• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ILPP2/443-287/10-2/EN

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 26 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Spółką, której jedynym akcjonariuszem jest Gmina. Zainteresowany wskazał, iż wkrótce – w wyniku uchwały Zgromadzenia Akcjonariuszy – dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Akcje, odpowiadające podwyższonemu kapitałowi zakładowemu, obejmie w całości Gmina. Kapitał ten pokryty zostanie wkładem niepieniężnym (aportem) w postaci kanalizacji sanitarnej w miejscowości x oraz kanalizacji sanitarnej w miejscowości, wybudowanymi przez Gminę. Czynność wniesienia aportu stanowić będzie dla Gminy czynność opodatkowaną. Dla udokumentowania ww. czynności Gmina wystawi Spółce fakturę VAT. Wartość netto stanowić będzie wartość podwyższonego kapitału zakładowego, odpowiadającego wartości wnoszonych budowli, natomiast kwotę podatku od towarów i usług Spółka zobowiązana będzie zapłacić Gminie.

Dodatkowo Wnioskodawca (Spółka) informuje, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotowe kanalizacje służyć będą wykonywanym przez niego czynnościom opodatkowanym – odbiór ścieków komunalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez Gminę, dotyczącej transakcji wniesienia aportu...

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na okoliczności, iż nabyte budowle służyć będą realizowanej przez niego sprzedaży opodatkowanej (odbiór ścieków komunalnych), będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze dokumentującej czynność wniesienia aportu, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1. z tytułu nabycia towarów i usług,

2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

nbspnbspnbsp - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W art. 88 ust. 3a ustawy postanowiono, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,

2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;

5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przedłożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Spółką, której jedynym akcjonariuszem jest Gmina. Zainteresowany wskazał, iż wkrótce – w wyniku uchwały Zgromadzenia Akcjonariuszy – dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Akcje, odpowiadające podwyższonemu kapitałowi zakładowemu, obejmie w całości Gmina. Kapitał ten pokryty zostanie wkładem niepieniężnym (aportem) w postaci kanalizacji sanitarnej w miejscowości K oraz kanalizacji sanitarnej w miejscowości W, wybudowanymi przez Gminę.

Zainteresowany wskazał, iż ww. czynność wniesienia aportu stanowić będzie dla Gminy czynność opodatkowaną. Dla udokumentowania ww. czynności Gmina wystawi fakturę VAT. Wartość netto stanowić będzie wartość podwyższonego kapitału zakładowego, odpowiadającego wartości wnoszonych budowli, natomiast kwotę podatku od towarów i usług Spółka zobowiązana będzie zapłacić Gminie.

Dodatkowo Wnioskodawca (Spółka) informuje, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotowe kanalizacje służyć będą wykonywanym przez niego czynnościom opodatkowanym – odbiór ścieków komunalnych.

Odnosząc przedstawiony powyżej stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze VAT, wystawionej przez Gminę, dokumentującej transakcję wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci kanalizacji sanitarnych, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe kanalizacje będą służyć wykonywanym przez niego czynnościom opodatkowanym, pod warunkiem nie zaistnienia przesłanek wynikających z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zdarzeniu przyszłym oraz własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, a które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast w części dotyczącej obowiązku zapłaty kwoty stanowiącej równowartość podatku VAT wyszczególnionego na fakturze dokumentującej wniesienie aportu zwrotu podatku w trybie art. 87 ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zostało wydane w dniu 18 maja 2010 r. odrębna interpretacja Nr ILPP2/443 -287/10-3/EN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...