• Interpretacja indywidualn...
  22.09.2024

IBPP4/443-1337/10/EJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 3098 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010r. (data wpływu 20 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2010r. (data wpływu 27 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 20 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2010r. (data wpływu 27 października 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 – 2013 Priorytet 1. Badanie i rozwój technologiczny, innowacje i przedsiębiorczość, Działanie 1.1 Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, Poddziałanie 1.1.1 Infrastruktura rozwoju gospodarczego. Projekt zakłada uzbrojenie w infrastrukturę 75 ha terenów niezagospodarowanych lub poprzemysłowych (pogórniczych), zlokalizowanych na obszarze Miasta. Uzbrojenie terenów pozwoli na uzyskanie gotowych do zagospodarowania i atrakcyjnych gospodarczo terenów inwestycyjnych o przeznaczeniu przemysłowym, usługowym i składowym.

Celem projektu jest uzyskanie w miejscu niezagospodarowanych i zdegradowanych przemysłowo obszarów strategicznych J. atrakcyjnych gospodarczo terenów inwestycyjnych. Na ww. obszar inwestycyjny J. składają się następujące tereny poprzemysłowe, zlokalizowane w granicach administracyjnych Miasta: strefa P. 15 ha, strefa J. 25 ha, strefa P. 35 ha. W strefach powstanie infrastruktura podstawowa służąca przedsiębiorcom czyli drogi publiczne, kanalizacja deszczowa, sanitarna, teletechniczna, wodociąg. Produktami projektu będą: długość wybudowanych dróg gminnych 2,9 km, długość wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej łącznie z przyłączami 3,275 km. Część inwestycji (wodociąg i kanalizacja) zostanie nieodpłatnie przekazana w użyczenie operatorowi sieci (Spółka z o.o.), natomiast droga i kanalizacja deszczowa i teletechniczna zostanie przekazana jednostce budżetowej M. W związku z nieodpłatnym przekazaniem zrealizowanej inwestycji Wnioskodawca ma do czynienia z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Źródła finansowania:

70,88% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

29,12% budżet miasta.

Koszty kwalifikowane projektu:

Studium wykonalności

Strefa P.: branża drogowa

Strefa P.: branża wod.-kan.

Strefa P.: branża elektroenergetyczna i teletech.

Strefa P.: uzdatnianie podłoża

Strefa J.: uzdatnianie podłoża

Strefa J.: branża drogowa

Strefa J.: branża wod. – kan.

Strefa J.: branża elektroenergetyczna i teletech.

Strefa P.: uzdatnianie podłoża

Strefa P.: branża drogowa

Strefa P.: branża wod. – kan.

Strefa P.: branża elektroenergetyczna i teletech.

Audyt zewnętrzny

Nadzór inwestorski dla strefy P., P. i J.

Promocja projektu

W ramach projektu podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowalny zgodnie z wytycznymi programu. Projekt został zrealizowany jako zadanie własne miasta na prawach powiatu zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r. (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 3 pkt 3 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego z dnia 16 grudnia 2005r. (Dz. U. z 2005r. Nr 267, poz. 2251).

W piśmie z dnia 18 października 2010r. wskazano, że część inwestycji (wodociąg i kanalizacja) zostanie nieodpłatnie przekazana w użyczenie operatorowi sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, Sp. z o.o. Natomiast droga wraz z kanalizacją deszczową i teletechniczną zostanie nieodpłatnie przekazana jednostce budżetowej M. W związku z nieodpłatnym przekazaniem zrealizowanej inwestycji Wnioskodawca ma do czynienia z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna i jest realizowana jako zadanie własne gminy. Droga ma charakter publiczny i jest częścią układu komunikacyjnego miasta, pozostała infrastruktura poprowadzona jest w pasie drogowym. Przyłącza, o których mowa we formularzu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej również obejmują tylko pas drogowy i nie są doprowadzone do pól inwestycyjnych. Efekty powstałe w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną dla Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. „…” Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości nie prowadząc działalności gospodarczej i nie uzyskując przychodów opodatkowanych podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją zadania, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskując przychodów w tym zakresie, w związku z czym zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania nie powodują opodatkowania podatkiem VAT dla Wnioskodawcy.

Urząd Miasta nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w gminie.

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Urząd Miejski i Miasto posiada jeden numer identyfikacji podatkowej i składa jedno rozliczenie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przepisu art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wynika, że prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba, że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Miasto realizuje projekt pn. „…”. Celem projektu jest uzyskanie w miejscu niezagospodarowanych i zdegradowanych przemysłowo obszarów strategicznych J. atrakcyjnych gospodarczo terenów inwestycyjnych. W strefach powstanie infrastruktura podstawowa służąca przedsiębiorcom czyli drogi publiczne (długość dróg gminnych 2,9 km), kanalizacja deszczowa, sanitarna, teletechniczna, wodociąg. Powstała infrastruktura poprowadzona jest w pasie drogowym, Przyłącza również obejmują tylko pas drogowy i nie są doprowadzone do pól inwestycyjnych. Część inwestycji (wodociąg i kanalizacja) zostanie nieodpłatnie przekazana w użyczenie operatorowi sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, M. Sp. z o.o. Natomiast droga wraz z kanalizacją deszczową i teletechniczną zostanie nieodpłatnie przekazana jednostce budżetowej tj. M.

Projekt jest realizowany jako zadanie własne miasta na prawach powiatu zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym oraz zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawca realizując projekt nie prowadzi działalności gospodarczej. Efekty powstałe w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną dla Wnioskodawcy.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w celu realizacji projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (a w szczególności wykorzystywania powstałego mienia do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...