• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ITPP2/443-469/10/EB

Interpretacja indywidualna
z dnia 28 lipca 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 18 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 26 lipca 2010 r.(data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja i rozbudowa placówek kształcenia zawodowego – modernizacja kształcenia w zawodach informatycznych w Zespole Szkół” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 18 maja 2010 r. wpłynął wniosek, uzupełniony w dniu 26 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Modernizacja i rozbudowa placówek kształcenia zawodowego – modernizacja kształcenia w zawodach informatycznych w Zespole Szkół”.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt Powiatu pn. „Modernizacja i rozbudowa placówek kształcenia zawodowego – modernizacja kształcenia w zawodach informatycznych w Zespole Szkół”, który został beneficjentem projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Głównym celem projektu jest zapewnienie wysokiej jakości kadr informatycznych dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw w rejonie Powiatu i powiatów sąsiednich. Celem szczegółowym jest zapewnienie nauki uczniom tej szkoły, kształcącym się w zawodach: technik informatyk, technik mechatronik, technik teleinformatyk, w pracowniach posiadających wyposażenie opisane w podstawach programowych, co zostanie osiągnięte poprzez zakup sprzętu laboratoryjnego do następujących pracowni:

1. Pracownia eksploatacji sprzętu komputerowego: zestawy edukacyjne (laboratorium satelitarne, transmisja światłowodowa, laboratorium komputer multimedialny, laboratorium transmisja danych, laboratorium sieć), zestawy komputerowe, monitory, laptop, projektor, drukarka, switch zarządzalny, program S., program A.

2. Pracownia administrowania sieciowymi systemami operacyjnymi: serwery-komputery uczniowskie, sieciowy system operacyjny, system operacyjny, router, przełącznik zarządzany, szafa wisząca, panel krosowy, routery bezprzewodowe.

3. Pracownia programowania, grafiki komputerowej, technik multimedialnych i internetowych: komputery uczniowskie PC, system operacyjny, pakiet biurowy, sieciowa drukarka laserowa, aparat cyfrowy, kamera video.

4. Pracownia programowania układów mechatronicznych: oprogramowanie symulacyjne umożliwiające zapoznanie się z elementami robotyki, tokarka dydaktyczna z oprogramowaniem i pulpitem sterującym przeznaczona do nauczania i szkoleń w zakresie programowania tokarek sterowanych numerycznie CNC.

Zakupiony sprzęt laboratoryjny został nieodpłatnie przekazany przez Wnioskodawcę do dwóch zespołów szkół z rejonu Powiatu, w celu realizacji zadań edukacyjnych. Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Powiatu, powołaną do: zapewniania obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat, organizacji działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej, międzyszkolnych zajęć i imprez turystycznych, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych, prowadzenia spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego Powiatu, realizowania zadań Powiatu wynikających z ustawy o systemie oświaty i Karty Nauczyciela. Wnioskodawca inicjuje, redaguje i z upoważnienia zarządu Powiatu realizuje projekty finansowane z funduszy zewnętrznych. We wniosku aplikacyjnym Wnioskodawca został wskazany jako jednostka realizująca projekt. Zakup dokonany w ramach projektu nie był związany z czynnościami opodatkowanymi, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odzyskania podatku naliczonego zawartego w wydatkach związanych z realizowanym projektem...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zakupów związanych z czynnościami zwolnionymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Wskazał, iż z uwagi na fakt, że sprzęt laboratoryjny zakupiony w ramach projektu został bezpłatnie przekazany szkole świadczącej usługi edukacyjne, zwolnione od podatku (zał. Nr 4 do ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Wnioskodawca dokonał zakupu różnego rodzaju sprzętu komputerowego i laboratoryjnego oraz oprogramowania komputerowego w celu wyposażenia pracowni: eksploatacji sprzętu komputerowego, administrowania sieciowymi systemami operacyjnymi, programowania, grafiki komputerowej, technik multimedialnych i internetowych oraz pracowni programowania układów mechatronicznych. Zakupiony sprzęt został przekazany nieodpłatnie do dwóch zespołów szkół w Powiecie. Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Powiatu powołaną w celu realizacji zadań Powiatu związanych z oświatą i rekreacją. Zakupiony sprzęt nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy uznać, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu, nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...