• Interpretacja indywidualn...
  24.09.2024

IBPP4/443-446/10/JP

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2010r. (data wpływu 19 marca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2010r. (data wpływu 10 maja 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie torowiska– jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 marca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie torowiska. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest miejską instytucją kultury, wyodrębnioną pod względem prawnym i ekonomiczno - finansowym, której organizatorem jest Gmina Miejska.

Muzeum uzyskało osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora (wpis z dnia 1 października 1998r.).

Muzeum działa na podstawie:

* ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

* ustawy z dnia 21 listopada 1996r. o muzeach,

* statutu Muzeum nadanego Uchwałą nr 849/2001 Zarządu Miasta z dnia 21 czerwca 2001r.

Do celów statutowych Muzeum, jako wyodrębnionej pod względem prawnym samorządowej instytucji kultury należy m.in. gromadzenie zabytków i materiałów dokumentacyjnych związanych z komunikacją miejską, gospodarką komunalną i inżynierią miejską oraz innych zabytków techniki, organizowanie i prowadzenie badań nad historią techniki, przemysłu, gospodarki komunalnej i inżynierii miejskiej, organizowanie wystaw stałych, czasowych i objazdowych; prowadzenie działalności promocyjnej oraz organizowanie przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych.

Od stycznia 2007r. Muzeum realizuje projekt pn. „…”.

Projekt realizowany przez Muzeum zakłada adaptację na cele kulturalne dawnych obiektów przemysłowych. Plan prac obejmuje swym zasięgiem 7 zabytkowych budynków dawnej zajezdni tramwajowej z drugiej połowy XIX i początku XX w., jej zaplecze, dziedziniec i place manewrowe. Budynki dawnych zajezdni: tramwaju konnego (hala E), tramwaju elektrycznego normalnotorowego (F), warsztatów mechanicznych (H) oraz dyspozytorni (J) to obiekty o konstrukcji drewnianej, szkieletowej z wypełnieniem ceglanym (rzadko spotykany w południowej Polsce „mur pruski”). Pozostałe budynki: dawne stajnie tramwaju konnego (B, C) oraz kompleks D (zajezdnia tramwaju elektrycznego wąskotorowego, elektrownia tramwajowa, warsztaty) to eklektyczna murowana zabudowa przemysłowa z oszczędnie stosowaną ornamentyką.

W ramach realizacji projektu „...” m.in. wzmocniono fundamenty budynków szachulcowych i murowanych (palowanie), przeprowadzono konserwację drewnianej konstrukcji słupowo-ryglowej oraz więźby, wykonano konserwację cegły licowej i tynków, wykonano nowe pokrycia dachowe, zrekonstruowano stolarkę okienną i drzwiową. Wykonano prace instalacyjne: sanitarne i elektryczne, w tym elektroniczne systemy detekcji i sygnalizacji pożary oraz włamania. Wykonano szereg prac ogólnobudowlanych, w wyniku których wnętrza dostosowano do realizacji funkcji kulturalnych.

Inwestycja, po jej zakończeniu, przyczyni się do poszerzenia działalności Muzeum i rozbudowania jego oferty kulturalnej i edukacyjnej. Projekt doprowadzić ma do wzrostu zainteresowania miejscem, do zwiększenia liczby turystów i odbiorców odwiedzających Muzeum, miasto i region, jak również do powstania nowych miejsc pracy.

W związku z realizacją inwestycji „...” w dniu 1 kwietnia 2009r. Muzeum zawarło z Gminą Miejską - Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKIT) umowę, której przedmiotem było ustalenie zasad współpracy ZIKIT i Muzeum przy przebudowie ulicy wraz z remontem i budową torowiska tramwajowego. Inwestorem w ramach procesu budowlanego oraz stroną umów o wykonanie robót budowlanych w ramach Inwestycji był ZIKIT. Muzeum na podstawie postanowień umowy było współfinansującym inwestycję na podstawie refaktur za roboty budowlane wystawionych przez ZIKIT w oparciu o faktury wykonawcy robót budowlanych, protokoły odbiorów końcowych robót oraz kosztorysy powykonawcze. Wartość inwestycji zgodnie z rozstrzygniętym przetargiem i zawartą umową wynosi 7.323.054,27 zł razem z należnym podatkiem VAT.

Muzeum sfinansowało inwestycję w kwocie 4.442.163 (słownie: cztery miliony czterysta czterdzieści dwa tysiące sto sześćdziesiąt trzy) złote brutto.

Przez cały okres realizacji inwestycji Gmina Miejska pozostawała właścicielem infrastruktury tramwajowej i drogowej będącej przedmiotem inwestycji. Po zakończeniu realizacji inwestycji zarząd infrastrukturą torową i drogową objętą zakresem przedmiotowym inwestycji sprawuje ZIKIT.

Torowisko tramwajowe w ulicy jest częścią sieci tramwajowej, połączonej z wewnętrzną siecią torową na terenie Muzeum. Muzeum w związku z realizacją projektu pn. „…” oraz zgodnie z celami statutowymi zamierza wykorzystywać torowisko tramwajowe w ulicy do transportu zabytkowych pojazdów tramwajowych, prowadzenia działalności promocyjnej z wykorzystaniem zabytkowych pojazdów tramwajowych w sieci torowej, w szczególności torowiska w ulicy, organizowania wystaw objazdowych oraz innych przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych związanych z przejazdem zabytkowych tramwajów będących w zasobach Muzeum.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 kwietnia 2010r. jest on czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7. Właścicielem przedmiotowego środka trwałego jest Gmina Miejska, faktury za realizację przedsięwzięcia były wystawiane na Muzeum. Nabywane towary i usługi w związku z realizowaną inwestycją są wyłącznie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 kwietnia 2010r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, związanego z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie torowiska w ulicy...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w związku z odsprzedażą usługi budowlanej, jaką jest refinansowanie kosztów przebudowy torowiska w ulicy.

Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do odliczenia podatku VAT jest cechą konstrukcyjną podatku VAT, które to prawo stanowi fundamentalną zasadę tego podatku. Zasada neutralności podatku VAT wyrażona została w art. 2 ust. 1 Pierwszej Dyrektywy Rady z 11 kwietnia 1967r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EEC). Wynika ona także z art. 17 (2) VI Dyrektywy, w myśl bowiem tego przepisu, o ile towary i usługi są używane do celów zawieranych transakcji podlegających opodatkowaniu, podatnik jest uprawniony do odliczenia od podatku, który zobowiązany jest zapłacić, następujących kwot:

* należnego lub zapłaconego podatku od wartości dodanej od towarów lub usług dostarczonych lub, które mają być podatnikowi dostarczone przez innego podatnika;

* podatku od wartości dodanej należnego lub zapłaconego od towarów przywożonych;

* podatku od wartości dodanej, który jest należny na podstawie art. 5 ust 7 lit. a i art. 6 ust. 3.

Odpowiednikiem wskazanego wyżej przepisu VI Dyrektywy w polskiej ustawie o VAT jest art. 86. Ze względu na to, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest fundamentalnym prawem podatnika każdy przypadek jego ograniczenia musi wynikać wprost z przepisów prawa i to wyłącznie tych, które zostały wydane w zgodzie z Dyrektywą (VI Dyrektywa VAT pod redakcją K. Sachsa. Podatkowe Komentarze Becka Warszawa 2004 s. 419).

W orzecznictwie NSA akcentowano, że - z uwagi na powyższe zasady - powinna być preferowana taka wykładnia przepisów podatkowych, która w jak najmniejszym stopniu prowadzi do ograniczenia prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego (vide: wyrok z dnia 25 lutego 2005r., FSK 1633/04, a wcześniej np. wyrok NSA z dnia 11 lutego 2003r., I SA/Łd 955/00, ONSA 2004, nr 1, poz. 29; por. także A. Bartosiewicz, R. Kubacki, op. cit. s. 771).

Związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie musi mieć charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika (tak: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z dnia 3 grudnia 2009r. I SA/Ol 683/09).

W doktrynie stwierdza się ponadto, że badając, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, należy przede wszystkim zbadać cel dokonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia.

Zdaniem wnioskodawcy nakłady na przebudowę infrastruktury torowej pozostają w związku z czynnościami opodatkowanymi Muzeum, w zakresie prowadzonej działalności wystawienniczej i promocyjnej. Jak podnosi słusznie K. Kłosowski i K. Łatka w zakresie prawa do odliczenia istotne jest aby towary te były nabyte w celu prowadzenia działalności gospodarczej oraz aby w momencie nabycia podatnik miał zamiar użycia ich w prowadzonej działalności (Doradca Podatkowy, 2008.4.5)

Należy podkreślić, że Muzeum zobowiązało się pokryć część kosztów związanych z przebudową torowiska w ulicy przede wszystkim ze względu na realizowany projekt pn. „…”. Do porozumienia w tym zakresie doszło poprzez zastosowanie peranalogiam art. 16 ustawy o drogach publicznych, który nakłada na inwestora przedsięwzięcia budowlanego obowiązek przebudowy dróg, jeżeli przebudowa ta spowodowana jest inwestycją niedrogową. W doktrynie przyjmuje się, że podatnikom przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z prowadzeniem inwestycji drogowej w związku z tym, że inwestycja w infrastrukturę jest koniecznym i niezbędnym elementem realizacji inwestycji budowlanej służącej następnie opodatkowanej działalności gospodarczej (tak np.: P. Skorupa „Przekazanie infrastruktury drogowej gminie - skutki w zakresie VAT”, Przegląd Podatkowy 11/2008).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS wielokrotnie zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od stycznia 2007r. realizuje projekt pn. „…”.

Projekt realizowany przez Wnioskodawcę zakłada adaptację na cele kulturalne dawnych obiektów przemysłowych. Plan prac obejmuje swym zasięgiem 7 zabytkowych budynków dawnej zajezdni tramwajowej z drugiej połowy XIX i początku XX w., jej zaplecze, dziedziniec i place manewrowe. Budynki dawnych zajezdni: tramwaju konnego (hala E), tramwaju elektrycznego normalnotorowego (F), warsztatów mechanicznych (H) oraz dyspozytorni (J) to obiekty o konstrukcji drewnianej, szkieletowej z wypełnieniem ceglanym (rzadko spotykany w południowej Polsce „mur pruski”). Pozostałe budynki: dawne stajnie tramwaju konnego (B, C) oraz kompleks D (zajezdnia tramwaju elektrycznego wąskotorowego, elektrownia tramwajowa, warsztaty) to eklektyczna murowana zabudowa przemysłowa z oszczędnie stosowaną ornamentyką.

W ramach realizacji projektu „...” m.in. wzmocniono fundamenty budynków szachulcowych i murowanych (palowanie), przeprowadzono konserwację drewnianej konstrukcji słupowo-ryglowej oraz więźby, wykonano konserwację cegły licowej i tynków, wykonano nowe pokrycia dachowe, zrekonstruowano stolarkę okienną i drzwiową. Wykonano prace instalacyjne: sanitarne i elektryczne, w tym elektroniczne systemy detekcji i sygnalizacji pożary oraz włamania. Wykonano szereg prac ogólnobudowlanych, w wyniku których wnętrza dostosowano do realizacji funkcji kulturalnych.

Inwestycja, po jej zakończeniu, przyczyni się do poszerzenia działalności Muzeum (Wnioskodawcy) i rozbudowania jego oferty kulturalnej i edukacyjnej. Projekt doprowadzić ma do wzrostu zainteresowania miejscem, do zwiększenia liczby turystów i odbiorców odwiedzających Muzeum, miasto i region, jak również do powstania nowych miejsc pracy.

W związku z realizacją inwestycji pn. „...” w dniu 1 kwietnia 2009r. Wnioskodawca zawarł z Gminą Miejską - Zarządem Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKIT) umowę, której przedmiotem było ustalenie zasad współpracy ZIKIT i Muzeum przy przebudowie ulicy wraz z remontem i budową torowiska tramwajowego. Inwestorem w ramach procesu budowlanego oraz stroną umów o wykonanie robót budowlanych w ramach inwestycji był ZIKIT. Wnioskodawca na podstawie postanowień umowy było współfinansującym inwestycję na podstawie refaktur za roboty budowlane wystawionych przez ZIKIT w oparciu o faktury wykonawcy robót budowlanych, protokoły odbiorów końcowych robót oraz kosztorysy powykonawcze.

Torowisko tramwajowe w ulicy jest częścią sieci tramwajowej, połączonej z wewnętrzną siecią torową na terenie Muzeum. Muzeum w związku z realizacją projektu oraz zgodnie z celami statutowymi zamierza wykorzystywać torowisko tramwajowe w ulicy do transportu zabytkowych pojazdów tramwajowych, prowadzenia działalności promocyjnej z wykorzystaniem zabytkowych pojazdów tramwajowych w sieci torowej, w szczególności torowiska w ulicy, organizowania wystaw objazdowych oraz innych przedsięwzięć artystycznych i kulturalnych związanych z przejazdem zabytkowych tramwajów będących w zasobach Muzeum.

Nabywane towary i usługi w związku z realizowaną inwestycją są wyłącznie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług składającym deklaracje VAT-7.

Zatem, ze względu na związek poniesionych wydatków na realizację inwestycji polegającej na przebudowie torowiska z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie. Została bowiem spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przysługuje prawo odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego związanego z przedmiotową inwestycją, uznać należy za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia (przebudowanego torowiska) do wykonywania czynności nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT lub zwolnionych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...