• Interpretacja indywidualn...
  25.09.2024

IBPP4/443-1335/10/KG

Interpretacja indywidualna
z dnia 15 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010r. (data wpływu 20 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2010r. (data wpływu 28 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 20 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2010r. (data wpływu 28 października 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto J. zrealizowało projekt pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet 7. Transport; Działanie 7.1 Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej; Poddziałanie 7.1.1 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową.

Projekt polegał na przebudowie głównej ulicy w śródmieściu J. do ruchu dwukierunkowego (dotąd jednokierunkowa). W związku z wybudowaniem nowego śladu DK ulica G. stała się drogą gminną. W ramach projektu przebudowano całkowicie odcinek od skrzyżowania z ul. O. do skrzyżowania z ul. M. o długości 670 mb wraz ze skrzyżowaniami z: ul. P. (nowe małe rondo), S., Z., Z. i M. Przebudowano również: sieć wodociągową, oświetlenie układu drogowego, urządzenia elektroenergetyczne, wykonano odwodnienie, przebudowano kanalizację ogólnospławną, linie telekom.

Celem projektu było udrożnienie układu drogowego w centrum miasta. Umożliwiło to obsługę wszystkich relacji komunikacyjnych w obrębie śródmieścia i pozwoliło na przyszłe kameralizowanie Rynku poprzez ograniczenie ruchu samochodowego w jego obrębie i zastąpienie komunikacją publiczną, pieszą i rowerową.

Źródła finansowania:

38,13% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego,

61,87% budżet miasta.

Koszty kwalifikowalne projektu:

wymagania ogólne

roboty drogowe

sieć wodociągowa

oświetlenie układu drogowego

przebud. urządzeń elektroenerg.

odwodnienie korpusu drogowego

przebud. kan. ogólnospławnej

przebud. kablowych linii telekom.

roboty podsadzkowe

nadzór inwestorski

promocja projektu

W ramach projektu podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowalny zgodnie z wytycznymi programu.

Projekt został zrealizowany jako zadanie własne miasta na prawach powiatu zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r. (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 3 pkt 3 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego z dnia 16 grudnia 2005r. (Dz. U. z 2005r. Nr 267, poz. 2251).

Przedmiotowe przedsięwzięcie budowlane nie jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przebudowane w ramach projektu ulice są drogami publicznymi, są ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane użytkownikom.

W ramach projektu przebudowano i wymieniono wyłącznie urządzenia obce – sieci kanalizacyjne, wodociągowe, telekomunikacyjne, sanitarne, energetyczne kolidujące z projektowaną droga i znajdujące się w pasie drogowym. Koszty wykonanych prac poniosła Gmina i nie otrzymuje z tego tytułu przychodów.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. „…” w ramach RPO W, miasto J. ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości nie prowadząc działalności gospodarczej i nie uzyskując przychodów opodatkowanych podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, miasto J. nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją zadania, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskując przychodów w tym zakresie, w związku z czym zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania nie powodują opodatkowania podatkiem VAT dla Wnioskodawcy.

Ponadto, Urząd Miasta nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie. Miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Urząd Miejski w J. i Miasto J. posiada jeden numer identyfikacji podatkowej i składa jedno rozliczenie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. „…”.

Przedmiotowe przedsięwzięcie budowlane nie jest związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przebudowane w ramach projektu ulice są drogami publicznymi, są ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane użytkownikom.

W ramach projektu przebudowano i wymieniono wyłącznie urządzenia obce – sieci kanalizacyjne, wodociągowe, telekomunikacyjne, sanitarne, energetyczne kolidujące z projektowaną droga i znajdujące się w pasie drogowym. Koszty wykonanych prac poniosła Gmina i nie otrzymuje z tego tytułu przychodów.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia są ulice, które są publiczne, ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane użytkownikom.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...