• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP4/443-582/10/AZ

Interpretacja indywidualna
z dnia 4 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010r. (data wpływu 20 kwietnia 2010r.) uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2010r. (data wpływu 14 maja 2010r.) oraz pismem z dnia 28 maja 2010r. (data wpływu 31 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 20 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot w związku z realizacją projektu pod nazwą „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2010r. (data wpływu 14 maja 2010r.) oraz pismem z dnia 28 maja 2010r. (data wpływu 31 maja 2010r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-582/10/AZ z dnia 29 kwietnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ośrodek Kultury złożył wniosek o dofinansowanie zadania pod nazwą „xxx” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Przedmiotem projektu jest wykonanie termomodernizacji budynku Ośrodka Kultury oraz wymiana kotłowni węglowej na gazową.

Celem projektu jest poprawa jakości powietrza oraz zwiększenie wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych w strefie powiatu. W przypadku otrzymania dofinansowania Wnioskodawca zrealizuje projekt polegający na wykonaniu kompletnej termomodernizacji wraz z wymianą okien i modernizacją kotłowni.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu stanowić będzie własność Ośrodka Kultury, który posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Opodatkowanie VAT należnym nie wystąpi, mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wiązało się z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ponadto wydatki w ramach projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Ośrodek Kultury. W związku z realizacją przedmiotowego projektu wydatki poniesione przez Gminę nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Projekt jest zgodny z § 11 statutu Ośrodka Kultury.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż w budynku przeznaczonym do modernizacji w chwili obecnej prowadzona jest działalność statutowa Ośrodka Kultury i opodatkowana podatkiem VAT. Działalność statutowa to prowadzenie działalności kulturalnej, promocja twórczości artystycznej, działania i inicjatywy kulturalne.

Działalność opodatkowana to wynajem pojedynczych pomieszczeń na różną działalność zgodnie z cennikiem według stawek godzinowych – 22%, sprzedaż reklam (VAT 22%) w wydawanym miesięczniku kulturalno - społecznym, który przekazywany jest mieszkańcom bezpłatnie.

Celem ustalenia podatku naliczonego do odliczenia Wnioskodawca stosuje proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Wnioskodawca składa deklaracje miesięczne VAT-7 wykazując podatek należny i dokonując odliczenia podatku VAT.

W przyszłości po termomodernizacji budynku Ośrodka Kultury Wnioskodawca zamierza wykonywać czynności określone statutem i odliczanie podatku VAT nie będzie przysługiwać. Wnioskodawca nie planuje wykonywania w budynku czynności opodatkowanych.

Po termomodernizacji budynek Ośrodka Kultury nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o jego zwrot...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku tego zadania nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a tym samym Wnioskodawca nie ma prawa ubiegania się o jego zwrot. W związku z realizacją przedmiotowego projektu wydatki poniesione przez Wnioskodawcę nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wiązało się z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, czyli od wydatków poniesionych z tytułu planowanej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Ośrodek Kultury złożył wniosek o dofinansowanie zadania pod nazwą „xxx” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Przedmiotem projektu jest wykonanie termomodernizacji budynku Ośrodka Kultury oraz wymiana kotłowni węglowej na gazową.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu stanowić będzie własność Ośrodka Kultury, który posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Opodatkowanie VAT należnym nie wystąpi, mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wiązało się z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ponadto wydatki w ramach projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Ośrodek Kultury.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż w budynku przeznaczonym do modernizacji w chwili obecnej prowadzona jest działalność statutowa Ośrodka Kultury i opodatkowana podatkiem VAT. Działalność statutowa to prowadzenie działalności kulturalnej, promocja twórczości artystycznej, działania i inicjatywy kulturalne.

Działalność opodatkowana to wynajem pojedynczych pomieszczeń na różną działalność zgodnie z cennikiem według stawek godzinowych – 22%, sprzedaż reklam (VAT 22%) w wydawanym miesięczniku kulturalno - społecznym, który przekazywany jest mieszkańcom bezpłatnie. Celem ustalenia podatku naliczonego do odliczenia Wnioskodawca stosuje proporcję zgodnie z art. 90 ustawy o VAT. Wnioskodawca składa deklaracje miesięczne VAT- 7 wykazując podatek należny i dokonując odliczenia podatku VAT.

W przyszłości po termomodernizacji budynku Ośrodka Kultury, Wnioskodawca zamierza wykonywać czynności określone statutem i odliczanie podatku VAT nie będzie przysługiwać. Po termomodernizacji budynek Ośrodka Kultury nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż po termomodernizacji budynek Ośrodka Kultury nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „...”. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 224, poz. 1799). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie po termomodernizacji budynek Ośrodka Kultury nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę termomodernizowanego budynku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...