ILPP1/443-247/10-7/HW
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2010 r. (data wpływu 4 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku dotyczących projektów ekologicznych realizowanych przez Szkoły Podstawowe nr x,x,x,x,x – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 4 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku dotyczących projektów ekologicznych realizowanych przez Szkoły Podstawowe nr x,x,x,x,x. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 maja 2010 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o dowód potwierdzający operację wniesienia brakujących opłat.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. w latach 2010-2012 Miasto zamierza realizować programy ekologiczne współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Przedmiotem programów ekologicznych dla uczniów szkół i przedszkoli będą:
* wycieczki ekologiczne (transport, bilety wstępu, przewodnik),
* konkursy z nagrodami,
* wystawienie widowisk i przedstawień o tematyce ekologicznej (wstęp bezpłatny),
* zakup pomocy dydaktycznych, piśmienniczych, dekoracyjnych (zabawki, książki, gry, programy komputerowe itd.,
* nieodpłatne zajęcia i warsztaty ekologiczne,
* doposażenia ogródków przyszkolnych w „zielone” pomoce dydaktyczne” (drzewka, krzewy),
* zbiórka surowców wtórnych w zamian za rośliny i nagrody ekologiczne, surowce będą dalej przekazywane nieodpłatnie podmiotom posiadającym wymagane zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych,
* wynajem powierzchni autobusowej celem promocji zachowań ekologicznych wśród mieszkańców,
* wykonanie tablic informacyjnych na pomnikach przyrody,
* wykonanie tablic promujących akcję segregacji odpadów,
* zakup koszy edukacyjnych na odpady komunalne, na psie odchody,
* stworzenie i nagranie filmów przyrodniczych dystrybuowanych nieodpłatnie,
* prenumeraty czasopism do wyposażenia bibliotek,
* stworzenie i wydruk folderów, kalendarzy o tematyce ekologicznej (dystrybuowane wśród mieszkańców nieodpłatnie),
* stworzenie i wydruk bajek ekologicznych dla dzieci (dystrybuowane wśród sieradzkich przedszkolaków nieodpłatnie).
Zakupione usługi i pomoce dydaktyczne wykorzystywane będą wyłącznie dla celów dydaktycznych przez mieszkańców.
Inwestycje nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.
W uzupełnieniu z dnia 21 maja 2010 r. do wniosku Gmina poinformowała, że w ramach projektu pn. „Działaj ekologicznie (…)” następuje:
* zbiórka surowców wtórnych o bardzo niskiej wartości w zamian za rośliny i nagrody ekologiczne (przekazywane nieodpłatnie). Surowce przekazywane są dalej nieodpłatnie podmiotom posiadającym wymagane zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych. Firmy przewozowe będą musiały dodatkowo jeszcze ponieść koszty transportu tych odpadów do utylizacji bądź przetworzenia,
* reklama kampanii na autobusach miejskich (własność: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji,
* stworzenie i wydruk folderów i kalendarzy o tematyce ekologicznej (dystrybuowane wśród mieszkańców nieodpłatnie),
* emisja informacji o organizacji festiwalu w lokalnych mediach,
* konkursy: na piosenkę ekologiczną, eko - plakat pn. „Działaj ekologicznie (…)”, przesłankę ekologiczną, plastyczny pn. „Działaj ekologicznie (…)”, na zdjęcie pn. „Festiwal (…)”, na pokaz mody ekologicznej stroje wieczorowe i sportowe,
* zakup materiałów piśmienniczych, biurowych do organizacji konkursu plastycznego dla uczniów,
* zakup nagród rzeczowych dla osób obsługujących i realizujących festiwal.
Objęte programem działania należą do zadań własnych Gminy. Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą sprawy z zakresu ochrony środowiska, a także edukacji publicznej, sprawy zieleni gminnej i zadrzewień.
W związku z realizacją przedmiotowego projektu faktury będą wystawiane na Gminę. Festiwal jest dużym i kompleksowym przedsięwzięciem, bierze w nim udział corocznie ponad 4 tys. mieszkańców – rodzice z dziećmi, młodzież szkolna. Jest podziękowaniem mieszkańcom za całoroczną zbiórkę odpadów i ich segregację we własnych gospodarstwach domowych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem zatem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi nabywcy towarów i usług. Ponadto elementem umożliwiającym odliczenie jest posiadanie przez podatnika faktur VAT, z których wynika, iż to on jest nabywcą towarów i usług.
W myśl natomiast art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) zgodnie z którym, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.
Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. zadania obejmujące sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, a także zieleni gminnej i zadrzewień – art. 7 ust. 1 pkt 1,8 i 12 cyt. ustawy.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. w latach 2010-2012 zamierza realizować programy ekologiczne współfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodne. Realizatorem pięciu projektów, których grupę docelową stanowią dzieci i młodzież z placówek oświatowych, będą Szkoły Podstawowe. Wnioskodawca wskazał, iż faktury VAT i rachunki wystawiane będą na poszczególne Szkoły Podstawowe. Gmina jest jedynie wnioskodawcą ze względu na fakt, iż placówki te nie posiadają osobowości prawnej – realizatorem zgodnie z umową o dotację będzie placówka oświatowa.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją ww. projektów. Powyższe wynika z faktu, iż faktury VAT będą wystawiane na Szkoły Podstawowe. w konsekwencji, to Szkoły Podstawowe, a nie Gmina, występują w roli nabywców towarów i usług w związku z poszczególnymi projektami. Status ten ma kluczowe znaczenie w ocenie sprawy, bowiem jak wynika z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy podatku VAT mają obowiązek wystawić fakturę określając dane podatnika i nabywcy. Ponadto, by dokonać odliczenia podatku VAT, stosownie do treści art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, musi istnieć inna obligatoryjna zależność, tj. zakupione towary lub usługi muszą służyć czynnościom opodatkowanym tego nabywcy i muszą być udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę. Mając na względzie, iż Gmina nie jest nabywcą towarów i usług określonych na fakturach VAT, brak jest podstaw do odliczenia oraz zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z takich dokumentów.
Reasumując, Gminie w związku z realizacją projektów pn. „Edukacja ekologiczna (…)”, pn. „Przyjaciele ziemi (…)”, pn. „Edukacja Ekologiczna (…)”, pn. „Edukacja ekologiczna (…)” oraz pn. „Moje spotkania (…)”, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług.
Dodatkowo zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Ponadto, tut. Organ informuje, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie programów ekologicznych realizowanych przez Szkoły Podstawowe uznano za prawidłowe, jednakże z uwagi na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Stronę.
Informuje się również, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z projektami pn. „Edukacja ekologiczna (…)”, pn. „Przyjaciele ziemi (…)” pn. „Edukacja Ekologiczna (…)”, pn. „Edukacja ekologiczna (…)”, pn. „Moje spotkania (…)”. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku z tytułu realizacji programów ekologicznych realizowanych przez Gminę, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Przedszkola nr x, nr x, nr x, nr x i Gimnazja nr x , nr x zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach z dnia 4 czerwca 2010 r., nr ILPP1/443-247/10-4/HW, ILPP1/443-247/10-5/HW, ILPP1/443-247/10-6/HW, ILPP1/443-247/10-8/HW.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
