IBPBI/2/423-663/10/JD
Interpretacja indywidualna
z dnia 13 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 18 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 13 i 19 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu działalności wykonywanej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej- jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 18 lutego 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu działalności wykonywanej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 6 kwietnia 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-297/10/JD, wezwano do ich uzupełnienia.
Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 13 i 19 kwietnia 2010 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka prowadzi działalność w branży mechanicznej. Teren, na którym zlokalizowany jest zakład został objęty statusem terenu Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej SSE). W dniu 23 września 2008r. Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie strefy (dalej Zezwolenie). W ramach planowanej inwestycji Spółka zamierza dokonać określonych wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnić nowych pracowników. Warunki prowadzenia działalności na terenie strefy to:
1.zatrudnienie na terenie SSE wyniesie co najmniej 904 pracowników, w tym co najmniej 100 pracowników zatrudnionych po dniu uzyskania zezwolenia, w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r. i będzie utrzymywane na tym poziomie (904) w terminie do dnia 8 sierpnia 2016r.,
2.poniesienie wydatków inwestycyjnych o łącznej wysokości co najmniej 63.600.000PLN w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.
Termin zakończenia inwestycji ustalono na dzień 31 grudnia 2011r.
Zezwolenie zostało Spółce udzielone na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie następujących wyrobów wytworzonych na terenie strefy:
* 29.8 - maszyny specjalnego przeznaczenia pozostałe;
* 28 - wyroby metalowe gotowe według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego.
Główny przedmiot działalności Spółki stanowi produkcja kombajnów górniczych. Od dnia uzyskania zezwolenia, wyrób gotowy w całości wytwarzany jest na terenie objętym specjalną strefą ekonomiczną. Spółka realizuje zarówno sprzedaż wyprodukowanych kombajnów jak i ich dzierżawę. Z uwagi na specyfikę wyrobu gotowego, a w szczególności wysokie ceny kombajnów węglowych, krajowe spółki węglowe (odbiorcy Spółki) nie są zainteresowane zakupem, ale dzierżawą kombajnów. Tak więc, realizacja przychodów poprzez dzierżawę wynika z potrzeb rynku i w wielu przypadkach jest jedyną drogą pozyskania kombajnu nowoczesnego, w pełni bezpiecznego dla pracujących w trudnych warunkach ludzi. W związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, Spółka osiąga zatem zarówno przychody z tytułu sprzedaży kombajnów jak i dzierżawy kombajnów.
Kombajny wydzierżawiane spółkom węglowym stanowią składnik majątku Spółki. Poszczególne podzespoły wprowadzane są do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz amortyzowane na ogólnych zasadach. W okresie dzierżawy Spółka ponosi koszty bieżącej konserwacji i obsługi dzierżawionej maszyny, w szczególności koszty przeglądów i remontów.
Spółka zamierza skorzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym na zasadach określonych w § 5 ust. 2a rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 2 listopada 2006r. (dalej rozporządzenie ksse). Przepis ten stanowi, że przedsiębiorcom, których zakład obejmowany jest obszarem SSE, prawo do korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych przysługuje dopiero po wypełnieniu warunków zapisanych w zezwoleniu.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Kiedy powstanie przychód strefowy z tytułu dzierżawy kombajnów górniczych wyprodukowanych po dniu uzyskania zezwolenia (pytanie oznaczone nr 2 w uzupełnieniu, które wpłynęło do tut. Biura 19 kwietnia 2010 r.)...
Zdaniem Spółki, przepisy rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej stanowią, że zwolnienie podatkowe przysługuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym spełniono warunki zezwolenia. W celu wyodrębnienia przychodów zwolnionych spod opodatkowania odpowiednie zastosowanie znajdą regulacje ustawy o PDOP (art. 12 ust 3a oraz 3c), które formułują ogólne zasady ustalania momentu powstawania przychodu. Jeśli zatem Spółka zapisze w umowie, że usługa rozliczana jest w okresach rozliczeniowych, dniem powstania przychodu będzie ostatni dzień okresu rozliczeniowego. Jeśli rozliczenie będzie dokonywane na ogólnych warunkach, dniem powstania przychodu będzie dzień wystawienia faktury albo dzień wykonania usługi albo dzień uregulowania należności. Przychód uzyskany w miesiącu następującym po miesiącu, w którym Spółka spełni warunki zwolnienia, z uwzględnieniem regulacji ustawy o PDOP, z tytułu dzierżawy kombajnów górniczych wyprodukowanych po dniu uzyskania zezwolenia, będzie kwalifikować się jako przychód strefowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przepis ten pozwala ujmować dla celów podatkowych przychody, które jeszcze nie zostały otrzymane przez podatnika, ale są mu należne, tj. stanowią przedmiot wymagalnych świadczeń. Możliwość ta dotyczy jednak wyłącznie przychodów związanych z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej.
Na mocy art. 12 ust. 3a tej ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3,uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1. wystawienia faktury albo
2. uregulowania należności.
Jak wynika z powołanego przepisu, przychód osiągany przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą co do zasady powstaje w dacie zaistnienia najwcześniejszego z wymienionych zdarzeń:
* w zależności od przedmiotu tej działalności – wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi,
* wystawienia faktury,
* uregulowania należności przez nabywcę.
Wyjątki od powyższej reguły, unormowane w art. 12 ust. 3c-3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczą przy tym:
1. przychodów ze świadczenia usług w przypadku, gdy strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych (art. 12 ust. 3c),
2. przychodów z tytułu dostawy energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego (art. 12 ust. 3d),
3. przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d (art. 12 ust. 3e).
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przypadki wymienione w ww. punktach 2 i 3 w niniejszej sprawie nie będą miały zastosowania.
Biorąc pod uwagę, że Spółka została włączona do terytorium specjalnej strefy ekonomicznej, dla właściwego ustalenia momentu uzyskania „przychodu strefowego”, a więc przychodu uzyskanego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, który ma wpływ na dochód korzystający ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, konieczne jest również uwzględnienie postanowień rozporządzenia Rady Ministrów dotyczącego katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej. Ponieważ, co wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w dniu 23 września 2008 r. zastosowanie w niniejszej sprawie będzie miało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.). Stosownie do § 5 ust. 2a tego rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.
Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej normy prawne należy stwierdzić, że co do zasady przychód strefowy powstaje na zasadach przewidzianych w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z uwzględnieniem postanowień § 5 ust. 2a ww. rozporządzenia.
Stanowisko Spółki co do momentu powstania przychodu strefowego jest zatem prawidłowe.
Należy jednak zwrócić uwagę, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest jedynie ocena stanowiska co do momentu powstania przychodu. W interpretacji z dnia 13 maja 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-297/10/JD zawarto natomiast ocenę stanowiska Spółki w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego w związku z osiągnięciem przychodu z tytułu dzierżawy kombajnów górniczych wyprodukowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego w uzupełnieniu wniosku nr 1 wydano odrębną interpretację indywidualną.
Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji organu podatkowego należy wskazać, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego interpretację.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
