• Interpretacja indywidualn...
  23.11.2024

IBPP4/443-1213/10/AŚ

Interpretacja indywidualna
z dnia 19 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010r. (data wpływu 26 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „…” jest:

prawidłowe w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części dotyczącej dróg, chodników oraz ciągów pieszo-jezdnych, które nie służą działalności opodatkowanej,

nieprawidłowe w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części dotyczącej przebudowy dojść do kiosku oraz dwóch pawilonów handlowych, będących przedmiotem dzierżawy.

Uzasadnienie

W dniu 26 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina zrealizowała z udziałem pomocy finansowej ze środków UE projekt pn. „…".

Projekt realizowany był w oparciu o Umowę z dnia 14 lipca 2006r.

Okres realizacji: 1 sierpień 2006r. - 31 grudzień 2006r.

W ramach ww. zadania wykonano inwestycję obejmującą przebudowę chodników, cięgów pieszo-jezdnych oraz jezdni głównej.

Wydatki na zakupy związane z ww. inwestycją, udokumentowane były fakturami VAT .

W kosztach inwestycji Gmina ujęła podatek VAT w całości jako koszt kwalifikowany i wykazała go w rozliczeniu projektu . Projekt został rozliczony.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych dotyczących wieczystego użytkowania, dzierżawy i sprzedaży działek. Składa comiesięczną deklarację VAT-7.

Na podstawie ww. umów dzierżaw Gmina pozyskuje czynsz dzierżawny:

Umowa z dnia 27 sierpnia 1999r. z „X" - dot. kiosk handlowy

Umowa 1 z dnia 24 października 2003r. z Y - dot. pawilon handlowy

Umowa 2 z 24 października 2003r. z Z - dot. pawilon handlowy.

Czynsz dzierżawny obejmuje teren pod ww. obiektami oraz teren za dojścia.

Zarówno kiosk handlowy jak i oba pawilony znajdują się poza terenem objętym ww. projektem, natomiast na podstawie wszystkich trzech umów pobierany jest również czynsz za teren stanowiący dojście do wymienionych obiektów. Teren ten objęty był ww. projektem.

Umowy te zostały podpisane przed realizacją projektu i wg Gminy inwestycja nie miała związku z dochodami otrzymywanymi w ramach tych umów.

Inwestycja, była realizowana w ramach zadań własnych zgodnie z artykułem 7 ust. 1 pkt 2, 12 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.

Ponadto przebudowane chodniki, ciągi pieszo-jezdne i pas drogowy są ogólno dostępne, publiczne i nieodpłatnie użytkowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie miał on możliwości obniżenia podatku należnego o p odatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje:

za prawidłowe w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części dotyczącej dróg, chodników oraz ciągów pieszo-jezdnych, które nie służą działalności opodatkowanej,

za nieprawidłowe w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części dotyczącej przebudowy dojść do kiosku oraz dwóch pawilonów handlowych, będących przedmiotem dzierżawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Gmina w 2006 roku zrealizowała inwestycję obejmującą swym zakresem między innymi przebudowę chodników oraz ciągów pieszo-jezdnych. Wskazano, iż w ramach prowadzonej inwestycji przebudową został objęty również teren dojść do obiektów handlowych, który to teren dojść jest oddany w dzierżawę podmiotom dzierżawiącym od Gminy obiekty handlowe. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż czynsz dzierżawny obejmuje teren za dojścia.

Umowy dzierżawy zostały podpisane w roku 1999 oraz 2003, czyli w momencie realizacji inwestycji w 2006 roku tereny dojść były przez Gminę wykorzystywane do świadczenia usług generujących podatek należny.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że nabywane przez Gminę towary i usługi na potrzeby inwestycji pn. „…” w części w jakiej dotyczyły dojść do kiosku oraz dwóch pawilonów handlowych, będących przedmiotem dzierżawy, ponad wszelką wątpliwość związane były z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w czynności opodatkowanych (tj. odpłatna umowa dzierżawy), Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w tej części.

Natomiast w kwestii związanej z prawem do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją inwestycji w części dotyczącej chodników, ciągów pieszo-jezdnych oraz jezdni głównej należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie spełnił podstawowej przesłanki warunkującej prawo do dokonania odliczenia.

We wniosku wskazano, że przebudowane chodniki, ciągi pieszo-jezdne i pas drogowy są ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatnie użytkowane.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu w tej części nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia są droga, chodnik oraz ciągi pieszo-jezdne, które nie służą działalności opodatkowanej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, w części związanej z budową chodników, ciągów pieszo-jezdnych oraz jezdni głównej, nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pod nazwą „…” jednakże tylko w części w jakiej projekt dotyczy budowy chodników, ciągów pieszo-jezdnych oraz jezdni głównej.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać:

prawidłowe w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części dotyczącej dróg, chodników oraz ciągów pieszo-jezdnych, które nie służą działalności opodatkowanej,

nieprawidłowe w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu, w części dotyczącej przebudowy dojść do kiosku oraz dwóch pawilonów handlowych, będących przedmiotem dzierżawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...