ILPP2/443-1279/10-2/MN
Interpretacja indywidualna
z dnia 13 października 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa (…)” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 9 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa (…)”.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina będąca czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza realizować inwestycję pn. „Budowa (…)”. Projekt polega na wdrożeniu nowoczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych, w tym zaawansowanych aplikacji informatycznych, umożliwiających świadczenie elektronicznych usług publicznych i rozwój e-administracji. Koszt realizacji projektu wynosi 244.000,00 zł brutto. Wnioskodawca wnosi o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa IV – Społeczeństwo Informacyjne, Działanie lV.2 – E-Usługi publiczne, do wysokości 85%, tj. do kwoty 207.400,00 zł. Pozostałą część kosztów – 15% wartości projektu, tj. kwotę 36.600,00 zł (wydatki kwalifikowane), Wnioskodawca poniesie ze środków własnych. Zakres przedmiotowy projektu obejmuje:
Zakup i instalację urządzeń sieci teleinformatycznej Urzędu Gminy.
Zakup i instalację 15 zestawów komputerowych dla pracowników Urzędu Gminy.
Zakup i instalację 2 serwerów: bazodanowego i aplikacyjnego wraz z systemem pamięci masowej.
Zakup i instalację systemu telefonii VoIP dla 25 użytkowników.
Zakup i uruchomienie systemu antywirusowego do zapewnienia bezpieczeństwa pracy i danych, poprzez wdrożenie systemu antywirusowego dla 25 użytkowników.
Zakup i wdrożenie zintegrowanego systemu wspomagania zarządzania gminą (ZSWZG) wspomagającego zarządzanie urzędem w obszarze back-office.
Zakup i wdrożenie oprogramowania do zarządzania oświatą, który umożliwi m.in. koordynowanie planowania i realizowanie budżetów jednostek edukacyjnych.
Projekt zostanie zrealizowany na terenie Gminy. Swoim zasięgiem obejmie pracowników Urzędu Gminy oraz pracowników zaangażowanych placówek oświatowych. Implementacja projektu rozwiąże ich problemy związane z niemożnością wykorzystania w codziennej pracy najnowszych rozwiązań oraz technik informatycznych. Pośrednio projekt obejmie mieszkańców, w tym uczniów uczęszczających do placówek oświatowych i przedsiębiorców. Dodatkowo, na potrzeby projektu oprogramowanie do zarządzania oświatą zostanie wdrożone także w Publicznej Szkole Podstawowej, Publicznej Szkole Podstawowej, Gimnazjum, Gminnej Bibliotece Publicznej, Gminnej Bibliotece Publicznej.
Wszystkie elementy przewidziane w ramach projektu, tj.: zakup i wdrożenie infrastruktury teleinformatycznej nastąpi na terenie Urzędu Gminy. Jest to podyktowane rolą Urzędu, który dla Gminy jest ośrodkiem władz i inicjatyw lokalnych oraz miejscem informacji dla mieszkańców Gminy. Ponadto, Urząd realizuje ważne z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego decyzje. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony od podatku od towarów i usług.
Podejmowany przez władze Gminy projekt jest zgodny z celami wynikającymi z obowiązku gminy określonego w art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) w aspekcie zaspokajania zbiorowych potrzeb, będących zadaniami własnymi gminy. Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji inwestycji będzie Gmina, a koszty związane z jej utrzymaniem i eksploatacją będzie ponosił Urząd Gminy. Powstała w ramach projektu infrastruktura informatyczna, składająca się ze sprzętu informatycznego i specjalistycznego oprogramowania zostanie udostępniona nieodpłatnie pracownikom Urzędu Gminy i zaangażowanych placówek oświatowych. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów. Każdy użytkownik będzie miał wolny dostęp do powstałej infrastruktury i nie przewiduje się pobierania żadnych opłat z tytułu jej korzystania. Bezpłatny dostęp do infrastruktury w zakresie niniejszego projektu jest gwarancją powszechnego i pełnego korzystania ze zdobyczy projektu i w pełni realizuje zasadę wolnego i równego dostępu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gminie realizującej inwestycję pn. „Budowa (…)” będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za wykonanie ww. inwestycji...
Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ww. ustawy, w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Ponadto, stosownie do art. 15 ust. 6, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zdaniem Zainteresowanego, w związku z realizacją inwestycji nie będzie przysługiwało przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi, jakie zostaną nabyte w związku z planowaną realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 cyt. ustawy).
Z opisu sprawy wynika, iż Gmina będąca czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług zamierza realizować inwestycję pn. „Budowa (…)”. Projekt polega na wdrożeniu nowoczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych, w tym zaawansowanych aplikacji informatycznych, umożliwiających świadczenie elektronicznych usług publicznych i rozwój e-administracji. Wnioskodawca wnosi o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś priorytetowa IV – Społeczeństwo Informacyjne, Działanie lV.2 – E-Usługi publiczne, do wysokości 85%, tj. do kwoty 207.400,00 zł. Pozostałą część kosztów – 15% wartości projektu, tj. kwotę 36.600,00 zł (wydatki kwalifikowane), Wnioskodawca poniesie ze środków własnych. Projekt zostanie zrealizowany na terenie Gminy. Swoim zasięgiem obejmie pracowników Urzędu Gminy oraz pracowników zaangażowanych placówek oświatowych. Pośrednio projekt obejmie mieszkańców, w tym uczniów uczęszczających do placówek oświatowych i przedsiębiorców. Dodatkowo, na potrzeby projektu oprogramowanie do zarządzania oświatą zostanie wdrożone także w Publicznej Szkole Podstawowej, Publicznej Szkole Podstawowej, Gimnazjum, Gminnej Bibliotece Publicznej, Gminnej Bibliotece Publicznej. Wszystkie elementy przewidziane w ramach projektu, tj.: zakup i wdrożenie infrastruktury teleinformatycznej nastąpi na terenie Urzędu Gminy. Podejmowany przez władze Gminy projekt jest zgodny z celami wynikającymi z obowiązku gminy określonego w art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym w aspekcie zaspokajania zbiorowych potrzeb, będących zadaniami własnymi gminy. Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji inwestycji będzie Gmina, a koszty związane z jej utrzymaniem i eksploatacją będzie ponosił Urząd Gminy. Powstała w ramach projektu infrastruktura informatyczna, składająca się ze sprzętu informatycznego i specjalistycznego oprogramowania zostanie udostępniona nieodpłatnie pracownikom Urzędu Gminy i zaangażowanych placówek oświatowych. Projekt nie będzie generował żadnych przychodów. Każdy użytkownik będzie miał wolny dostęp do powstałej infrastruktury i nie przewiduje się pobierania żadnych opłat z tytułu jej wykorzystywania.
Zatem, w myśl powołanych wyżej przepisów nabyte towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowej inwestycji, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym, nie jest spełniony podstawowy warunek zawarty w art. 86 ust. 1 ustawy, co powoduje, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W zakresie ww. przedsięwzięcia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa (…)”.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.