• Interpretacja indywidualn...
  28.04.2025

ILPP2/443-1369/10-5/AK

Interpretacja indywidualna
z dnia 23 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu 26 października 2010 r.) oraz pismem z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „XX” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „XX”. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 października 2010 r. (data wpływu 26 października 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego a także o pytanie oraz pismem z dnia 18 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o uwierzytelnione pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy i urzędem zarządcy drogi, działającą na zasadach określonych dla jednostek budżetowych. Przedmiotem działalności podstawowej jest m.in. „...zarządzanie drogami publicznymi; utrzymanie i ochrona dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg, drogowych obiektów inżynierskich, torowisk tramwajowych oraz infrastruktury drogowej i komunikacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego...”. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7.

Planowane jest wystąpienie o współfinansowanie zadania przy udziale środków unijnych. Beneficjentem jest Gmina w imieniu której działa Wnioskodawca. Faktury będą wystawiane na Zainteresowanego. Zadanie będzie wykonywane w ramach zadań własnych, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Przedmiotowe zadanie będzie dotyczyło:

wdrożenia sterowania ruchem na wybranych ciągach komunikacyjnych miasta,

wdrożenia obszarowego sterowania ruchem w wybranych obszarach,

wdrożenia Dynamicznej Informacji Przystankowej na wytypowanych przystankach komunikacji zbiorowej,

wdrożenia podsystemu informacji o warunkach ruchu,

wdrożenia podsystemu informacji parkingowej,

wdrożenia wideo-nadzoru na wytypowanych skrzyżowaniach,

wdrożenia funkcjonowania Centrum Zarządzania Ruchem.

Realizowane zadanie będzie inwestycją o charakterze publicznym, służącą społeczności lokalnej i nie będą pobierane żadne opłaty. Wdrożenie planowanego zadania poprawi stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz będzie ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom drogi.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż:

środki finansowe na realizację zadania pozyskuje Gmina, która jest Beneficjantem,

inwestorem zdania jest Wnioskodawca,

Gmina nie przekazuje pozyskanej dotacji Zainteresowanemu. Środki finansowe do wysokości realizowanego zadania przekazuje Gmina na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją zadania „XX”...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywane towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadnia nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, czyli nie zajdzie bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje prawo, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania, tym samym nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działań Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania te w szczególności obejmują gminne drogi, ulice, mosty, place oraz organizację ruchu drogowego, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przedmiotowym przypadku nie znajdzie zastosowania art. 86 ustawy o VAT, bowiem Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT w zakresie zakupu towarów i usług związanych z realizacją zadania. Podatek VAT jest kosztem, którego ciężar ponosi Wnioskodawca. Ubiegając się o uznanie podatku VAT za koszt kwalifikowalny, Wnioskodawca będzie mógł ubiegać się o jego refundację ze środków Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy i urzędem zarządcy drogi, działającą na zasadach określonych dla jednostek budżetowych. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7.

Planowane jest wystąpienie o współfinansowanie zadania przy udziale środków unijnych. Środki finansowe na realizację zadania pozyskuje Gmina, która jest beneficjentem w imieniu której działa Wnioskodawca. Faktury będą wystawiane na Zainteresowanego. Inwestorem zdania jest Wnioskodawca. Zadanie będzie wykonywane w ramach zadań własnych, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Przedmiotowe zadanie będzie obejmowało:

wdrożenie sterowania ruchem na wybranych ciągach komunikacyjnych miasta,

wdrożenie obszarowego sterowania ruchem w wybranych obszarach,

wdrożenie Dynamicznej Informacji Przystankowej na wytypowanych przystankach komunikacji zbiorowej,

wdrożenie podsystemu informacji o warunkach ruchu,

wdrożenie podsystemu informacji parkingowej,

wdrożenie wideo-nadzoru na wytypowanych skrzyżowaniach,

wdrożenie funkcjonowania Centrum Zarządzania Ruchem.

Realizowane zadanie będzie inwestycją o charakterze publicznym, służącą społeczności lokalnej i nie będą pobierane żadne opłaty. Wdrożenie planowanego zadania poprawi stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz będzie ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom drogi.

Gmina nie przekazuje pozyskanej dotacji Zainteresowanemu. Środki finansowe do wysokości realizowanego zadania przekazuje Gmina na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych – jak wskazał we wniosku Zainteresowany nabywane towary i usługi w ramach realizacji zadania nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, czyli nie zajdzie bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi – zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących realizacji zadania pn. „XX” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14c ust. 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...