IBPP4/443-820/10/KG
Interpretacja indywidualna
z dnia 10 sierpnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010r. (data wpływu 1 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 czerwca 2010r. (data wpływu 23 czerwca 2010r.) oraz z dnia 6 lipca 2010r. (data wpływu 20 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 1 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 14 czerwca 2010r. (data wpływu 23 czerwca 2010r.) oraz z dnia 6 lipca 2010r. (data wpływu 20 lipca 2010r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Projekt pt. „…”, uchwałą Zarządu Województwa z dnia 20 kwietnia 2010r. został wybrany do dofinansowania w zakresie Priorytetu IX Zdrowie i rekreacja Działanie: 9.1 Infrastruktura lecznictwa zamkniętego RPO W.
Planowany okres realizacji projektu: od 1 lipca 2010r. do 30 listopada 2011r.
Projekt ten jest elementem większej inwestycji polegającej na rozbudowie i przebudowie Szpitala Powiatowego w M. W ramach I etapu całościowej inwestycji wykonany został stan surowy zamknięty. Końcowym efektem projektu będzie dostosowanie Izby Przyjęć, Oddziału Urazowo-Ortopedycznego, Oddziału Noenatologii wraz z Blokiem Porodowym i Bloku Operacyjnego do wymogów Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r. oraz dostosowanie istniejącej infrastruktury do potrzeb zwiększającej się liczby pacjentów.
Zakupy realizowane w tym projekcie to:
powiększony panel przyłóżkowy na 4 łóżka do sali wybudzeń,
kolumny anestezjologiczne,
kolumny chirurgiczne,
kolumna laparoskopowo-endoskopowa,
lampy operacyjne,
łóżka szpitalne do sali wybudzeń,
pompy 2-strzykawkowe,
pompy infuzyjne,
aparaty do znieczulania ogólnego,
stoły operacyjne z odpowiednimi przystawkami,
respirator ze sprężarką,
oraz zakupione zostaną usługi budowlane i projektowe.
Pacjenci będą korzystać z usług medycznych nieodpłatnie. Wnioskodawca nie zamierza osiągać dodatkowych przychodów z tytułu realizacji projektu, jedynie te związane z zawartym kontraktem z NFZ.
Faktury zewnętrzne otrzymywane od wykonawców związanych z tym projektem są opodatkowane VAT, SP ZOZ świadczy usługi medyczne niepodlegające opodatkowaniu.
Ww. aparatura medyczna znajdować się będzie w Szpitalu Powiatowym, który wchodzi w skład SP ZOZ na podstawie księgi rejestrowej nr XXX.
Zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT z 11 marca 2004r. ze zm. proporcja sprzedaży w SP ZOZ w M. określona z podstawowymi zasadami art. 90 ust 10 wskaźnik proporcji wynosił 1% i podatnik nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z prowadzoną działalnością.
Wnioskodawca informuje, że jest podatnikiem podatku VAT i sporządza deklaracje VAT z tytułu prowadzenia dodatkowej działalności (wynajem pomieszczeń).
Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie (przebudowany i rozbudowany budynek Szpitala – Izba Przyjęć, Oddział Urazowo-Ortopedyczny, Oddział Neonatologii wraz z Blokiem Porodowym, Blok Operacyjny), będzie wykorzystywane przez Szpital do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych z podatku VAT (symbol PKWiU 85.1).
Sprzęt medyczny zakupiony w związku z realizowanym projektem będzie wykorzystywany do działalności medycznej (PKWiU ex 85), która jest zwolniona z podatku VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 czerwca 2010r.):
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”...
Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 14 czerwca 2010r.), nie ma on możliwości w związku z realizacją ww. projektu obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z prowadzona działalnością.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pt. „…” dofinansowany w zakresie Priorytetu IX Zdrowie i rekreacja Działanie: 9.1 Infrastruktura lecznictwa zamkniętego RPO W.
Projekt ten polega na rozbudowie i przebudowie Szpitala Powiatowego w M.
Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie (przebudowany i rozbudowany budynek Szpitala – Izba Przyjęć, Oddział Urazowo-Ortopedyczny, Oddział Neonatologii wraz z Blokiem Porodowym, Blok Operacyjny), będzie wykorzystywane przez Szpital do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych z podatku VAT (symbol PKWiU 85.1).
Sprzęt medyczny zakupiony w związku z realizowanym projektem będzie wykorzystywany do działalności medycznej (PKWiU ex 85), która jest zwolniona z podatku VAT.
W oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które jak sam wskazał Wnioskodawca, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w którym jednoznacznie wskazano, iż mienie powstałe w wyniku realizacji projektu pt. „…” będzie wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku VAT, czyli usług w zakresie ochrony zdrowia. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
