ILPP2/443-599/10-2/BA
Interpretacja indywidualna
z dnia 28 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Zagospodarowanie skwerku …” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. „Zagospodarowanie skwerku …”.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej Gmina), jako jednostka samorządu terytorialnego jest organem podlegającym prawu publicznemu. Jednak Gmina zawiera umowy cywilno-prawne i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, z obowiązkiem składania deklaracji VAT 7 od dnia x czerwca 2006 r. NIP Gminy to X. Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pn. „Zagospodarowanie skwerku …” ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w X. We wniosku o dofinansowanie naliczony w ramach inwestycji podatek VAT traktowany jest jako koszt kwalifikowany, gdyż Gmina nie ma możliwości jego odzyskania.
Aktualnie na terenie na którym ma być realizowany projekt wykonano chodnik skośnie poprzez skwer. Teren skweru jest miejscem po wyburzeniach starych posesji i zabudowań gospodarczych. Dokonano niewielkich nasadzeń na pasie odgradzającym chodnik od ul. X. Ponadto, na terenie skwerku nie znajdują się żadne inne nasadzenia i nie jest on w żaden inny sposób zagospodarowany, co wpływa negatywnie na postrzeganie Gminy przez przyjezdnych oraz nie świadczy pozytywnie o dbałości władz o reprezentacyjne elementy miejscowości. Planowany do realizacji projekt dotyczy ochrony przyrody na skwerze miejskim, położonym w samym centrum Gminy, w najbliższym sąsiedztwie parku miejskiego i Urzędu Miejskiego w x i polega na stworzeniu i zrównoważonym użytkowaniu zasobów, tworów i składników przyrody. Decyzja o zrealizowaniu projektu w opisanym kształcie wynika z konieczności zagospodarowania terenu skweru poprzez wykonanie zaplanowanych nasadzeń. Planowany zakres prac współgra z planowanym zagospodarowanym terenu parku miejskiego w Gminie, mającego na celu uporządkowanie całości terenu centrum Gminy, zapewnienie właściwego nasłonecznienia dla krzewów i drzew, co zapewni dodatni efekt ekologiczny dla całej przestrzeni skweru. Zapewni w efekcie stworzenie reprezentacyjnej, centralnej części miasta, jako wizytówki Gminy. w efekcie realizacji projektu na terenie skweru będą miały miejsce następujące prace:
* w ramach prac przygotowawczych planuje się wykonanie warstwy wzmacniającej grunt pod warstwy technologiczne,
* w ramach nasadzeń planuje się wykonanie nasadzeń drzew, krzewów liściastych oraz iglastych (liguster - 70 szt., berberys - 300 szt., pięciornik krzewisty - 700 szt., irga - 550 szt., forsycja - 50 szt., krzewuszka - 30 szt., dereń brały - 200 szt. klon pospolity - 22 szt., jałowiec mint julep - 30 szt., jałowiec old gold - 100 szt., jałowiec blue alps - 20 szt., jałowiec wiltonip - 50 szt., świerk serbski - 5 szt. ),
* w ramach uporządkowania terenu planuje się nawożenie, rozścielenie ziemi i zagęszczanie podłoża.
Planowany do realizacji projekt przyniesie wymierne i niewymierne korzyści w miejscu inwestycji. Efekty niewymierne będą widoczne w wyglądzie i co za tym idzie w dalszej wegetacji roślin (drzew i krzewów) położonych na skwerku.
Wymierny efekt rzeczowy projektu to nasadzenie, przesadzenie 2175 szt. drzew i krzewów na odpowiednio przygotowanym terenie, na miejsca, gdzie, ze względu na dostępną przestrzeń, będą mogły się bez przeszkód rozrastać.
Dodatkowo zabudowa centrum miejscowości jest zwarta i planowany do realizacji projekt wpłynie dodatnio na zwiększenie ilości zieleni w centrum X. Zagospodarowany skwer może stać się miejscem spotkań, co zapewni wzrost integracji społecznej mieszkańców.
Zaznaczyć należy że wytworzona w ramach projektu infrastruktura będzie dostępna bezpłatnie dla wszystkich chętnych, a koszty utrzymania ponosił będzie Wnioskodawca.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, skoro efekty zrealizowanego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją powyższej inwestycji celu publicznego, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.
Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 12 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy – w szczególności zadania te obejmują sprawy zieleni gminnej i zadrzewień.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pn. „Zagospodarowanie skwerku …” ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w X. Planowany do realizacji projekt dotyczy ochrony przyrody na skwerze miejskim, położonym w samym centrum Gminy, w najbliższym sąsiedztwie parku miejskiego i Urzędu Miejskiego w x i polega na stworzeniu i zrównoważonym użytkowaniu zasobów, tworów i składników przyrody. Decyzja o zrealizowaniu projektu w opisanym kształcie wynika z konieczności zagospodarowania terenu skweru poprzez wykonanie zaplanowanych nasadzeń. Planowany zakres prac współgra z planowanym zagospodarowanym terenu parku miejskiego w Gminie, mającego na celu uporządkowanie całości terenu centrum Gminy, zapewnienie właściwego nasłonecznienia dla krzewów i drzew, co zapewni dodatni efekt ekologiczny dla całej przestrzeni skweru. Zapewni w efekcie stworzenie reprezentacyjnej, centralnej części miasta, jako wizytówki Gminy. w efekcie realizacji projektu na terenie skweru będą miały miejsce następujące prace:
* w ramach prac przygotowawczych planuje się wykonanie warstwy wzmacniającej grunt pod warstwy technologiczne.
* w ramach nasadzeń planuje się wykonanie nasadzeń drzew, krzewów liściastych oraz iglastych,
* w ramach uporządkowania terenu planuje się nawożenie, rozścielenie ziemi i zagęszczanie podłoża.
Wnioskodawca zaznaczył, że wytworzona w ramach projektu infrastruktura będzie dostępna bezpłatnie dla wszystkich chętnych, a koszty utrzymania ponosił będzie Wnioskodawca. Zainteresowany wskazał także, iż efekty zrealizowanego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca – jednostka samorządu terytorialnego, realizując projekt wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego projektu.
Reasumując, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Zagospodarowanie skwerku …”.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
