• Interpretacja indywidualn...
  03.10.2024

ITPP2/443-556/10/AD

Interpretacja indywidualna
z dnia 20 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania pn. „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją zadania pn. „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, działając jako Lokalna Grupa Działania (LGD), uzyskało dofinansowanie w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie 4.3.1 „Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja”. Celem operacji jest podniesienie jakości życia oparte na wykorzystaniu lokalnych walorów kulturowych, przyrodniczych, historycznych i wzrost aktywności społeczno-gospodarczej mieszkańców obszaru objętego działaniem grupy oraz zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania biura Stowarzyszenia. Operacja jest realizowana od 1 stycznia do 31 grudnia 2010 r. w dwóch etapach. Pierwszy od 1 stycznia do 30 czerwca 2010 r., drugi od 1 lipca do 31 grudnia 2010 r. Obecnie Stowarzyszenie kończy realizowanie I etapu polegającego m. in. na opłacaniu wynagrodzenia dla osób zatrudnionych, dzierżawie pomieszczeń biurowych, opłaceniu usług telekomunikacyjnych, finansowo-księgowych oraz prawnych, zakupie sprzętu biurowego (komputer), wymianie okien w siedzibie biura, organizacji szkolenia i spotkań informacyjnych, przygotowaniu, druku, publikacji materiałów informacyjnych kierowanych do mieszkańców obszarów działania, aktualizacji strony internetowej, ponoszeniu opłat sądowych, skarbowych. Wszelkie koszty związane z realizacją zadania ponosi Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej, w myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji tego zadania. Stowarzyszenie, jako osoba prawna, jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym i posiada nadany NIP, nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług, w przypadku przedmiotowej realizacji zadania, może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony...

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku w żaden sposób.

W związku z tym nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku zawartego w fakturach związanych z realizacją zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższych przepisów, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie, które nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej, kończy realizację I etapu operacji polegającej na podniesieniu jakości życia w oparciu o wykorzystanie lokalnych walorów kulturowych, przyrodniczych, historycznych i wzrost aktywności społeczno-gospodarczej mieszkańców obszaru objętego działaniem grupy oraz zapewnieniu sprawnej i efektywnej pracy poprzez odpowiednią obsługę administracyjną i organizację funkcjonowania biura. W ramach tego przedsięwzięcia poniesiono koszty związane między innymi z dzierżawą pomieszczeń biurowych, usługami telekomunikacyjnymi, zakupem sprzętu biurowego (komputer), organizacją szkolenia i spotkań informacyjnych. Stowarzyszenie nie uzyska żadnych przychodów z tytułu tego zadania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, jak również nie przysługuje uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...