IBPP4/443-1280/10/AŚ
Interpretacja indywidualna
z dnia 13 października 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010r. (data wpływu 9 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2010r. (data wpływu 7 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. „…” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 9 września 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 28 września 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. „…”.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i środowisko na lata 2007 - 2013 „…". W wyniku realizacji projektu powstanie obiekt służący wyłącznie działalności dydaktycznej i edukacyjnej.
Zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie projektu wydatki poniesione na podatek VAT mogą być uznane za koszty kwalifikowalne, gdy podatek nie podlega odliczeniu lub zwrotowi. Uczelnia złożyła oświadczenie, że w okresie realizacji projektu w zakresie zakupów objętych wnioskiem o dofinansowanie nie będzie korzystała z prawa do odliczenia podatku VAT.
Realizując projekt uczelnia otrzymuje od dostawców sprzętu i wykonawców robót budowlanych faktury zawierające podatek VAT, który nie jest przez nią odliczany od podatku należnego, a traktowany jest jako koszt inwestycji a tym samym wydatek kwalifikowalny.
Wnioskodawca jako uczelnia wyższa prowadzi zarówno sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT (najem pomieszczeń i odpłatne świadczenie usług naukowo badawczych) jak i sprzedaż nieopodatkowaną (usługi edukacyjne).
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.
Efekt końcowy inwestycji „…" będzie służył tylko i wyłącznie działalności zwolnionej od podatku VAT (PKWiU 85).
Towary i usługi zakupione do realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 września 2010r.):
Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 września 2010r.), nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do realizowanego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 załącznika nr 4 wskazano „Usługi w zakresie edukacji” sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu ex 80.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i środowisko na lata 2007 - 2013 „…".
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.
Efekt końcowy inwestycji „…" będzie służył tylko i wyłącznie działalności zwolnionej od podatku VAT.
Towary i usługi zakupione do realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostanie dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.
Nadmienia się ponadto, że interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku (w szczególności wykorzystywania zmodernizowanego budynku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT) lub zmiany stanu prawnego.
Końcowo tut. organ pragnie też zauważyć, iż w myśl § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (DZ. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010r. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), według której usługi w zakresie edukacji klasyfikuje się do grupowania 80.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
