IBPP4/443-870/10/KG
Interpretacja indywidualna
z dnia 12 sierpnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2010r. (data wpływu 15 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2010r. (data wpływu 21 lipca2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT lub jego zwrotu związanego z wydatkami inwestycyjnymi w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 15 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT lub jego zwrotu związanego z wydatkami inwestycyjnymi w ramach projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2010r. (data wpływu 21 lipca2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-870/10/KG z dnia 13 lipca 2010r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
Na podstawie Konstytucji (art. 165) oraz ustawy o samorządzie gminnym posiada osobowość prawną (art. 2 ust. 2) i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Gmina D. uczestniczy we wspólnym projekcie inwestycyjnym z ościenną Gminą H. pn. „…”, dofinansowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
W ramach tego projektu budowany jest Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w G. Wszystkie nakłady inwestycyjne dotyczące ww. zadania są traktowane przez Gminę, jako koszty kwalifikowane obejmujące pełną wartość kosztów z uwzględnieniem podatku naliczonego VAT. Gmina ponosi wydatki związane z budową tego obiektu, ale nie ma z tego tytułu dochodu – sprzedaży opodatkowanej.
Po ostatecznym rozliczeniu i zakończeniu inwestycji obiekt zostanie nieodpłatnie przekazany w administrowanie Gminnej Instytucji Kultury. Sprawy te reguluje ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123 ze zm.) i tym samym w Gminie D. nie wystąpi obrót opodatkowany związany z administrowaniem tym obiektem.
Ww. projekt realizowany jest w ramach zadań własnych wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm., art. 7 ust. 1 pkt 9 „kultury”).
Głównym celem projektu jest wzrost znaczenia kultury, jako czynnika stymulującego rozwój społeczno-gospodarczy w gminach H. i D. Celem bezpośrednim inwestycji jest wzbogacenie i podniesienie jakości oferty kulturalnej w gminach H. i D.
Liderem przedsięwzięcia jest Gmina H., która na podstawie zawartego porozumienia o współpracy przy realizacji projektu w ramach Programu Rozwoju Subregionu z Gminą D. zarządza przedsięwzięciem.
Oznacza to, że Lider ponosi odpowiedzialność za sprawozdawczość i rozliczenia dotyczące wydatkowania środków pomocowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.
Partnerem jest Gmina D., która zobowiązuje się do realizacji swoich zadań dotyczących projektu w sposób sumienny i w terminie określonym w umowie o dofinansowanie.
Umowa porozumienia pomiędzy gminami reguluje wzajemne obowiązki i prawa związane z realizacja przedsięwzięcia. Umowa o dofinansowanie zawarta jest pomiędzy Instytucją Zarządzającą RPO i Gminą H. – Lider, zwaną beneficjentem oraz Gminą D. – Partner projektu, zwaną Stronami umowy. Kwota dofinansowania zostanie przekazana na rachunek Lidera w formie zaliczki, bądź refundacji poniesionych wydatków. Kwota dofinansowania projektu stanowi 54,18% kosztów kwalifikowanych obejmujących wartość brutto. Zgodnie z porozumieniem o współpracy według określonego montażu finansowego Gmina H. przekazuje środki finansowe na wyodrębniony rachunek bankowy Partnera. Porozumienie pomiędzy Gminą H. i D. zostało zawarte w celu pozyskania środków zewnętrznych pochodzących z Unii Europejskiej.
Gmina D. jest właścicielem gruntu, na którym budowany jest Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w G. Gmina H. – Lider jest organem prowadzącym Gminny Ośrodek Kultury w H., który odpowiedzialny będzie za zarządzanie Domem Kultury w P.
Gmina D. jest nabywcą towarów i usług na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.
Partnerzy realizują ww. projekt indywidualnie. Wybudowany Ośrodek Kultury w G. po oddaniu do użytkowania nie będzie wykorzystywany przez Gminę D. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. generujących podatek należny.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 lipca 2010r.):
Czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z wydatkami inwestycyjnymi w ramach projektu pn. „…”, może zostać odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 jak również art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT.
Wnioskodawca ponosi wydatki związane z budową tego obiektu, ale nie będzie w przyszłości osiągać z tego obiektu dochodu – nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Gmina powierzy administrowanie budynkiem Gminnej Instytucji Kultury w formie zlecenia dla wykonywania zadań publicznych (czynność nieodpłatna).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. L ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy we wspólnym projekcie inwestycyjnym z ościenną Gminą H. pn. „…”, dofinansowanej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
W ramach projektu budowany jest Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w G.
Ww. projekt realizowany jest w ramach zadań własnych wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).
Celem bezpośrednim inwestycji jest wzbogacenie i podniesienie jakości oferty kulturalnej w gminach H. i D.
Umowa porozumienia pomiędzy gminami reguluje wzajemne obowiązki i prawa związane z realizacją przedsięwzięcia. Liderem przedsięwzięcia jest Gmina H., która ponosi odpowiedzialność za sprawozdawczość i rozliczenia dotyczące wydatkowania środków pomocowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Partnerem jest Gmina D., która zobowiązuje się do realizacji swoich zadań dotyczących projektu w sposób sumienny i w terminie określonym w umowie o dofinansowanie. Partnerzy realizują ww. projekt indywidualnie.
Gmina D. jest nabywcą towarów i usług na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.
Po ostatecznym rozliczeniu i zakończeniu inwestycji obiekt zostanie nieodpłatnie przekazany w administrowanie Gminnej Instytucji Kultury i tym samym w Gminie D. nie wystąpi obrót opodatkowany związany z administrowaniem tym obiektem.
Wybudowany Ośrodek Kultury w G. po oddaniu do użytkowania nie będzie wykorzystywany przez Gminę D. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. generujących podatek należny.
W oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (wybudowany Ośrodek Kultury w G. po oddaniu do użytkowania nie będzie wykorzystywany przez Gminę D. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. generujących podatek należny), to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w ramach projektu pn. „…”. Tym samym nie ma on możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.
Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie miały również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę efektów powstałych w wyniku realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.