• Interpretacja indywidualn...
  23.11.2024

IBPP4/443-1454/10/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 9 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010r. (data wpływu 4 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „….” - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 4 października 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca przygotowuje się do złożenia wniosku o dofinansowanie inwestycji pn. „…" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Działanie 6.1 Rewitalizacja obszarów miejskich. Inwestycja będzie obejmowała przebudowę nawierzchni placów: K, N, P A, jak również przebudowę ulic: D, S, J i P. Prace polegać będą - na wykonaniu nowych nawierzchni placów, jezdni i chodników oraz zieleni towarzyszącej, a także na przebudowie kanalizacji deszczowej i oświetlenia. Ponadto w zakres projektu wchodzić będzie budowa przystani turystycznej na rzece O. Zadanie to obejmuje wykonanie dalb cumowniczych w korycie rzeki, pontonów pływających, slipu, stanowiska dla dźwigu samojezdnego, pachołków cumowniczych betonowych, schodów na skarpie, umocnienia brzegu, nawierzchni drogowej, zasilania wod.-kan. oraz energetycznego, ogrodzenia i hangaru z zapleczem sanitarno-socjalnym.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych gminy tj. art. 7 ust. 1 pkt 2 i 10 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Natomiast towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie maja i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przebudowane place i drogi będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatnie udostępniane użytkownikom. Za korzystanie z przystani nie będą pobierane opłaty.

Drogami i placami zarządzać będzie Wnioskodawca, a przystań zostanie przekazana do M.

Powstała w wyniku realizacji przystań zostanie przekazana nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia. Gmina nie pobiera opłat z tytułu korzystania z kanalizacji deszczowej. Efekty projektu nie będą generować przychodów opodatkowanych podatkiem VAT dla Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacja ww. projektu. Wprawdzie Gmina jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych dotyczących sprzedaży działek, wieczystego użytkowania gruntu, dzierżawy i najmu pomieszczeń biurowych. Jednakże czynności te nie są związane w żaden sposób z projektowanąinwestycją.

Inwestycja ta należy do zadań własnych gminy tj. art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142 poz. 1591 ze zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy nie mam on prawa do obniżenia podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z planowana inwestycją. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie maja związku ze sprzedażą opodatkowaną gminy. Podatek będzie więc kosztem kwalifikowanym, gdy gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie z funduszu Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu:

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym),

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca przygotowuje się do złożenia wniosku o dofinansowanie inwestycji pn. „..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Działanie 6.1 Rewitalizacja obszarów miejskich. Inwestycja będzie obejmowała przebudowę nawierzchni placów, jak również przebudowę ulic. Prace polegać będą - na wykonaniu nowych nawierzchni placów, jezdni i chodników oraz zieleni towarzyszącej, a także na przebudowie kanalizacji deszczowej i oświetlenia. Ponadto w zakres projektu wchodzić będzie budowa przystani turystycznej na rzece O. Zadanie to obejmuje wykonanie dalb cumowniczych w korycie rzeki, pontonów pływających, slipu, stanowiska dla dźwigu samojezdnego, pachołków cumowniczych betonowych, schodów na skarpie, umocnienia brzegu, nawierzchni drogowej, zasilania wod.-kan. oraz energetycznego, ogrodzenia i hangaru z zapleczem sanitarno-socjalnym.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przebudowane place i drogi będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatnie udostępniane użytkownikom. Przystań zostanie przekazana nieodpłatnie MOSiR na podstawie umowy użyczenia.

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie maja i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Efekty projektu nie będą generować przychodów opodatkowanych podatkiem VAT dla Wnioskodawcy.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o VAT, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...