IPPP2/443-474/10-4/RR
Interpretacja indywidualna
z dnia 19 sierpnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 30.06.2010r. (data wpływu 05.07.2010r.), uzupełnione pismem z dnia 29.07.2010r. (data wpływu 02.08.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 05.07.2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Fundacja w dniu 19.08.2009 podpisała umowę finansową ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu Państwa. Umowa zawarta została z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie (WWPE). Czas realizacji projektu określony został w umowie od 1.08.2009 do 31.12.2009, z zaznaczeniem, że realizacja finansowa może być zakończona do dnia 15.01.2010 r. Zgodnie z Umową Fundacja zakończyła realizację finansową projektu do dnia 15.01.2010 r. W dniu 6.05.2010 r. WWPE wystosowało do Fundacji pismo dotyczące rozliczenia projektu, w którym przedstawia, że: „decyzją Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w związku z wymogiem Komisji Europejskiej WWPE zobowiązana jest wymagać od beneficjentów wiążącej interpretacji organu podatkowego o kwalifikowalności VAT w projekcie. Interpretacja ta jest warunkiem uzyskania przez Beneficjentów zatwierdzenia wniosku o płatność.”
Od roku 2006 Fundacja jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadząc działalność statutową i gospodarczą Fundacja sprzedaje na terenie kraju usługi opodatkowane zarówno stawką podstawową jak i zwolnioną. W roku 2009 ustalona zgodnie z art. 90 proporcja sprzedaży wyniosła 100% sprzedaży zwolnionej, w związku z czym Fundacja nie miała i nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego. Za rok 2010 do dnia 31.05.2010 Fundacja odnotowała obrót tylko na sprzedaży zwolnionej. Zgodnie z proporcją ustaloną za rok 2009 Fundacja w roku 2010 nie odlicza podatku naliczonego. Fundacja w roku 2010 przewiduje prowadzenie działalności tylko edukacyjnej, objętej stawką zwolnioną. W związku z tym prawdopodobna proporcja sprzedały za rok 2010 wyniesie 100% sprzedaży zwolnionej. Realizowany projekt mieści się w działalności statutowej nieodpłatnej Fundacji. Obecnie wydatki te są kosztem kwalifikowalnym programu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy podatek VAT dotyczący wydatków poniesionych w ramach programu realizowanego z Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2007 będzie mógł być odzyskany przez Fundację...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług wydatki poniesione przez Fundację w ramach programu realizowanego z Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2007 stanowią w całości koszty działalności statutowej nieodpłatnej Fundacji. Zgodnie z proporcją sprzedaży ustaloną w styczniu 2010 za rok 2009 - Fundacja nie odliczała i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupowych wystawionych w roku 2009. Natomiast podatek VAT z faktur opłaconych w ramach projektu w dniach od 1 do 15 stycznia 2010 zgodnie z przyjętą, szacunkową prognozą na bazie roku 2009 w roku 2010 nie został odliczony przez Fundację. Faktyczna proporcja sprzedaży w Fundacji za rok 2010 będzie znana w styczniu 2011 roku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Fundacja jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi ona działalność statutową i gospodarczą. Fundacja sprzedaje na terenie kraju usługi opodatkowane zarówno stawką podstawową jak i zwolnioną. Fundacja w dniu 19.08.2009 podpisała umowę finansową - finansowaną ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz budżetu Państwa. Realizowany projekt mieści się w działalności statutowej nieodpłatnej Fundacji.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem dokonane zakupy w ramach projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Tym samym podatek VAT dotyczący wydatków poniesionych w ramach programu realizowanego z Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2007 nie będzie mógł być odzyskany przez Fundację.
Jednocześnie wskazać należy, iż nieprawidłowym jest wskazanie przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku w sprawie, iż zastosowanie w przedmiotowej sytuacji ma art. 90 i 91 ustawy i ustalona proporcja sprzedaży za poprzedni rok, bowiem przepisy te mają zastosowanie w sytuacji, gdy podatnik dokonuje zakupów, które są związane z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi. Strona natomiast wskazała w złożonym wniosku, iż wydatki będą ponoszone w ramach programu realizowanego z Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Program 2007, który to mieści się w działalności statutowej Fundacji, czyli w ramach czynności zwolnionych z podatku VAT. W związku z tym Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT biorąc pod uwagę a contrario wcześniej powołany zapis art. 86 ust. 1 ustawy, natomiast art. 90 i 91 ustawy nie ma w tej sytuacji zastosowania.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawca i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
