• Interpretacja indywidualn...
  16.06.2024

ILPP1/443-282/10-6/AW

Interpretacja indywidualna
z dnia 4 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Leśnictwa, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 8 marca 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 11 marca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 12 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) oraz 18 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów materiałów i usług związanych z prowadzeniem edukacji przyrodniczo-leśnej – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów materiałów i usług związanych z prowadzeniem edukacji przyrodniczo-leśnej. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 12 maja 2010 r. oraz 18 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Leśnictwo (dalej: Wnioskodawca) jest gminną samorządową jednostką budżetową utworzoną na podstawie Uchwały Rady Miejskiej w sprawie likwidacji zakładu budżetowego i utworzenie jednostki budżetowej o tej samej nazwie.

W świetle art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. u. Nr 157, poz. 1240), Zainteresowany jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu (Gminy: Miasta), a pobrane dochody odprowadza na rachunek tegoż budżetu. Podstawą gospodarki finansowej jest plan finansowy jednostki. Leśnictwo działa na podstawie statutu, który określa przedmiot działalności. Statutową działalność Wnioskodawcy stanowi:

* prowadzenie gospodarki leśnej w lasach powierzonych w administrowanie,

* prowadzenie edukacji przyrodniczo-leśnej,

* ochrona dóbr kultury,

* sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa,

* udzielanie opieki i pomocy zwierzętom dzikim (wolnożyjącym).

Przeważająca działalność Leśnictwa została sklasyfikowana jako gospodarka leśna o symbolu 0210Z wg PKD z roku 2007.

W rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.

Dochody występujące u Zainteresowanego, które podlegają opodatkowaniu:

* sprzedaż drewna opałowego – stawka 7%,

* pozostała sprzedaż drewna – stawka 22%,

* dzierżawa gruntu – stawka 22%.

Wnioskodawca prowadzi edukację przyrodniczo-leśną w formie bezpłatnych zajęć terenowych dla dzieci i młodzieży. w ramach działalności edukacyjnej wydawane są (również bezpłatnie) różne publikacje w formie broszur, kart pracy, wyklejanek, malowanek, które przeznaczone są dla uczestników zajęć.

Są to zadania statutowe, na które Zainteresowany otrzymuje środki budżetowe na dany rok kalendarzowy, zgodne z zatwierdzonym planem finansowym.

W uzupełnieniach z dnia 12 maja 2010 r. oraz 18 maja 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż w świetle artykułu 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 7 zostały wymienione usługi w zakresie edukacji. Towary i usługi nabywane w związku z prowadzeniem edukacji przyrodniczo-leśnej, będą więc zgodnie ze zdaniem pierwszym, wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku.

Towary i usługi nabywane z zakupów towarów i usługi związane z prowadzeniem edukacji przyrodniczo-leśnej, są świadczone nieodpłatnie przez jednostkę budżetową – Zainteresowanego w ramach statutowej działalności rozpowszechniania wiedzy z zakresu ochrony środowiska. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Mając na uwadze powyższe zdaniem Wnioskodawcy odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem.

We wskazanym opisie sytuacji podatnik precyzuje, że brak odpłatności będzie cechą charakterystyczną świadczonych usług.

Podsumowując, w tym stanie rzeczy zdaniem Wnioskodawcy świadczenie usług edukacyjnych zwalnia Zainteresowanego od obowiązku opodatkowania tychże usług z uwagi na fakt:

1. braku odpłatności,

2. zwolnienia przedmiotowego wskazanego w treści artykułu 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług – zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycja 7 zostały wymienione usługi w zakresie edukacji.

Towary i usługi nabywane w związku z prowadzeniem edukacji przyrodniczo-leśnej, będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku z dwóch podstaw prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT z wydatków poniesionych na zakup materiałów i usług związanych z prowadzeniem edukacji przyrodniczo-leśnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zainteresowany nie będzie mógł odliczyć podatku VAT, ponieważ towary i usługi jakie zostaną nabyte w celu prowadzenia edukacji przyrodniczo-leśnej będą wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Stosownie do treści art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z przywołanych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem (z wyjątkiem towarów określonych w art. 7 ust. 3). Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym i działa na podstawie statutu, który określa przedmiot działalności. Wnioskodawca m. in. prowadzi edukację przyrodniczo-leśną w formie bezpłatnych zajęć terenowych dla dzieci i młodzieży. w ramach działalności edukacyjnej wydawane są (również bezpłatnie) różne publikacje w formie broszur, kart pracy, wyklejanek, malowanek, które przeznaczone są dla uczestników zajęć. Są to zadania statutowe, na które Zainteresowany otrzymuje środki budżetowe na dany rok kalendarzowy, zgodne z zatwierdzonym planem finansowym. Zatem towary i usługi nabywane w związku z prowadzeniem edukacji przyrodniczo-leśnej, są świadczone nieodpłatnie przez jednostkę budżetową.

Zatem Wnioskodawca w ramach działalności statutowej prowadzi edukację przyrodniczo-leśną, która jest nieodpłatna. Zainteresowany w ramach ww. działalności wydaje towary, tj. broszury, karty prac, wyklejanki, malowanki oraz świadczy usługi w formie zajęć terenowych.

Mając na uwadze treść przytoczonych wyżej przepisów, należy wskazać, że nieodpłatne przekazanie ww. towarów oraz nieodpłatne prowadzenie zajęć terenowych dla dzieci i młodzieży w ramach prowadzonej działalności edukacyjnej, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie zostaną spełnione dyspozycje wynikające z art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. czynnościami (poniesione wydatki nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych). Ponadto, nieodpłatne prowadzenie edukacji przyrodniczo-leśnej odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie własnych zadań statutowych).

Oznacza to, że w momencie zakupu towarów i usług dotyczących realizacji ww. edukacji przyrodniczo-leśnej, wydatki te mają związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z treści cyt. przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Dodatkowo należy podkreślić, iż podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. w konsekwencji należy wskazać, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie mógł odliczyć podatek VAT od wydatków poniesionych na zakup materiałów i usług związanych z prowadzeniem edukacji przyrodniczo-leśnej.

W analizowanej sprawie należy zaznaczyć, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą korzystały – jak wskazał Zainteresowany – ze zwolnienia od podatku VAT, bowiem zostały one zakwalifikowane do czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów materiałów i usług związanych z prowadzeniem edukacji przyrodniczo-leśnej. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego zadania pn. „Utworzenie ośrodka rehabilitacji zwierząt” została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 4 czerwca 2010 r., nr ILPP1/443-282/10-5/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...