ITPP1/443-448/10/MN
Interpretacja indywidualna
z dnia 21 lipca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) uzupełnionym w dniu 16 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczania podatku naliczonego wg proporcji – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 17 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczania podatku naliczonego wg proporcji.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest instytucją kultury, której organizatorem jest samorząd województwa. Posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W 2009 roku Wnioskodawca otrzymał dotację z Regionalnego Programu Operacyjnego na „Promocję i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych”. Zakupy związane z wydatkami pokrytymi tą dotacją rozliczane są strukturą. Program ten będzie realizowany do 31 grudnia 2011 r. Podatek VAT w części niepodlegającej odliczeniu jest kosztem kwalifikowanym.
W roku 2009 wskaźnik struktury wynosił 61% - podatek niepodlegający odliczeniu – 39%. W roku 2010 wskaźnik struktury wynosi 68% - podatek nieodliczany – 32%.
Część osób rozliczających projekt utrzymuje, że przez cały okres projektu należy stosować 39% jako koszt kwalifikowany, ponieważ tak został przyjęty w studium wykonalności i harmonogramach wydatków do umowy. Takie stanowisko wydaje się być, jak wskazuje Wnioskodawca, błędne, ponieważ winna zostać odliczona taka wielkość podatku VAT, jaka wynika z obliczonej struktury na dany rok.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy z faktur zakupu należy przyjmować do rozliczenia projektu wskaźnik odliczania podatku VAT obliczony w 2009 r. przez cały okres trwania projektu, czy też każdego roku inny (taki, jaki obowiązuje w danym roku)...
Zdaniem Wnioskodawcy, doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku, należy stosować wskaźnik odliczania podatku VAT taki, jaki obowiązuje w danym roku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10.
Proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się, zgodnie z art. 90 ust. 3 powołanej ustawy, jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, realizując projekt, dokonuje zakupów, które rozliczane są dla celów podatku od towarów i usług metodą tzw. „proporcji”, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.
W związku z tym, iż realizowany projekt dotyczy kilku lat, Wnioskodawca powziął wątpliwość, wg jakiej proporcji należy odliczać VAT, tj. czy wg proporcji obliczonej dla roku rozpoczęcia projektu przez cały okres trwania tego projektu, czy też wg proporcji obliczanej dla każdego kolejnego roku, w którym realizowany jest projekt.
Analiza powołanych przepisów na tle przedstawionego opisu stanu faktycznego prowadzi do wniosku, iż wyliczona proporcja z roku poprzedniego ma zastosowanie do wstępnego rozliczenia podatku naliczonego w danym roku podatkowym. Oznacza to, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu w części odpowiadającej wysokości ustalonego dla każdego roku wskaźnika proporcji. Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Wskazać dodatkowo należy, iż niezależnie od wyżej przedstawionych zasad odliczania, Wnioskodawca jest również obowiązany, do dokonywania stosownych korekt odliczanego na podstawie wstępnych proporcji podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Końcowo informuje się, iż niniejszą interpretację wydano przy założeniu, iż zakupy związane z opisanym projektem są związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną od podatku i jednocześnie nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego.
Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.