• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ILPP2/443-1413/10-3/MR

Interpretacja indywidualna
z dnia 26 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej ” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 31 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 listopada 2010 r. (data wpływu 25 listopada 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Gmina) od dnia 1 stycznia 2008 r. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o częściowe umorzenie pożyczek udzielonych na zadania pn.: „Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej”, „Budowa sieci gazowej”, „Likwidacja zakładowej kotłowni węglowej …”, „Termomodernizacja budynku Gimnazjum …”, „Wymiana sieci wodociągowej..”, „Termomodernizacja budynku Urzędu ”, „Modernizacja kotłowni w Szkole Podstawowej”‚ „Połączenie wodociągu … z siecią wodociągową zasilaną z ujęcia w ….”.

Środki pochodzące z umorzenia tych pożyczek Gmina musi przeznaczyć na inne zadanie, w tym przypadku na zadanie pn. „Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej”.

Warunkiem umorzenia pożyczek jest dołączenie do wniosku o umorzenie interpretacji organu podatkowego dotyczącej prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od ww. inwestycji. Przedmiotem inwestycji będzie termomodernizacja budynku użyteczności publicznej w …., w którym będą świadczone usługi placówek oświatowych (usługi w zakresie edukacji).

Z uzupełnienia do wniosku wynika, iż inwestycja pn. „Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej” nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na inwestycję związaną z termomodernizacją budynku Szkoły Podstawowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczy towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi. w budynku szkoły Gmina realizuje zadania użyteczności publicznej – usługi w zakresie edukacji, które są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. w załączniku tym pod pozycją nr 7 ujęte zostały usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80). Zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są zatem usługi w zakresie edukacji, wymienione w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy VAT, czyli w „wykazie usług zwolnionych od podatku”. Należy dodać, że oznaczenie „ex” oznacza, że zwolnienie dotyczy danej usługi z danego ugrupowania – usługi w zakresie edukacji. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku, oraz niepodlegajacych temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wniosek o częściowe umorzenie pożyczek udzielonych na zadania pn.: „Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej”, „Budowa sieci gazowej …”, „Likwidacja zakładowej kotłowni węglowej …”, „Termomodernizacja budynku Gimnazjum w …”, „Wymiana sieci wodociągowej ..”, „Termomodernizacja budynku Urzędu”, „Modernizacja kotłowni w Szkole Podstawowej”‚ „Połączenie wodociągu … z siecią wodociągową zasilaną z ujęcia w ….”. Środki pochodzące z umorzenia tych pożyczek Gmina musi przeznaczyć na inne zadanie, w tym przypadku na zadanie pn. „Termomodernizacja budynku Szkoły Podstawowej”. Przedmiotem inwestycji będzie termomodernizacja budynku użyteczności publicznej, w którym będą świadczone usługi placówek oświatowych (usługi w zakresie edukacji). Przedmiotowa inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika zatem, iż w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający dokonanie odliczenia podatku naliczonego, wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż nie wystąpił – jak sam wskazał Zainteresowany – związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...