• Interpretacja indywidualn...
  28.08.2025

IBPP4/443-1150/10/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 9 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2010r. (data wpływu 16 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 września 2010r. (data wpływu 30 września 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…” jest:

prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na Lidera projektu,

nieprawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na partnerów projektu.

Uzasadnienie

W dniu 16 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „…”.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 września 2010r. (data wpływu 30 września 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1150/10/AŚ z dnia 16 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Województwa podjął uchwałę w sprawie dokonania wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie działania 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych RPO na lata 2007-2013. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt pn. „…", realizowany przez Gminy Powiatu z Powiatem. Projekt ma na celu wdrożenie systemu informatycznego, umożliwiającego dostęp do informacji i usług drogą elektroniczną. Systemem zarządzać będzie Wydział Informatyki Urzędu Miejskiego, którego celem będzie nadzór nad ciągłością pracy, zarządzanie, administrowanie Systemem oraz usługami publicznymi. Środki na utrzymanie produktów powstałych w wyniku realizacji projektu będą zapewnione w budżetach partnerów projektu.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych określonych ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Zakresem projektu jest świadczenie nieodpłatnych usług informacyjnych drogą elektroniczną. Projekt dotyczy usług z zakresu oświaty, kultury, sportu, turystyki, zdrowia itp. Informacje będą lokalizowane na mapach Powiatu. Odbiorcami wymienionych usług mają być przede wszystkim mieszkańcy Powiatu.

Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

System informatyczny, powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zakresem projektu jest świadczenie nieodpłatnych publicznych usług informacyjnych drogą elektroniczną.

Gmina pełni rolę Lidera Projektu.

Lider odpowiedzialny jest za:

prowadzenie wszelkich uzgodnień z dysponentem środków zewnętrznych,

właściwe, zgodne z prawem i stosowanymi regulacjami zarządzanie i monitorowanie projektu,

wykorzystanie środków i ich rozliczenie,

zawieranie umów związanych z realizacją projektów,

zgłoszenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektów.

Koszt całkowity projektu wynosi 3 247 058,83 zł z czego 15% to udział własny, który pokryją wszyscy partnerzy projektu (gminy). Partnerzy nie będą realizowali projektu indywidualnie tylko partycypowali w udziale własnym zgodnie z podziałem zapisanym w porozumieniu pomiędzy partnerami (podział wg. „klucza ludnościowego"). Faktury w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Lidera. Lider rozliczy się z partnerami z tytułu wkładu własnego (zgodnie z zapisami porozumienia), wystawiając notę obciążeniową wraz z kopiami faktur za kolejne etapy realizacji projektu.

W ramach działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych RPO na lata 2007-2013 zgodnie z porozumieniem umowa zawarta będzie wyłącznie z Liderem Projektu (Gminą), dotacja zostanie przekazana Liderowi.

Pomiędzy partnerami projektu zawarte jest porozumienie ustalające wzajemne zobowiązania. (...) § 4

Strony ustalają następujące wzajemne zobowiązania:

1) Gmina zobowiązuje się do:

pełnienia funkcji Lidera projektów,

prowadzenia wszelkich uzgodnień z dysponentem środków zewnętrznych,

właściwego, zgodnego z prawem i stosowanymi regulacjami zarządzania i monitorowania projektów, wykorzystania środków i ich rozliczania,

zawierania umów związanych z realizacją projektów,

przygotowania wniosku aplikacyjnego wraz z niezbędnymi załącznikami przy współpracy z Zespołem Sterującym,

zgłoszenia wniosku o dofinansowanie realizacji projektów,

informowania pozostałych gmin i Powiatu, na podstawie wniosku (zawierającego istotę i zakres żądanych informacji), o stanie realizacji projektów (w tym o każdej decyzji Instytucji Oceniającej o wynikach oceny złożonych aplikacji) najpóźniej w terminie 7 dni od daty otrzymania tej informacji, chyba że będzie to się łączyć ze szczególnymi trudnościami, wówczas termin ten przedłuża się do 14 dni; informacja ta musi zostać złożona w formie pisemnej faksem lub pocztą elektroniczną, albo pocztą tradycyjną bądź doręczona osobiście,

składania rocznego sprawozdania z działalności Zespołu Sterującego.

Gminy wraz z Powiatem zobowiązują się do:

przekazania środków finansowych określonych w § 3 ust. 3 w ustalonym przez Lidera terminie,

udostępnienia Liderowi danych niezbędnych do opracowania dokumentacji aplikacyjnej w terminie przez nią wskazanym,

wyznaczenia odpowiednim zarządzeniem wójta/burmistrza/starosty min. dwóch osób do kontaktu w sprawie realizacji projektów.

współpracy przy promocji projektów.

Strony zobowiązują się do współpracy przy opracowaniu niezbędnych dokumentów w celu pozyskania środków finansowych na realizację projektów.

Lider utworzy na potrzeby realizacji projektów wyodrębnione rachunki bankowe.

Faktury w ramach realizacji projektów będą wystawiane na Lidera.

Lider projektów rozliczy się z gminami, wystawiając notę obciążeniową wraz z kopiami faktur za kolejne etapy realizacji projektów. Gminy i Powiat zobowiązane są do rozliczenia się z Liderem w ciągu 14 dni od otrzymania noty obciążeniowej.

Strony zobowiązują się do niezwłocznej wymiany informacji dotyczących realizacji projektów (…)

Lider projektu (Gmina) będzie figurował jako nabywca towarów i usług w ramach realizacji projektu.

Lider projektu z faktur nie odliczy podatku VAT (brak związku ze sprzedażą opodatkowaną), natomiast efekty projektu zostaną nieodpłatnie przekazane przez Lidera na rzecz partnerów na podstawie protokołów przekazań (dokument PT).

Właścicielami infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będą gminy Powiatu w proporcjach odpowiadających ich partycypacji w sfinansowaniu wkładu własnego, zgodnie z porozumieniem. Zakupiony sprzęt oraz oprogramowanie będzie znajdowało się w Centrum zlokalizowanym w Urzędzie Miejskim oraz w siedzibach pozostałych Beneficjentów (routery). Nad zarządzaniem trwałością produktów pieczę sprawować będzie Wydział Informatyki Urzędu Miejskiego.

Gmina z tytułu wkładu własnego od pozostałych partnerów otrzyma środki finansowe na realizację projektu. Lider rozliczy się z partnerami, wystawiając notę obciążeniową wraz z kopiami faktur za kolejne etapy realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 września 2010r.):

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawione w piśmie z dnia 23 września 2010r.), realizowana inwestycja pn. „.." nie daje możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur ponieważ zadania zrealizowane w ramach ww. projektu nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną gdyż ani Gmina ani Urząd Gminy nie wykonuje czynności (sprzedaży) opodatkowanych związanych ze świadczeniem usług informacyjnych drogą elektroniczną. Zakupiony w ramach projektu sprzęt nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Efekty powstałe w wyniku inwestycji wykorzystywane są wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy, gdyż zgodnie z art. 33 ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania własne przy pomocy urzędu gminy. W myśl art. 2 ust 1 ww. ustawy gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust 1 ustawy o samorządzie gminnym należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Realizacja projektu pozwoli wprowadzić technologie informacyjne i komunikacyjne, które przyśpieszą przebieg informacji pomiędzy urzędem a jego klientami (społeczeństwem). Efekty projektu będą wykorzystywane jedynie do wykonywania zadań publicznych nałożonych na gminę i obsługujący ją Urząd Gminy w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje:

za prawidłowe w zakresie braku brawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na Lidera projektu,

za nieprawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na partnerów projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca wspólnie z Gminami Powiatu oraz Powiatem będzie realizował projekt pn. „…".

Projekt ma na celu wdrożenie systemu informatycznego, umożliwiającego dostęp do informacji i usług drogą elektroniczną. Systemem zarządzać będzie Wydział Informatyki Urzędu Miejskiego, którego celem będzie nadzór nad ciągłością pracy, zarządzanie, administrowanie Systemem oraz usługami publicznymi. Środki na utrzymanie produktów powstałych w wyniku realizacji projektu będą zapewnione w budżetach partnerów Projektu.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych określonych ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Zakresem projektu jest świadczenie nieodpłatnych usług informacyjnych drogą elektroniczną. Projekt dotyczy usług z zakresu oświaty, kultury, sportu, turystyki, zdrowia itp. Informacje będą lokalizowane na mapach Powiatu. Odbiorcami wymienionych usług mają być przede wszystkim mieszkańcy Powiatu.

Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

System informatyczny, powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zakresem projektu jest świadczenie nieodpłatnych publicznych usług informacyjnych drogą elektroniczną.

Gmina pełni rolę Lidera Projektu.

Koszt całkowity projektu wynosi 3 247 058,83 zł z czego 15% to udział własny, który pokryją wszyscy partnerzy projektu (gminy). Partnerzy nie będą realizowali projektu indywidualnie tylko partycypowali w udziale własnym zgodnie z podziałem zapisanym w porozumieniu pomiędzy partnerami (podział wg. „klucza ludnościowego"). Faktury w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Lidera. Lider rozliczy się z partnerami z tytułu wkładu własnego (zgodnie z zapisami porozumienia), wystawiając notę obciążeniową wraz z kopiami faktur za kolejne etapy realizacji projektu.

W ramach działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych RPO na lata 2007-2013 zgodnie z porozumieniem umowa zawarta będzie wyłącznie z Liderem Projektu (Gminą), dotacja zostanie przekazana Liderowi.

Pomiędzy partnerami projektu zawarte jest porozumienie ustalające wzajemne zobowiązania. Gminy i Powiat zobowiązane są miedzy innymi do przekazania środków finansowych określonych w § 3 ust. 3 w ustalonym przez Lidera terminie. Lider projektów rozliczy się z gminami, wystawiając notę obciążeniową wraz z kopiami faktur za kolejne etapy realizacji projektów. Gminy i Powiat zobowiązane są do rozliczenia się z Liderem w ciągu 14 dni od otrzymania noty obciążeniowej

Lider projektu (Gmina) będzie figurował jako nabywca towarów i usług w ramach realizacji projektu.

Lider projektu z faktur nie odliczy podatku VAT (brak związku ze sprzedażą opodatkowaną), natomiast efekty projektu zostaną nieodpłatnie przekazane przez Lidera na rzecz partnerów na podstawie protokołów przekazań (dokument PT).

Właścicielami infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będą gminy Powiatu w proporcjach odpowiadających ich partycypacji w sfinansowaniu wkładu własnego, zgodnie z porozumieniem. Zakupiony sprzęt oraz oprogramowanie będzie znajdowało się w Centrum zlokalizowanym w Urzędzie Miejskim oraz w siedzibach pozostałych Beneficjentów (routery). Nad zarządzaniem trwałością produktów pieczę sprawować będzie Wydział Informatyki Urzędu Miejskiego.

Gmina z tytułu wkładu własnego od pozostałych partnerów otrzyma środki finansowe na realizację projektu. Lider rozliczy się z partnerami, wystawiając notę obciążeniową wraz z kopiami faktur za kolejne etapy realizacji projektu.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przypadku towarów i usług nabywanych we własnym zakresie przez Wnioskodawcę na potrzeby przedmiotowego projektu, które pozostaną własnością Wnioskodawcy (nie zostaną przekazane partnerom) nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu w części przypadającej na inwestycję prowadzoną na majątku Wnioskodawcy nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”, jednakże tylko w części w jakiej projekt będzie realizowany w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

Natomiast odnośnie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. „….” wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup towarów i usług (przekazanych) partnerom (Gminom i Powiatowi) należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 8 ww. ustawy w przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Z cyt. wyżej przepisów art. 7 ust. 1 i ust. 8 wynika, że w sytuacji, w której podatnik, działając we własnym imieniu bierze udział w dostawie towaru w taki sposób, że zakupiony towar wydaje nabywcy lub też towar ten wydaje pierwszy z podmiotów na rzecz ostatniego w kolejności nabywcy, przyjmuje się, że podatnik ten nabył towar a następnie dokonał dostawy tego towaru. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje towar, a następnie w stanie „nieprzetworzonym” odsprzedaje go swojemu kontrahentowi. Zarówno przepisy cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie regulują zagadnienia odsprzedaży, towaru. Uznaje się, iż odsprzedaż towaru jest dostawą towaru realizowaną bezpośrednio przez podatnika (art. 7 ust. 1) lub realizowaną na zasadach określonych w art. 7 ust. 8 ustawy o VAT. W rezultacie w obu ww. przypadkach dostawy ostateczne obciążenie podatkiem VAT spoczywa nie na pierwotnym nabywcy towaru, lecz na ich rzeczywistym użytkowniku.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji, gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, s. 1), (wcześniej art. 6 ust. 4 Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG) (Dz. U. UE L Nr 145, s. 1)), zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, uczestniczy w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Stosownie do przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Jak już wskazano powyżej z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca na mocy porozumienia zawartego z gminami Powiatu i Powiatem, stał się liderem projektu mającego na celu wdrożenie systemu informatycznego, umożliwiającego dostęp do informacji i usług drogą elektroniczną. Partnerzy tego projektu mocą zawartego porozumienia zobowiązali się między innymi do przekazania na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych, tzw. wkładu własnego. Zgodnie z zawartym porozumieniem, efekty projektu (tj. majątek stanowiący jego rezultat), zostaną przekazane przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów w proporcjach odpowiadających ich partycypacji w sfinansowaniu wkładu własnego.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, w części dotyczącej inwestycji realizowanej na rzecz poszczególnych partnerów projektu w oparciu o zawarte porozumienie, działał w imieniu własnym, lecz na rzecz innego podmiotu.

W związku z faktem, iż partnerzy projektu zobowiązani byli do świadczenia pieniężnego na rzecz Wnioskodawcy, mamy do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż część projektu została wykonana na rzecz partnerów (właścicielami infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będą gminy Powiatu w proporcjach odpowiadających ich partycypacji w sfinansowaniu wkładu własnego, zgodnie z porozumieniem), którzy uczestniczyli w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Gmina – Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnerów projektu). Przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez dokonującego dostawy towaru lub przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Wnioskodawca sam wskazał, iż część przypadająca partnerom przekazywana będzie proporcjonalne do rzeczowej realizacji projektu przypadającej na rzecz partnerów w formie protokołu zdawczo-odbiorczego.

W następstwie powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu, w części która została wykonana na rzecz partnerów są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „…” w części w jakiej majątek powstały w wyniku realizacji projektu stanie się własnością stron porozumienia (partnerów projektu). Jednocześnie jest zobowiązany – jako sprzedający towary i świadczący usługi – do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

Reasumując powyższe, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w części, w jakiej jest on związany z realizacją projektu na rzecz partnerów projektu, bowiem w tej części wystąpi u Wnioskodawcy czynność opodatkowana podatkiem VAT (odsprzedaż towarów i usług dla partnerów projektu).

Natomiast w pozostałej części realizowanego projektu, tj. w zakresie przypadającym na Wnioskodawcę nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, ponieważ zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać:

prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na Lidera projektu,

nieprawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części przypadającej na partnerów projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...