• Interpretacja indywidualn...
  26.06.2024

IBPP4/443-1427/10/EJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2010r. (data wpływu 30 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 30 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod nr NIP. Statutową działalność Uczelni stanowi świadczenie usług w zakresie edukacji (PKWiU ex 80), zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – dalej jako ustawa. Wnioskodawca złoży wniosek o finansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, następującego projektu: „…” (dalej jako projekt).

Towary oraz usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą służyły:

wspieraniu procesu dydaktycznego na Uczelni poprzez prowadzenie prac dyplomowych związanych z własnymi badaniami naukowymi na zakupionym sprzęcie,

realizacji zadań badawczych, których wyniki będą wykorzystywane przez inne jednostki organizacyjne Uczelni, instytuty badawcze, podmioty gospodarcze, osoby indywidualne.

Realizacja zadań naukowo-badawczych, z pomocą zakupionych towarów i usług w ramach projektu, będzie polegała na:

wykorzystaniu aparatury do prowadzenia zajęć dydaktycznych ze studentami polegających na realizacji prac dyplomowych, magisterskich a w szczególności doktoranckich w ramach współpracy przy realizacji badań naukowych,

prowadzeniu niezależnych prac badawczych (temat prac nie jest zlecany przez podmioty zewnętrzne, prace prowadzi się na potrzeby Uniwersytetu w ramach działalności statutowej, własnej i grantów) służących wyłącznie powiększaniu zasobów wiedzy i pogłębianiu rozumienia badanych zjawisk, oraz upowszechnianie wyników tych badań m.in. wśród przedsiębiorców (za pośrednictwem ogólnodostępnych stron internetowych, artykułów naukowych i publikacji książkowych, itp.),

realizacji wspólnych projektów o charakterze naukowo-badawczych, oraz rozwojem z podmiotami gospodarczymi: analiza wzajemnych potrzeb zmierzających do zwiększenia aktywności ośrodków naukowo-badawczych na linii nauka-badania-gospodarka, konsultacje, szkolenia. Oczekiwanym efektem ww. innowacyjnych prac badawczych będzie poszerzenie zasobów wiedzy, a wyniki współpracy upowszechnione w formie wspólnych publikacji itp. służyć zwiększeniu transferu wiedzy z ośrodków naukowych do przedsiębiorstw.

Planowane działania nie będą miały charakteru działalności usługowej, odpłatnej bądź nieodpłatnej.

Zadania określone w pkt II będą realizowane w związku z dążeniem do osiągania celów statutowych Uczelni związanych z niezależną działalnością naukowo-badawczą oraz działalnością dydaktyczną. Z uwagi na tak określony charakter tych czynności, nie są one objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług – niezależna działalność naukowo-badawcza (czynności te nie wchodzą w zakres opodatkowania określony w art. 5 ust. 1 ustawy), bądź działalność edukacyjna (podlegająca zwolnieniu z VAT, załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług poz. 7 ex 80).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług w ramach przedstawionego projektu, w sytuacji, gdy Uczelnia planuje wykorzystywać towary i usługi zakupywane w ramach projektu do

niezależnej działalności naukowo-badawczej, niepodlegającej ustawie o podatku od towarów i usług

działalności edukacyjnej (zwolnione z VAT – ex 80)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zakupione w ramach projektu towary i usługi będą zgodne z charakterem działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. niezależną działalnością naukowo-badawczą (działalnością poza regulacją ustawy o VAT), działalnością edukacyjną/dydaktyczną (działalnością zwolnioną). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. W opisanym przypadku towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą służyły działalności opodatkowanej w związku z powyższym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. „…”. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (działalność naukowo-badawcza) oraz czynnościami zwolnionymi z VAT (działalność edukacyjna). Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą służyły działalności opodatkowanej.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą służyły czynnościom dającym prawo do odliczenia podatku VAT, tj. sprzedaży opodatkowanej VAT.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania towarów nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...