ILPP2/443-786/10-2/AK
Interpretacja indywidualna
z dnia 7 lipca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko , przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „Rewitalizacja Centrum Miasta – Adaptacja budynku przemysłowego na potrzeby Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 31 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. „Rewitalizacja Centrum Miasta – Adaptacja budynku przemysłowego na potrzeby Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego”.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca - Gmina przystąpi do realizacji projektu pn. .„Rewitalizacja Centrum Miasta”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa: VI Odnowa Obszarów Miejskich, Działanie VI. 1. Rewitalizacja obszarów problemowych.
W ramach powyższego projektu przewiduje się realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą:. „Adaptacja budynku przemysłowego dla potrzeb Miejskiego Centrum Informatyczno -Bibliotecznego.
Celem projektu jest ożywienie społeczno-gospodarcze niedostępnej obecnie części miasta. Realizacja projektu umożliwi powstanie nowoczesnej „.Mediateki” – instytucji łączącej funkcje Centralnej Biblioteki Miejsko-Powiatowej ze współczesnym centrum multimedialnym. Centrum, w którym znajdą się nowoczesne sale multimedialne (również studio audio-video) służyć będzie rozwojowi informatycznemu młodzieży rozszerzającej swoje umiejętności nabyte w gimnazjach i szkołach średnich. Oprócz adaptacji historycznego budynku poprzemysłowego (dawne warsztaty zawodowe) dla potrzeb Miejskiego Centrum Informacyjno-Bibliotecznego nastąpi także aktywizacja ekonomiczna i przestrzenna wnętrza kwartału, w chwili obecnej niedostępnego komunikacyjnie otwarcie go dla celów inwestycyjnych oraz stworzenie możliwości dla lokalizacji nowej zabudowy komunalnej i komercyjnej w centrum.
Inwestycja opisana powyżej jest inwestycją należącą do zadań własnych gminy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej związaną z realizacją zadań w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.
Budynek „Mediateki” zostanie przekazany nieodpłatnie samorządowej instytucji kultury, organizatorem której jest Wnioskodawca. Instytucja ta, tj. Miejska Biblioteka Publiczna, będzie odpłatnie udostępniała społeczności korzystanie z obiektu.
Pobierana odpłatność stanowić będzie jej przychód, który przeznaczony będzie na sfinansowanie kosztów realizowanych zadań, nieodpłatne przekazanie obiektu odbędzie się w związku z prowadzoną przez gminę działalnością. Wykonywanie zadań własnych gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Wobec powyższego przekazanie samorządowej jednostce kultury „Mediateki”, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności.
W związku z nieodpłatnym przekazaniem budynku Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania w ramach przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poniesionego kosztu VAT, którego wysokość została określona w kategorii kosztów kwalifikowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w ramach realizacji projektu „Rewitalizacja Centrum Miasta - Adaptacja budynku przemysłowego dla potrzeb Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego”...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu „Rewitalizacja Centrum Miasta – Adaptacja budynku przemysłowego dla potrzeb Miejskiego Centrum Informatyczno -Bibliotecznego” przy realizacji inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej nie będzie przysługiwało mu prawo do odzyskania podatku VAT. Podatek VAT będzie zatem wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Gmina przystąpi do realizacji projektu pn. .„Rewitalizacja Centrum Miasta”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa x na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa. VI Odnowa Obszarów Miejskich Działanie VI. 1. Rewitalizacja obszarów problemowych.
W ramach powyższego projektu przewiduje się realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą:. „Adaptacja budynku przemysłowego dla potrzeb Miejskiego Centrum Informatyczno -Bibliotecznego”.
Celem projektu jest ożywienie społeczno-gospodarcze niedostępnej obecnie części miasta. Realizacja projektu umożliwi powstanie nowoczesnej „.Mediateki” – instytucji łączącej funkcje Centralnej Biblioteki Miejsko-Powiatowej ze współczesnym centrum multimedialnym. Oprócz adaptacji historycznego budynku poprzemysłowego (dawne warsztaty zawodowe) dla potrzeb Miejskiego Centrum Informacyjno-Bibliotecznego nastąpi także aktywizacja ekonomiczna i przestrzenna wnętrza kwartału, w chwili obecnej niedostępnego komunikacyjnie otwarcie go dla celów inwestycyjnych oraz stworzenie możliwości dla lokalizacji nowej zabudowy komunalnej i komercyjnej w centrum.
Inwestycja ta jest inwestycją należącą do zadań własnych gminy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej związaną z realizacją zadań w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.
Budynek „Mediateki” zostanie przekazany nieodpłatnie samorządowej instytucji kultury, organizatorem której jest Wnioskodawca. Instytucja ta, tj. Miejska Biblioteka Publiczna, będzie odpłatnie udostępniała społeczności korzystanie z obiektu.
Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.
Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:
* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.
Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż przekazanie do nieodpłatnego użytkowania samorządowej jednostce kultury powstałej infrastruktury w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne przekazanie powstałej infrastruktury i zakupionego wyposażenia odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).
W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie zatem spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.
W zakresie ww. projektu Zainteresowany nie będzie miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. „Rewitalizacja Centrum Miasta – Adaptacja budynku przemysłowego na potrzeby Miejskiego Centrum Informatyczno-Bibliotecznego”.
Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.