ITPP2/443-994/10/AP
Interpretacja indywidualna
z dnia 16 listopada 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach” - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 27 września 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach”.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Zespół, jako jednostka organizacyjna Gminy Miejskiej, w ramach umowy o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizuje projekt pn.: „Podniesienie jakości kształcenia w szkołach podstawowych i gimnazjach”, objęty Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2007-2013. W ramach projektu pierwsza umowa na wykonanie Studium Wykonalności została podpisana w dniu 16 stycznia 2009 r. i z tą datą identyfikuje się rozpoczęcie realizacji projektu. W dniu 23 lutego 2010 r. podpisano umowę na usługę promocyjną, a w dniach 22 i 29 marca 2010 r. zawarto umowy na dostawę wyposażenia do szkół podstawowych i gimnazjów, leżących na terenie Gminy Miejskiej. Na wyposażenie szkół w sale interaktywne składa się zakup następujących urządzeń:
głośniki do komputera (50 szt.),
projektory (56 szt.),
laptopy z oprogramowaniem (56 szt.),
oprogramowanie Office (50 szt.),
piloty do tablic interaktywnych (system błyskawicznego sprawdzania testów) (171 szt.),
tablice interaktywne (11 szt.),
ekrany elektryczne (11 szt.).
Na dzień złożenia wniosku zadanie zostało wykonane w całości i poniesione wszystkie koszty związane z realizacją projektu.
Uzyskane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Kupione wyposażenie będzie służyło czynnościom zwolnionym od podatku, a tym samym nie będzie przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją ww. projektu Zespół ma możliwość odzyskania podatku naliczonego...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, a wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi oraz w sytuacji, gdy towary i usługi zostały nabyte przez podmiot inny niż podatnik VAT czynny (z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie).
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.
Z treści złożonego wniosku wynika, że Zespół, będący jednostką organizacyjną Gminy Miejskiej, w latach 2009 – 2010 realizował projekt polegający na wyposażeniu szkół podstawowych i gimnazjów w urządzenia pozwalające na utworzenie interaktywnych sal lekcyjnych. Projekt był objęty dofinansowaniem z funduszu europejskiego. Kupione w ramach projektu wyposażenie sal interaktywnych będzie służyło czynnościom zwolnionym od podatku i nie będzie przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu Zespołowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Nie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z wniosku wynika, że środki otrzymane na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.
Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy wykonywane przez Zespół czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
