• Interpretacja indywidualn...
  27.06.2024

ITPP2/443-215/10/AD

Interpretacja indywidualna
z dnia 18 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu polegającego na usunięciu kolizji istniejącej linii tramwajowej, sieci elektroenergetycznej, wodociągowej, sanitarnej, gazowej oraz teletechnicznej z całym przebudowanym układem drogowym, które następnie zostaną przekazane aportem do spółek komunalnych - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 12 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu polegającego na usunięciu kolizji istniejącej linii tramwajowej, sieci elektroenergetycznej, wodociągowej, sanitarnej, gazowej oraz teletechnicznej z całym przebudowanym układem drogowym, które następnie zostaną przekazane aportem do spółek komunalnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach inwestycji przewidywany jest następujący zakres robót:

1. przebudowa skrzyżowań ulic:

1. G. - T. z trójwlotowego na czterowlotowe,

2. T. - K.,

3. H. - J. - M. (małe rondo),

4. G. - Z.,

5. N. - M. na trójwlotowe z podłączeniem nowej ulicy,

2. przebudowa (rekonstrukcja) ulic:

1. G.: długość 466 m,

2. T.: długość 157 m,

3. K.: długość 100 m,

4. Z.: długość 48 m,

5. H.: długość 31 m,

6. M.: długość 53 m,

3. nowo budowane odcinki ulic:

1. od skrzyżowania ulic G. - T. do nowego ronda u zbiegu ulic H. - J. - M.: długość 107 m (powierzchnia 1237 m2),

2. budowa zjazdu z ul. G. na parking przy sądzie oraz budowa drogi dojazdowej od tego zjazdu do projektowanego ronda: długość 97 m (powierzchnia 708 m2),

3. jezdnia na nowym rondzie: długość 104 m (powierzchnia 552 m2),

4. budowa i przebudowa chodników (długość 2042 m, powierzchnia 7578 m2) i ścieżek rowerowych (długość 547 m, powierzchnia 1283 m2) zlokalizowanych wzdłuż przebudowywanych lub budowanych ulic,

5. budowa i przebudowa przystanków autobusowych (z zatokami) w obrębie skrzyżowania ulic G. z T. (2 szt. w ciągu ul. G., 1 szt. w ciągu ul. T.) i 1 przystanku tramwajowego zlokalizowanego w ciągu ul. G. na skrzyżowaniu z ul. T.,

6. budowa 3-kolorowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic G. i T.,

7. budowa sygnalizacji dwubarwnej ostrzegawczej wzbudzanej na małym rondzie,

8. budowa i przebudowa oświetlenia ulicznego dotycząca wszystkich odcinków rekonstruowanych i budowanych odcinków dróg,

9. usunięcie kolizji istniejącej linii tramwajowej z przebudowywanym układem drogowym dotyczącym ulic: G., Z., M. i N.,

10. usunięcie kolizji sieci elektroenergetycznej, wodociągowej i sanitarnej, gazowej oraz teletechnicznej z całym przebudowywanym układem drogowym.

Uzyskane dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej nie jest pomocą bezzwrotną, o której mowa w rozdz. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepis ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z „Wytycznymi w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013”, co do zasady, każdy projekt współfinansowany ze środków funduszy w ramach RPO na lata 2007-2013 powinien zachować trwałość przez okres 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu, czyli od daty poniesienia ostatniego wydatku w ramach projektu (dokonanie przez beneficjenta zapłaty na podstawie ostatniej faktury/innego dowodu księgowego o równoważnej wartości dowodowej, dotyczącej wydatków kwalifikowalnych poniesionych w ramach projektu). Pojęcie „trwałości projektu" rozumiane jest jako niepoddanie projektu tzw. znaczącej modyfikacji, tj.: mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu lub powodującej uzyskanie nieuzasadnionej korzyści przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny oraz wynikającej ze zmiany charakteru własności elementu infrastruktury, albo z zaprzestania działalności produkcyjnej. W związku z powyższym zarówno w okresie pierwszych pięciu lat, jak i w następnych latach eksploatacji projektu, właścicielem i zarządzającym będzie Beneficjent (tj. Gmina Miasto na prawach powiatu), który będzie ponosił koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją dróg objętych zakresem rzeczowym projektu. W ramach projektu będą m.in. usuwane kolizje istniejącej linii tramwajowej, sieci elektroenergetycznej, wodociągowej, sanitarnej, gazowej oraz teletechnicznej z całym przebudowywanym układem drogowym. Majątek powstały w wyniku usunięcia kolizji w ww. zakresie przejdzie, po zakończeniu realizacji projektu, aportem do spółek komunalnych ("T." Sp. z o.o., Zarząd "K." Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo "W." Sp. z o.o., "E." Sp. z o.o.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego poniesiony podatek naliczony związany z realizacją projektu polegającego na usunięciu kolizji, które następnie zostaną przekazane aportem do spółek komunalnych miasta, będzie możliwy do odzyskania przez beneficjenta...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług wynikający z majątku przekazanego aportem do spółek komunalnych jest możliwy do odzyskania, a co za tym idzie nie powinien być kosztem kwalifikowanym projektu. Do kosztów niekwalifikowanych będzie również zaliczała się proporcjonalna część kosztu usług inżyniera kontraktu, związana z usunięciem wyżej wymienionych kolizji. Dzięki takiemu postępowaniu, Gmina uniknie podwójnego dofinansowania w odniesieniu do tego podatku od robót aportowanych i proporcjonalnej części usług inżyniera kontraktu. Gmina, wnosząc aport rzeczowy do spółek prawa handlowego i cywilnego, otrzymuje w zamian udziały (akcje) spółki o określonej wartości nominalnej. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca w rozdziale 13 § 38 wskazał, że do dnia 30 grudnia 2008 r. wkłady niepieniężne do spółek prawa handlowego i cywilnego były objęte zwolnieniem. W chwili obecnej dostawa towarów lub wykonanie usług, jako aport jest rozliczane według ogólnych zasad określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, co oznacza, iż aport winien być dokumentowany fakturą sprzedaży, a stawka podatkowa wykazana na tej fakturze będzie zależna od tego, z jakim towarem lub usługą ma się do czynienia. Podstawą opodatkowania w każdym aporcie niepieniężnym będzie obrót (art. 29 ust 1 ustawy o podatku VAT). W konsekwencji zmiany tych przepisów podatnik podatku od towarów i usług może rozliczyć podatek zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy - są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że skoro czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do spółek miasta w postaci majątku powstałego w wyniku usunięcia kolizji istniejącej linii tramwajowej z przebudowanym układem drogowym, sieci elektroenergetycznej, wodociągowej, sanitarnej, gazowej oraz teletechnicznej z całym przebudowanym układem drogowym prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, to stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającą opodatkowaniu w sposób właściwy dla danego towaru.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w ramach Programu Regionalnego 2007-2013 realizuje projekt polegający między innymi na usuwaniu kolizji istniejącej linii tramwajowej, sieci elektroenergetycznej, wodociągowej, sanitarnej, gazowej oraz teletechnicznej z całym przebudowanym układem drogowym. Majątek powstały w wyniku usunięcia tych kolizji przejdzie, po zakończeniu realizacji projektu, aportem do spółek komunalnych miasta, a w zamian Gmina otrzyma udziały o określonej wartości nominalnej.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu obejmującego ww. zakres inwestycji w takim zakresie, w jakim towary te i usługi będą służyć czynnościom opodatkowanym, o ile nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 powołanej ustawy.

Końcowo należy wskazać, iż w niniejszej interpretacji tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych lub niekwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jednocześnie tut. organ wyjaśnia, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii prawidłowości stawki podatku właściwej dla aportu obejmującego przyłącza wodno-kanalizacyjne, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...