• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

IBPP4/443-818/10/JP

Interpretacja indywidualna
z dnia 23 czerwca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010r. (data wpływu 31 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest podatnikiem podatku VAT od 2000r. w związku z uzyskiwaniem przychodów ze sprzedaży usług za dostarczanie wody, odbiór odpadów, wynajmowania i dzierżawy gruntów i lokali użytkowych, użytkowania wieczystego, sprzedaży nieruchomości. Gdy podatek naliczony przy zakupach związanych ze sprzedażą podlegająca opodatkowaniu jest wyższy od podatku należnego ustalonego od osiągniętych przychodów, wtedy Gmina wykazuje nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. W ramach wydatków bieżących związanych ze sprzedażą, opodatkowaną Gmina dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W latach 2008-2010 Gmina realizuje projekt pn. „…” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2 „rewitalizacja małych miast” Osi 6 „wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach zadań własnych gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym i nie będzie dokonywała obniżenia podatku, ponieważ inwestycja ta nie będzie dawała możliwości uzyskiwania przychodów - nie będzie generowała zysku.

Inwestycja ta służyć będzie ożywieniu formy architektonicznej i przestrzennej obiektów użyteczności publicznej, poprawieniu jakości przestrzeni urbanistycznej i bezpieczeństwu wokół tych obiektowi w ich pobliżu, posłuży ponadto rozwojowi Gminy i podniesienia standardu życia mieszkańców oraz ułatwieniu dostępu do informacji turystycznej. Inwestycja wiąże się ponadto z poprawieniem dostępu do infrastruktury rekreacyjno-sportowej w pobliżu szkoły i przedszkola.

Reasumując inwestycja ta jest wkładem w rozwój infrastruktury lokalnej ogólnodostępnej i udostępnianej mieszkańcom nieodpłatnie w ramach zadań własnych gminy. Zatem towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez wnioskodawcę. W przypadku tej inwestycji VAT będzie w całości kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2 „rewitalizacja małych miast” Osi 6 „wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego projektu w latach 2008-2010 pn. „…” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2 „rewitalizacja małych miast” Osi 6 „wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT naliczanego z faktur otrzymanych od wykonawców inwestycji. Projekt nie jest w żaden sposób związany z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008r. przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. do końca 2009r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) a następnie w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług dokonywane w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego i utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 15 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, iż w ramach swoich zadań własnych Gmina w latach 2008-2010 realizuje projekt pn. „…” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2 „rewitalizacja małych miast” Osi 6 „wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Inwestycja ta służyć będzie ożywieniu formy architektonicznej i przestrzennej obiektów użyteczności publicznej, poprawieniu jakości przestrzeni urbanistycznej i bezpieczeństwu wokół tych obiektowi w ich pobliżu, posłuży ponadto rozwojowi Gminy i podniesienia standardu życia mieszkańców oraz ułatwieniu dostępu do informacji turystycznej.

Inwestycja wiąże się ponadto z poprawieniem dostępu do infrastruktury rekreacyjno-sportowej w pobliżu szkoły i przedszkola.

Inwestycja ta jest wkładem w rozwój infrastruktury lokalnej ogólnodostępnej i udostępnianej mieszkańcom nieodpłatnie.

Inwestycja ta nie będzie dawała możliwości uzyskiwania przychodów - nie będzie generowała zysku.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż skoro zmodernizowane w efekcie zadania mienie nie generuje dla Wnioskodawcy żadnych przychodów, których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego) to tym samym należy uznać, iż towary i usługi jakie są przez Wnioskodawcę nabywane w związku z jego realizacją nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ pragnie zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko możliwości odliczenia podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym potraktowano jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...