ILPP2/443-1419/10-4/AK
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 listopada 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 1 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 1 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) o dowód potwierdzający operację wniesienia brakującej opłaty.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest zarejestrowany w KRS. Spółka uzyskała nr NIP i została zarejestrowana jako podatnik VAT. Od momentu podpisania umowy z PARP Spółka ma charakter celowy, a celem jej działania jest aktywizacja oraz kojarzenie inwestorów ze środowiskiem MSP, tj. organizacja szkoleń dla inwestorów prywatnych i przedsiębiorców, konferencji i spotkań z przedsiębiorcami kwalifikującymi się do pozyskania zewnętrznego finansowania. Spółka w dniu 13 października 2009 r. podpisała umowę z PARP (jako Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia), która zakłada dofinansowanie na realizację Projektu „XX” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, a dokładnie w ramach działania 3.3. Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP, poddziałanie 3.3.1 Wsparcie dla IOB osi priorytetowej 3 Kapitał dla innowacji.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 zakłada udzielenie wsparcia przedsiębiorstwom, instytucjom otoczenia biznesu, jednostkom badawczym i naukowym oraz instytucjom administracji publicznej w wysokości przekraczającej 9,71 miliarda Euro. z kwoty tej 8,25 miliarda Euro to środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), a pozostałe 1,46 miliarda Euro pochodzi z budżetu krajowego.
Maksymalna wysokość kwoty, jaką PARP zobowiązał się wypłacić Spółce w ramach realizacji umowy wynosi 6.549.792 zł.
Spółka w toku działalności gospodarczej będzie dokonywać zakupów towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, w tym również zakupów opodatkowanych VAT. Spółka nie planuje osiągania żadnych przychodów z działalności gospodarczej.
Dotacja zostanie przeznaczona na następujące wydatki uznane przez PARP za wydatki kwalifikowane:
wynagrodzenia i podróże służbowe,
najem i użytkowanie pomieszczeń, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych,
remonty, naprawy i adaptacja pomieszczeń,
tłumaczenia i druk materiałów oraz publikacji,
działania promocyjne i informacyjne,
obsługa księgowa, usługi prawnicze, bankowe, analizy i ekspertyzy,
zakup usług transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych,
zakup usług w zakresie tworzenia portali i platform internetowych,
udział w konferencjach, seminariach poświęconych tematyce inwestycji kapitałowych,
organizację szkoleń dla inwestorów prywatnych i przedsiębiorców, konferencji i spotkań z przedsiębiorcami kwalifikującymi się do pozyskania zewnętrznego finansowania.
Podsumowując – wszelkie wymienione wyżej koszty będą się wiązać z osiągnięciem celu w postaci „X”. Koszty te nie będą się wiązać z przychodami z uwagi na fakt, że żadnych przychodów Spółka osiągać nie będzie. Wydatki ponoszone na realizację opisanego we wniosku projektu nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczania (zwrotu) podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych ze środków pochodzących z dotacji...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on także uprawniony do dokonywania odliczeń z tytułu podatku VAT, który zapłacił w związku z płatnościami, o których mowa wyżej. Wskazuje na to treść art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przewidujący że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przypadku Wnioskodawcy nie będą wykonywane żadne czynności opodatkowane, w związku z czym prawo do odliczenia nie przysługuje.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:
suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
z tytułu nabycia towarów i usług,
potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka ma charakter celowy, a celem jej działania jest aktywizacja oraz kojarzenie inwestorów ze środowiskiem MSP, tj. organizacja szkoleń dla inwestorów prywatnych i przedsiębiorców, konferencji i spotkań z przedsiębiorcami kwalifikującymi się do pozyskania zewnętrznego finansowania. Spółka podpisała umowę z PARP (jako Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia), która zakłada dofinansowanie na realizację Projektu „XX” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, a dokładnie w ramach działania 3.3. Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP, poddziałanie 3.3.1 Wsparcie dla IOB osi priorytetowej 3 Kapitał dla innowacji.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 zakłada udzielenie wsparcia przedsiębiorstwom, instytucjom otoczenia biznesu, jednostkom badawczym i naukowym oraz instytucjom administracji publicznej.
Wnioskodawca w toku działalności gospodarczej będzie dokonywać zakupów towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, w tym również zakupów opodatkowanych VAT. Spółka nie planuje osiągania żadnych przychodów z działalności gospodarczej.
W związku z tym działaniem Zainteresowany otrzyma dofinansowanie – dotację, która przeznaczona na następujące wydatki uznane przez PARP za wydatki kwalifikowane:
wynagrodzenia i podróże służbowe,
najem i użytkowanie pomieszczeń, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych,
remonty, naprawy i adaptacja pomieszczeń,
tłumaczenia i druk materiałów oraz publikacji,
działania promocyjne i informacyjne,
obsługa księgowa, usługi prawnicze, bankowe, analizy i ekspertyzy,
zakup usług transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych,
zakup usług w zakresie tworzenia portali i platform internetowych,
udział w konferencjach, seminariach poświęconych tematyce inwestycji kapitałowych,
organizację szkoleń dla inwestorów prywatnych i przedsiębiorców, konferencji i spotkań z przedsiębiorcami kwalifikującymi się do pozyskania zewnętrznego finansowania.
Podsumowując – wszelkie wymienione wyżej koszty będą się wiązać z osiągnięciem celu w postaci „X”. Koszty te nie będą się wiązać z przychodami z uwagi na fakt, że żadnych przychodów Wnioskodawca osiągać nie będzie. Wydatki ponoszone na realizację opisanego we wniosku projektu nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.
W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Spółka nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „XX” sfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, gdyż zakupione – w ramach projektu – towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W zakresie interpretacji dotyczącej opodatkowania dotacji zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 26 listopada 2010 r. nr ILPP2/443-1419/10-3/AK.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
