ILPB3/423-301/10-4/DS
Interpretacja indywidualna
z dnia 29 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 02 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w celu przyszłego wydobycia węgla – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 02 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 08 czerwca 2010 r. (data wpływu 10.06.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w celu przyszłego wydobycia węgla.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
Spółka prowadzi działalność polegającą na wydobyciu węgla metodą odkrywkową. Dla jej prowadzenia, Kopalnia posiada koncesję na wydobycie kopalin w określonym okresie czasu. Przed przystąpieniem do wydobycia węgla, niezbędne jest przygotowanie odkrywki, w związku z czym, Wnioskodawca wykonuje wiele prac przygotowawczych i ponosi cały szereg kosztów niezbędnych dla celów przyszłego wydobycia węgla.
W szczególności koszty te dotyczą:
1. przygotowania przedpola odkrywki (wykupu i rozbiórki obiektów wywłaszczeniowych, wyręby, karczowania, itp.),
2. prac mających na celu odkrycie i udostępnienie złoża (zdejmowanie nakładu, eksploatacja kopalin towarzyszących, itp.),
3. robót demontażowych, montażowych i transportowych związanych z przemieszczeniem maszyn i urządzeń z jednej odkrywki na drugą (wykorzystywane są maszyny i urządzenia eksploatowane wcześniej na innej odkrywce),
4. naprawy szkód górniczych wyrządzonych robotami górniczym lub im zapobieganie (np.: przełożenie kolidujących z robotami górniczymi instalacji sieci uzbrojenia podziemnego i naziemnego, dróg państwowych i lokalnych, linii przesyłowych energetycznych i łącznościowych należących do innych użytkowników, a także wykonywanie wodociągów dla wsi, które utraciły wodę.
Są to koszty pośrednie działalności Wnioskodawcy, które bez wątpienia mają związek z działalnością Kopalni i są niezbędne dla uzyskania przychodów ze sprzedaży węgla.
Kosztom tym, przynajmniej w początkowym okresie ich ponoszenia, nie odpowiadają jakiekolwiek przychody. Dotyczą one przyszłych przychodów, które dzięki nim będą mogły być uzyskiwane.
Opisanych wyżej kosztów, zdaniem Kopalni, nie można przypisać do poszczególnych środków trwałych, które wykorzystywane są w trakcie eksploatacji odkrywki.
W piśmie uzupełniającym wniosek z dnia 08 czerwca 2010 r. Spółka wskazała, iż z uwagi na istotność, powyższe wydatki dla celów bilansowych rozliczane będą proporcjonalnie do długości okresu eksploatacji węgla, nie dłużej niż okres przyznania koncesji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy opisane wyżej koszty działalności powinny podlegać rozliczeniu w czasie przez okres na jaki udzielona jest koncesja na wydobycie kopalin...
Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień art. 15 ust. 4d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Wobec treści wskazanego wyżej przepisu, zdaniem Kopalni, wszelkie wskazane w niniejszym zapytaniu koszty pośrednie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i w tej sytuacji winny podlegać rozliczeniu w czasie. Jako okres ich rozliczania należy, zdaniem Kopalni, przyjąć okres na jaki udzielona jest koncesja na wydobycie kopalin, bo uzyskiwaniu przychodów w tym właśnie okresie służą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).
Na podstawie art. 15 ust. 4 tej ustawy, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
Natomiast koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (art. 15 ust. 4d ww. ustawy).
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f - 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (art. 15 ust. 4e ww. ustawy).
W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Powyższe uregulowania prawne rozróżniają dwa rodzaje kosztów: koszty bezpośrednio związane z uzyskaniem przychodu oraz inne koszty niż koszty bezpośrednio związane z przychodem (koszty pośrednie). Ustawodawca jednak nie definiuje tych dwóch pojęć.
Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie, w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ww. ustawy.
Z kolei, jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż prowadząc działalność polegającą na wydobyciu węgla metodą odkrywkową, Kopalnia posiada koncesję na wydobycie kopalin w określonym okresie czasu. Przed przystąpieniem do wydobycia węgla, niezbędne jest przygotowanie odkrywki, w związku z czym, Wnioskodawca wykonuje wiele prac przygotowawczych i ponosi cały szereg kosztów niezbędnych dla celów przyszłego wydobycia węgla. Wydatki te, jako koszty pośrednie, związane są z działalnością Kopalni i są niezbędne dla uzyskania przychodów ze sprzedaży węgla. Wszelkie wskazane w niniejszym zapytaniu koszty pośrednie dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, które z uwagi na istotność, dla celów bilansowych rozliczane są proporcjonalnie do długości okresu eksploatacji węgla, jednak nie dłużej niż okres przyznania koncesji.
Zatem, skoro ponoszone niezbędne wydatki związane z przyszłym wydobyciem węgla dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i bilansowo rozliczane są proporcjonalnie do długości okresu eksploatacji węgla, jednak nie dłużej niż okres przyznania koncesji, to należy je zaliczyć do kosztów pośrednich potrącanych, zgodnie z art. 15d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, proporcjonalnie do długości okresu, na który jest przyznana koncesja.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.