IBPP4/443-686/10/AŚ
Interpretacja indywidualna
z dnia 18 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2010r. (data wpływu do tut. organu 10 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 czerwca 2010r. (data wpływu 16 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…" – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 10 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 czerwca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…".
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W dniu 18 grudnia 2009r. złożony został wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013. Przedsięwzięcie realizowane jest na zasadzie partnerstwa, beneficjentami projektu są gminy: D - Lider projektu, B - Partner projektu, S - Partner projektu, S - Partner projektu. Wnioskodawcą jest Partner projektu – Gmina S.
Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z wymogami Instytucji Zarządzającej RPO W, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa, do wniosku o dofinansowanie złożone zostały oświadczenia beneficjentów projektu w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniach stwierdzono, iż Gminy - D, B, S i Sw zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie mają możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego podatku VAT, który został uznany w projekcie za koszt kwalifikowany.
Z tytułu wykonania projektu beneficjenci będą regulować zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.
Przedmiotem projektu jest rozwój aktywnych form turystyki i rekreacji w postaci kompleksowej przebudowy i rozbudowy Centrum Sportów, budowy infrastruktury sportowo - rekreacyjnej i technicznej przy Zamku w S oraz rozwoju systemu ścieżek rowerowych łączących Centrum Sportów, S i S oraz z całym powstającym obecnie w subregionie systemem szlaków rowerowych.
Realizacja projektu odbędzie się zgodnie z obowiązującym prawodawstwem, w szczególności:
* Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego;
* ustawą z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r., nr 249, poz. 2104 ze zm.);
* Rozporządzeniem w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2004r. nr 257, poz. 2573);
* ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994r. z późniejszymi zmianami;
* ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r.;
* ustawą prawo zamówień publicznych (Dz.U.07. nr 223, poz. 1655 ze zm.)
Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 11 czerwca 2010r. Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest Gmina S. W opisie zdarzenia przyszłego błędnie wskazano, że Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest Lider projektu – Gmina D.
Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych Gminy S zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.
W związku z faktem, iż każda z Gmin (współpartnerów) realizuje indywidualnie zadania w projekcie na fakturach będą figurowały jako nabywcy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego czyli faktury wystawiane w związku z rzeczową realizacją projektu nie będą wystawiane tylko na Wnioskodawcę.
Lider jest koordynatorem projektu natomiast Partnerzy (w tym Gmina S) realizują projekt indywidualnie każdy we własnym zakresie.
Partnerzy projektu będą realizować projekt na swoich terenach w częściach ich dotyczących. Partnerzy projektu (w tym Wnioskodawca) nie będą przekazywali Liderowi własnych środków finansowych z tytułu wkładu własnego. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie po jego zrealizowaniu przekazane innej jednostce, pozostanie własnością poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
Efekty projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie wszystkim użytkownikom.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 11 czerwca 2010r.):
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013...
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 czerwca 2010r.), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina S nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywała przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Gmina S nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację projektu, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).
Z treści wniosku wynika, iż w dniu 18 grudnia 2009r. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „ …” w ramach procedury pozakonkursowej Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Programu Operacyjnego Województwa. Przedsięwzięcie realizowane jest na zasadzie partnerstwa, beneficjentami projektu są gminy: D - Lider projektu, B - Partner projektu, S - Partner projektu, S - Partner projektu.
Przedmiotem projektu jest rozwój aktywnych form turystyki i rekreacji w postaci kompleksowej przebudowy i rozbudowy Centrum Sportów, budowy infrastruktury sportowo - rekreacyjnej i technicznej przy Zamku w S oraz rozwoju systemu ścieżek rowerowych łączących Centrum Sportów, S i S oraz z całym powstającym obecnie w subregionie systemem szlaków rowerowych.
Z tytułu wykonania projektu beneficjenci będą regulować zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie rachunków oraz faktur VAT.
W związku z faktem, iż każda z Gmin (współpartnerów) realizuje indywidualnie zadania w projekcie na fakturach będą figurowały jako nabywcy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego czyli faktury wystawiane w związku z rzeczową realizacją projektu nie będą wystawiane tylko na Wnioskodawcę.
Lider jest koordynatorem projektu natomiast Partnerzy (w tym Gmina S) realizują projekt indywidualnie każdy we własnym zakresie.
Partnerzy projektu będą realizować projekt na swoich terenach w częściach ich dotyczących. Partnerzy projektu (w tym Wnioskodawca) nie będą przekazywali Liderowi własnych środków finansowych z tytułu wkładu własnego. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie zostanie po jego zrealizowaniu przekazane innej jednostce, pozostanie własnością poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
Efekty projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie wszystkim użytkownikom.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług wystawianych dla Wnioskodawcy związanych z realizacją ww. projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.
W związku z powyższym tut. organ zaznacza, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy, tj. Gminy S oraz, że w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do obniżenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu wystawionych dla Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystywania powstałego mienia do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
