IBPP4/443-1448/10/AŚ
Interpretacja indywidualna
z dnia 15 listopada 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2010r. (data wpływu 4 października 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. „…” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 4 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. „…”.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina złożyła projekt o dofinansowanie projektu pn. „…" ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007- 2013.
Zadanie przewiduje uporządkowanie historycznego centrum miasta w strefie „A" ochrony konserwatorskiej. Teren śródmieścia Miasta zabudowany zabudową mieszkalno-usługową oraz niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania elementami (infrastruktura techniczna, układ komunikacji wewnętrznej).
Z uwagi na zabytkowy charakter terenu oraz warunki konserwatorskie, przewiduje się zachowanie w całości nawierzchni jezdni w fakturze kamiennej (kostka kamienna granitowa 16/20) z całkowitym wykorzystaniem istniejącego materiału. Chodniki projektuje się na obu ulicach z kostki betonowej 20/20/8 oraz kostki bazaltowej 5/7.
W ramach modernizacji przewiduje się wykonanie nowej podbudowy pod nawierzchnie oraz całkowitą wymianę istniejących krawężników na nowe kamienne o wymiarach 20x20x100. Chodniki obustronne będą wykonane z całkowicie nowych elementów kamiennych i betonowych na nowej podbudowie.
Istniejący układ komunikacyjny zostanie zachowany a jego poszczególne elementy - ulice i chodniki zostaną wyremontowane (remont podbudowy, elementów konstrukcyjnych drogowych i wymianę nawierzchni).
Ponadto zaprojektowano budowę nowych przykanalików kanalizacji deszczowej, przebudowę oświetlenia ulicznego, przebudowę kanalizacji sanitarnej oraz przebudowę sieci wodociągowej.
Zadanie inwestycyjne obejmuje przebudowę ulic.
Wartość inwestycji została ustalona na kwotę 6.031.205 zł.
Część ulic objętych programem rewitalizacji, na dzień dzisiejszy objęta jest strefą płatnego parkowania. W trakcie realizacji inwestycji ulice objęte rewitalizacją zostaną wyłączone z użytkowania oraz zostaną wyłączone ze strefy płatnego parkowania.
Do wniosku o dofinansowanie gmina złożyła oświadczenie o kwalifikalności podatku VAT, to znaczy że gmina w trakcie realizacji oraz po jej zakończeniu nie będzie miała możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT. Przedmiotowa inwestycja mieści się w katalogu zadań własnych gminy.
W trakcie trwania inwestycji oraz po jej zakończeniu ulice objęte programem rewitalizacji nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (na tych ulicach nie będzie utworzona strefa płatnego parkowania). Ulice oraz place objęte inwestycją są własnością Gminy i po zakończeniu inwestycji dalszym ciągu pozostaną własnością Gminy.
Efektem realizacji inwestycji będą drogi publiczne, które nieodpłatnie będą udostępnione mieszkańcom gminy.
Przebudowane place oraz parkingi nie będą wynajmowane ani dzierżawione przez Gminę ani wykorzystywane do innej działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Gmina nie będzie pobierała opłat z tytułu przyjmowania wód opadowych do kanalizacji deszczowej. Tak wiec nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą miały w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Gmina posiada numer NIP oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację podatkową VAT-7. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych (głównie sprzedaż nieruchomości gminnych oraz najem lokali użytkowych).
Wykonawca za wykonane roboty budowlane wystawi faktury VAT na Gminę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w zaistniałej sytuacji Gmina będzie mogła skorzystać z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. „…" - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałej sytuacji nie może w przyszłości skorzystać z możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów inwestycyjnych. Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tylko w sytuacji w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W tym wypadku, taka sytuacja nie będzie miała miejsca ponieważ gmina nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem VAT w tej części miasta, która zostanie objęta zakresem inwestycji pn. „…". Wyremontowane obiekty infrastruktury drogowej oraz płace nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Czyli nie zostanie spełniony niezbędny warunek do skorzystania z możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).
Z treści wniosku wynika, że Gmina złożyła projekt o dofinansowanie projektu pn. „…" ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007- 2013.
Zadanie przewiduje uporządkowanie historycznego centrum miasta w strefie „A" ochrony konserwatorskiej. Teren śródmieścia Miasta zabudowany zabudową mieszkalno-usługową oraz niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania elementami (infrastruktura techniczna, układ komunikacji wewnętrznej).
Z uwagi na zabytkowy charakter terenu oraz warunki konserwatorskie, przewiduje się zachowanie w całości nawierzchni jezdni w fakturze kamiennej (kostka kamienna granitowa 16/20) z całkowitym wykorzystaniem istniejącego materiału. Chodniki projektuje się na obu ulicach z kostki betonowej 20/20/8 oraz kostki bazaltowej 5/7.
W ramach modernizacji przewiduje się wykonanie nowej podbudowy pod nawierzchnie oraz całkowitą wymianę istniejących krawężników na nowe kamienne o wymiarach 20x20x100. Chodniki obustronne będą wykonane z całkowicie nowych elementów kamiennych i betonowych na nowej podbudowie.
Istniejący układ komunikacyjny zostanie zachowany a jego poszczególne elementy - ulice i chodniki zostaną wyremontowane (remont podbudowy, elementów konstrukcyjnych drogowych i wymianę nawierzchni).
Ponadto zaprojektowano budowę nowych przykanalików kanalizacji deszczowej, przebudowę oświetlenia ulicznego, przebudowę kanalizacji sanitarnej oraz przebudowę sieci wodociągowej.
Część ulic objętych programem rewitalizacji, na dzień dzisiejszy objęta jest strefą płatnego parkowania. W trakcie realizacji inwestycji ulice objęte rewitalizacją zostaną wyłączone z użytkowania oraz zostaną wyłączone ze strefy płatnego parkowania.
W trakcie trwania inwestycji oraz po jej zakończeniu ulice objęte programem rewitalizacji nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (na tych ulicach nie będzie utworzona strefa płatnego parkowania). Ulice oraz place objęte inwestycją są własnością Gminy i po zakończeniu inwestycji dalszym ciągu pozostaną własnością Gminy.
Efektem realizacji inwestycji będą drogi publiczne, które nieodpłatnie będą udostępnione mieszkańcom gminy.
Przebudowane place oraz parkingi nie będą wynajmowane ani dzierżawione przez Gminę ani wykorzystywane do innej działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
Gmina nie będzie pobierała opłat z tytułu przyjmowania wód opadowych do kanalizacji deszczowej.
Nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu nie będą miały w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Gmina posiada numer NIP oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację podatkową VAT-7. Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych (głównie sprzedaż nieruchomości gminnych oraz najem lokali użytkowych).
Wykonawca za wykonane roboty budowlane wystawi faktury VAT na Gminę.
W związku z powyższym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), z którego wynika, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych. Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) np. powstałe w efekcie realizacji przedmiotowego projektu mienie (drogi) zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność jedynie w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
