wyniku realizacji projektu pozostanie własnością Miasta. Generowane przychody i koszty będą stanowić przychody i koszty Miasta. Ponadto, Miasto będzie ponosić koszty zarządu (wynagrodzenie za zarządzanie nieruchomościami). Niezależnie od zaprezentowanej powyżej formy organizacyjnej, podmiot zarządzający parkiem naukowo-technologicznym będzie wykonywał działania określone rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 kwietnia 2009 (§ 4 ust. 1 rozporządzenia).
2. infrastruktura drogowa (drogi publiczne), obejmująca nawierzchnię ulic wraz z chodnikami obustronnymi, ścieżkami rowerowymi, zatokami autobusowymi, wiatami przystankowymi, zielenią drogową, sygnalizacją świetlaną wraz z siecią kanalizacji deszczowej, siecią teleinformatyczną i siecią oświetleniową, pozostanie własnością Miasta;
3. infrastruktura techniczna, obejmująca sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć ciepłowniczą, zostanie przekazana aportem na podstawie aktu notarialnego spółkom komunalnym, których Miasto jest właścicielem;
4. infrastruktura techniczna, w postaci sieci gazowej i energetycznej, która będzie wybudowana, bądź przebudowana przez Miasto na podstawie uzgodnień z właścicielami tych sieci, pozostanie ich własnością.
W dniu 12 kwietnia 2010 r. przedmiotowy wniosek uzupełniono, wskazując, iż pośród dwóch rozważanych modeli zarządzania analizowane jest także przekazanie kubaturowych obiektów parku wraz z urządzonym terenem wokół nich do zarządu w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego jednostce organizacyjnej podległej Miastu (jednostka budżetowa).
W przypadku trwałego zarządu, jak również zarządu, jednostka budżetowa funkcjonująca w ramach osobowości prawnej Miasta, będzie zawierała umowy z podmiotami korzystającymi z usług świadczonych przez park w imieniu Miasta. Faktury VAT wystawiane będą przez jednostkę budżetową w imieniu Miasta. Natomiast w przypadku powierzenia, podmiot wyłoniony w drodze przetargu będzie podpisywał umowy z podmiotami korzystającymi z usług świadczonych przez park oraz wystawiać im faktury w imieniu Miasta.
Przekazanie infrastruktury technicznej aportem na podstawie aktu notarialnego spółkom komunalnym, obejmującej sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć ciepłowniczą, nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Z kolei, infrastruktura techniczna w postaci sieci gazowej i energetycznej, która będzie wybudowana, bądź przebudowana przez Miasto w ramach projektu na podstawie uzgodnień z właścicielami tych sieci, przekazana zostanie ich właścicielom, tj. Zakładowi Energetycznemu i Spółce Gazownictwa na podstawie umowy i dowodu PT. Budowa i przebudowa przedmiotowej infrastruktury w ramach projektu dotyczyć będzie tylko elementów infrastruktury, które kolidują z realizacją projektu.
W kolejnym uzupełnieniu wniosku, w dniu 27 kwietnia 2010 r. wskazano, że jednostka budżetowa zostanie utworzona na mocy uchwały Rady Miejskiej. Prezydent Miasta, na podstawie zarządzenia, powierzy jednostce budżetowej zadania, w tym część zadań z zakresu zarządzania nieruchomością zabudowaną budynkami wzniesionymi w ramach projektu (inkubator technologiczny i administracji oraz centrum technologicznym wraz z zagospodarowanym terenem wokół nich). Zadania w tym zakresie polegać będą na podejmowaniu wszelkich czynności związanych z bieżącym administrowaniem nieruchomością. Będzie to m.in. przygotowanie projektów umów, rejestracja umów, obsługa techniczna związana z windykacją, utrzymywanie porządku i czystości, itp. czynności. Umowy z przedsiębiorcami wynajmującymi powierzchnie w parku podpisywane będą przez Prezydenta Miasta lub osobę przez niego upoważnioną, a przychody związane z realizacją umów wpływać będą na właściwe konto Urzędu Miejskiego. Koszty działalności jednostki pokrywane będą z właściwego konta Urzędu Miejskiego. Jednostka budżetowa nie będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej VAT z tytułu wynajmu powierzchni dla przedsiębiorców prowadzących działalność w parku. Pracownicy jednostki będą zatrudnieni przez tą jednostkę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do budowanych w ramach projektu obiektów kubaturowych parku (inkubatora technologicznego i centrum technologicznego) wraz z ich wyposażeniem i zagospodarowaniem terenu, istnieje możliwość odzyskania przez Miasto podatku od towarów i usług w trakcie realizacji tych inwestycji w przypadku, gdy:
* będą one przekazane w trwały zarząd jednostce organizacyjnej podległej Miastu w drodze decyzji administracyjnej, zgodnie z wymogami rozdziału 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, a następnie będą przez tą jednostkę wynajmowane pomieszczenia wraz z wyposażeniem dla przedsiębiorców;
* zostanie powierzone, na podstawie § 4 ust. 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 27 kwietnia 2009 r. w sprawie udzielenia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej na rozwój ośrodków innowacyjności w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, prowadzenie działalności określonych w art. 23 ust. 1 pkt 1-6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami w zakresie czynności określonych w art. 23 ust. 1 pkt 1-6 tej ustawy, na podstawie umowy zawartej z Miastem...
Powyższe pytanie, w dniu 12 kwietnia 2010 r., sprecyzowano, iż jego zakres odnosi się również do przekazania w zarząd w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.
Powołując się na przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca uważa, w zakresie pkt 2 przedstawionego pytania, że istnieje możliwość odzyskania przez Miasto podatku od towarów i usług poprzez odliczenie naliczonego podatku na fakturach wystawionych przez wykonawców realizowanej inwestycji, w części dotyczącej budowy obiektów kubaturowych parku, zakupu wyposażenia i zagospodarowania przyległego terenu, ze względu na występujący związek ze sprzedażą opodatkowaną, jaką jest uzyskiwanie przychodów z najmu powierzchni użytkowych.
Wskazując na ww. podstawę prawną, w dniu 12 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wyraził – w zakresie pkt 1 postawionego pytania – analogiczny do powyższego pogląd.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku czy też niepodlegających temu podatkowi.
Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, o czym stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Przepis art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Miasto planuje utworzenie parku naukowo-technologicznego. Projekt realizowany będzie przy współfinansowaniu z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 w ramach Działania 1.3 „Wspieranie innowacji”). Przedmiotem projektu jest budowa budynku centrum technologicznego i budynku inkubatora technologicznego wraz z wyposażeniem, a także kompleksowe przygotowanie przyległych terenów inwestycyjnych (m.in. z budową dróg dojazdowych i infrastruktury technicznej). Około 6 ha terenu parku przeznaczone zostanie pod budowę dwóch obiektów kubaturowych parku wraz z zagospodarowaniem terenu (obiekty te zostaną przeznaczone na wynajem). Rozważane są modele zarządzania tymi obiektami, polegające na oddaniu ich w trwały zarząd, zarząd, bądź też ich powierzenie. W przypadku trwałego zarządu, zarządu oraz powierzenia umowy z przedsiębiorcami wynajmującymi powierzchnie w parku podpisywane będą przez Prezydenta Miasta lub osobę przez niego upoważnioną. Jednostka budżetowa nie będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej VAT z tytułu wynajmu powierzchni dla przedsiębiorców prowadzących działalność w parku.
Analiza okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że w związku planowaną czynnością oddania obiektów kubaturowych parku w trwały zarząd, zarząd lub też ich powierzenia, budowanych w ramach projektu „(…) Park Naukowo-Technologiczny”, jako że wskazane obiekty przeznaczone będą na wynajem, Miastu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającej z faktur VAT przy nabyciu towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy.
Jednocześnie, informuje się, iż część złożonego przez Urząd Miasta wniosku w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z budową, bądź przebudową infrastruktury technicznej obejmującej sieć wodociągową, sieć kanalizacji sanitarnej i sieć cieplną oraz w związku z budową infrastruktury technicznej obejmującej sieć gazową i energetyczną w ramach realizowanego projektu „(…) Park Naukowo-Technologiczny” rozpatrzona została odrębnie w interpretacjach indywidualnych z dnia 30 kwietnia 2010 r. znak ITPP1/443-97a/10/AT i ITPP1/443-97b/10/AT. Natomiast w części dotyczącej budowy, bądź przebudową infrastruktury drogowej w ramach ww. projektu, wydano interpretację indywidualną w dniu 11 maja 2010 r. znak ITPP1/443-97d/10/AT.
Końcowo, wskazuje się, iż w przedmiotowej interpretacji nie odniesiono się do zgodności z przepisami powszechnie obowiązującego prawa umów cywilnoprawnych, jakie zamierza zawrzeć Miasto w związku z oddaniem nieruchomości w trwały zarząd, zakładając, że jest to zgodne z tymi przepisami.
Należy zaznaczyć ponadto, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zarejestrowania się przez Urząd Miasta jako podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.